המשרד להגנת הסביבה שוקל להכריז על מטרופולין חיפה כ"אזור מוכה זיהום" בעקבות דוח משרד הבריאות שפורסם אתמול ומדגישים היום כי הטיפול בזיהום האוויר במפרץ חיפה נמצא בראש סדר העדיפויות שלהם כעת.

"במהלך שש השנים האחרונות נרשמה ירידה של כשבעים אחוזים בזיהום האוויר במפרץ חיפה בזכות המאבק של המשרד להגנת הסביבה והדוח שפורסם בנושא התחלואה באזור מבוסס על נתוני זיהום אוויר מלפני עשור" מדגישים במשרד להכנת הסביבה אך מוסיפים עם זאת: "על אף הירידה המשמעותית בזיהום האוויר והעובדה שלא נמדדו חריגות מתקני הסביבה, האזור עדיין מדורג במקום הראשון בפליטות מזהמי אוויר בישראל ,כפי שפרסמנו באתרנו לפני כחצי שנה.

"לאור מכלול הנתונים המשרד מגבש המלצות ,לשר החדש שיכנס לתפקיד, להכרזה על מפרץ חיפה כ"אזור מוכה זיהום אוויר". המשמעות של צעד כזה תהיה בין היתר הקצאת תקציבים נוספים להגברת האכיפה בנושא, שהוחמרה בלאו הכי על ידי המשרד בעשור האחרון, והעלאת הצורך בפני הממשלה החדשה בתכנית רב-משרדית לאומית לטיפול בנושא.

רמב"ם: עלייה במקרי הסרטן החדשים בילדים, ללא קשר לזיהום האוויר





בבית החולים רמב"ם מדווחים על מגמת עלייה במקרי הסרטן החדשים בילדים בשנים האחרונות: על פי נתוני המרכז הרפואי, בעוד שב-2012 היו 82 ילדים חולים חדשים ב2013 התווספו 86 וב-2014 כבר 89 ילדים חלו בסרטן וטופלו ברמבם. מדובר בעלייה של כ5% מידי שנה.



עם זאת, אומרים ברמבם כי לא היה אפילו מקרה תחלואה אחד של סרטן ריאות או שלפוחית בילדים - שהוכח שהם עלולים להיגרם בגלל זיהום האוויר.  בקרב מבוגרים הורגש ברמבם בעשור האחרון גידול של בין 25-30 אחוזים במספר חולי הסרטן המטופלים. 

"בעשר השנים האחרונות אנחנו רואים עלייה של 25-30 אחוז במספר חולי הסרטן שאנחנו מטפלים בהם, זה לא אומר שכולם מגיעים מאזור חיפה כי אנחנו המרכז הרפואי המרכזי של כל הצפון ולעיתים אף קולטים חולים מהמרכז. אז קשה לדעת ממנה זה נובע, אבל אנחנו רואים את הגידול הזה והוא יוצר מערכת עמוסה וצפופה באונקולוגיה שנאלצת להתמודד עם מטופלים מבוגרים רבים – האשפוז, טיפול היום, הכל צפוף. בסוף השנה הזו אמור להיפתח בית חולים חדש בתוך רמב"ם שיטפל בחולי סרטן, ואז התנאים יהיו טובים יותר".

הסרטן היא אחת המחלות העיקריות שעוד לא התמודדנו איתה, זה גורם התמותה המוביל בארץ ובעולם כיום. עד לפני מספר שנים מחלות הלב היו נפוצות יותר כגורם תמותה, אבל זה גרם לשיפור הטיפול בהם בצורה משמעותית ובעוד שם נצפתה ירידה הסרטן תפס את ראש הרשימה.

המדינה חייבת לתת מענה מרכזי לנושא הזה, לבדוק את רמות זיהום האוויר ולפעול למניעה. צריך לעשות היערכות לעשור הבא איך נלחמים בתופעה. וגם הבדיקה והידע חשובים, אם ימצאו קשר בין חומר מזהם מסוים לבין סרטן וזה יוכח בצורה נכונה – זה יכול להיות גילוי אדיר."

פרופ עמוס עציוני – אחראי רפואת הילדים ברמבם הוסיף: "יש עלייה מידי שנה במספר הילדים שאנחנו מטפלים בהם. עם זאת, דווקא הסרטנים שאנחנו יודעים שקשורים בוודאות לזיהום האוויר - הריאות ושלפוחית השתן – מאוד נדירים בקרב ילדים ובהם אין מגמת עליה. אבל עלול להיות קשר בין הזיהום לבין כל סוג של סרטן, פשוט עוד אין מספיק הוכחות. בנוסף, ידוע שיש חומר שמצויים באוויר ועלולים להיות קשורים בסרטן אבל עדיין לא נבדק אחרי כמה זמן של חשיפה ישנה השפעה, האם כבר בילדות או רק בשלב מאוחר יותר".