כחודש וחצי לאחר מחאות התלמידים ברחבי הארץ כנגד עיצומי הטיולים, חזרו התלמידים למחות. היום (ראשון) הם הקימו מאהל מחאה מול משרדי ארגון המורים בתל אביב, ועל פי התכנון של מועצת הנוער הארצית, יישארו שם עד יום רביעי, אז תתקיים צעדת תלמידים ממשרדי הארגון למשרד החינוך בעיר.



מחאת התלמידים מתרחשת כתוצאה מעיצומי ארגון המורים, שעדיין ממשיכים במספר בתי ספר ברחבי הארץ, למרות הצהרת בית המשפט הארצי לעבודה בירושלים כי הם מצפים מהמורים לחזור וללוות את הטיולים.



יו"ר ארגון המורים, רן ארז, כתב למוריו באחת ממכתביו האחרונים לציבור המורים: "העיצומים אמנם ממשיכים, אך ארגון המורים יפעיל שיקול דעת, ויסכים , ככל הניתן, להוציא טיולים אשר בהם יצרפו למורים מלווה טיולים מוסמך".



כך למשל, נראה כי שכבת תלמידי י"א בתיכון רמון בגדרה כבר לא ייצאו השנה לטיול שנתי. נעם אמסלם, תלמידת התיכון, סיפרה ל"מעריב אונליין" כי "בכל פעם שהיינו אמורים לצאת לטיול, הכריז ארגון המורים על עיצומים ואז ביטלו לנו את הטיול. ממש נפלנו בין הכיסאות, כי המורים שלנו מהארגון ולא מוכנים לקחת אחריות שיקרה משהו, חלילה, ואז הם יצטרכו לשאת באשמה". אמסלם הוסיפה: "ההורים שלנו כבר הסכימו להתנדב ולהוציא אותנו לטיול אחרי הפסח אבל זה כבר יהיה מאוחר, כי אז מתחילות המתכונות והבגרויות".






"די לביטול הטיולים שלנו", התלמידים מוחים. צילום: אבשלום ששוני



גם תלמידי שכבת י"א בתיכון דנציגר (מרשת דרכא), כבר לא ייצאו כנראה ל"מסע ישראלי". אור נחום, יו"ר מועצת התלמידים מכפר הנוער מאיר שפיה, מספר כי כל התלמידים בי"א יתגייסו לנסות להוציא את המסע הישראלי לפועל. "ניסינו לנסות לבטח את הטיול על ידי חברה פרטית לצאת עם מדריכים מהכפר במקום מורים, אך הניסיונות לא צלחו. את המקדמה למסע אי אפשר להחזיר ולמזלנו כפר הנוער החליט לספוג אותה וכנראה שנבצע את הטיול רק בשנה הבאה".



מלבד התלמידים, גם חברות הטיולים ממשיכות להיפגע כלכלית מהעיצומים. מדריך ובעל חברת טיולים באזור המרכז סיפר על המצב: "המצב הזה בלתי נסבל. מדריכים לא יודעים האם יעבדו או לא עד הרגע האחרון וכך גם נותני שירות אחרים".



לפני מספר חודשים ארגון המורים הכריז על עיצומים בכלל התיכונים בארץ. בעקבות כך, משרד החינוך וארגון המורים פתחו במשא ומתן על מנת לפתור את הבעיה,אולם ארגון המורים לטענת משרד החינוך,דחה את כל ניסיונות הפשרה. לפני כחודשיים, משרד החינוך, השלטון המקומי וארגוני ההורים עתרו לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים, השופטים קיבלו את עמדת משרד החינוך והודיעו לארגון המורים כי עליהם לחדול מהעיצומים. השופטים קבעו בפסיקתם כי הטיולים בטוחים מאובטחים. לאחר נתינת פסק הדין פירש ארגון המורים את עמדת השופטים בכך שהיא חלה רק על ערים הפועלות במסגרת שלטון המקומי והוחלט להמשיך את העיצומים ברשתות כגון אורט, עמל,ירכא וכדומה.



בעקבות כך לפני כשבועיים פנו השלטון המקומי ומשרד החינוך שוב לבית המשפט והשופטים קבעו כי הם מצפים מכלל המורים ממשרד החינוך להפסיק את העיצומים ולקיים שגרת טיולים סדירה.



ארז מסר בתגובה: "אני מעריך את מעורבות התלמידים במאבק על קיום הטיולים בבטחה, כפי שגם ארגון המורים רוצה ואף נאבק למענו". ממשרד החינוך נמסר כי "בית הדין הארצי לעבודה בירושלים קבע כי העיצומים אשר נקטו המורים בחטיבה העליונה לגבי ליווי טיולים מופסקים מיידית. בית הדין התרשם לטובה מאיכות אמצעי הבטיחות הננקטים בטיולי בתי הספר וקבע כי טענות ארגון המורים לתוספת תקנים ושכר אינן עולות מתוך עילות הסכסוך שבגינו נקט ארגון המורים בעיצומים. לאור המשך העיצומים של המורים משרד החינוך פנה לבית הדין בבקשה לקיים השבוע דיון נוסף בנושא".