עיריית חיפה מתכוונת להוציא צו סגירה למפעלים המזהמים באיזור המפרץ. ראש עיריית חיפה יונה יהב הודיע כי העירייה חסמה הבוקר (ראשון) במשאיות את הכניסה למפעלים. באירוע פתיחת שבוע המודעות לעובדי המרכז הרפואי רמב"ם בו נכח הבוקר (ראשון), הכריז יהב על על נקיטת צעדים משפטיים והוצאת צווי סגירה למפעלים הקשורים בזיהום. 

יהב הודיע על הדברים באירוע אשר אליו הגיע, במרכז הרפואי רמב"ם, בהתייחסו לנתוני התחלואה של ילדי חיפה החולים בסרטן, אשר פרסם בשבוע שעבר משרד הבריאות. על פי הנתונים, מחלתם של מחצית מהילדים אשר חלו בסרטן בחיפה קשורה בזיהום האויר באיזור.


המשאיות ששלחה הבוקר העירייה לחסום את הכניסות למפעלים 

יהב אמר הבוקר כי אם הנתונים נכונים הרי שהעיריה דורשת להפסיק לאלתר את פעילות המפעלים המזהמים. "אם הנתונים אינם נכונים, שיגיעו לכאן נציגי הממשלה המוסמכים ויגידו מדוע זרעו חול בעיני הציבור", אמר. 

 הפגנה נגד הזיהום, אתמול בחיפה. צילום: עופר ברקן 


המשטרה הגיבה לחסימת המפעל על ידי העירייה, והודיעה כי לא תאפשר חסימת צירים או הפרעה לתנועה ולשגרת החיים בכל תחומי המחוז. במשטרה הדגישו כי יאפשרו מחאה בכל נושא בתנאי שתוגש בקשה מסודרת כנדרש תוך שיתוף פעולה עם המשטרה.

העירייה התייחסה להחלטה לסגור את המפעלים המזהמים בעיר: "נציגי עיריית חיפה הונחו ע״י ראש העיר להחרים את כל ועדות התכנון לגבי מפרץ ולהגיש התנגדות. מאוחר יותר תוגש עתירה למניעת הוועדות השונות". 


הגב׳ אורנה הראל התייחסה בוועדת העורכים של תכנית המתאר הארצית לחוות הגפ״ם בקרקעות הצפון:  ״לאור הפרסומים האחרונים של משרד הבריאות, שסתרו פרסומים קודמים שלאורם העירייה התנהלה, החליט ראש העיר יונה יהב על הקפאת כל התכניות במתחם, עד שהגורמים המוסמכים מטעם המדינה, קרי משרד הבריאות ומשרד הגנת הסביבה, יתאחדו סביב נתוני אמת שיאפשרו לעיריית חיפה לקבוע את מדיניותה התכנונית כלפי מתחמים אלו. לכן הנחה יהב את מהנדס העיר לא להגיע לדיון ועדת העורכים ואין לקיים דיון בתכנית״.

אתמול בערב  קיימו תושבים בעיר מפגן מחאה מחוץ לקניון הסינמול בעיר, ובו דרשו את הפסקת התוכניות להרחבת בתי הזיקוק, פרוייקט קרקעות הצפון והרחבת נמל חיפה. התושבים דרשו מיהב להתפטר והודיעו כי זהו הצעד הראשון במאבק המחאה מאז פורסמו נתוני התחלואה וכי לא ישתקו לנוכח הסכנה המרחפת על ראשיהם ועל ראשי ילדיהם.
 

"צעד פופוליסטי של עיריית חיפה ושל יונה יהב" 

 בעקבות החלטת העיריית לסגור את המפעלים המזהמים בעיר, תקפו בארגון "מגמה ירוקה" את ראש העיר יונה יהב. דוברת הארגון, ענבר שקד דליות, אמרה: "אנחנו נאבקים בבז"ן כבר שנים. רק כשהנושא עושה כותרות יונה יהב מגיב. איפה הוא היה עד עכשיו? במקרה הזה אי אפשר לומר מוטב מאוחר מאשר לעולם לא. כיוון שיונה יהב בעצמו הוא אחד האחראים הגדולים למחדל הסביבתי והבריאותי, הוא שהפקיר את תושביו במשך שנים ועכשיו מנסה להסיר ממנו את האחריות כשהוא מפנה אצבע מאשימה על גורמים אחרים". 

גם  יושבת ראש העמותה לבריאות הציבור, ליאורה אמיתי, תקפה  את הצעד של יהב : "זהו אקט פופוליסטי של עיריית חיפה. יצאתי לבדוק האם אכן נחסמו  הכניסות למפעלים והאם המפעלים מושבתים בצורה כלשהי. עצרתי בבז"ן -  המפעל הכי מזהם במדינה, ואכן יש שתי משאיות זבל לקישוט. בפועל התנועה זורמת כסדרה".

בעמותה קיימו בסוף השבוע אסיפת חירום בה הודיעה  אמיתי כי בדיונים הקרובים בהתנגדויות על תוכניות הרחבת התעשייה, שיידונו בועדה הארצית לתכנון ובניה בחודש הבא, יתייצבו ויפגינו שוב פעילים סביבתיים ותושבים באיזור.