בשנים האחרונות, במקביל לטקסי האזכרה בכל רחבי הארץ לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה, מתקיים טקס משותף של משפחות מחבלים יחד עם משפחות שכולות שילדיהם נפלו בעת הגנה על העם והארץ. 

למעלה ממאה משפחות שכולות, ביוזמת ועד מתיישבי השומרון, שיגרו הבוקר (ראשון) מכתב חריף לשר הביטחון בדרישה למנוע את כניסת משפחות המחבלים ובמקביל להוסיף לחוק יום הזיכרון הקיים (התשכ"ג-1963) תקנה האוסרת על קיום אירועים ביום הזיכרון הכללי עם מי שהם מכנים "אויבי המדינה".

הבוקר, ביוזמת ועד מתיישבי השומרון, נשלח מכתב של מאות משפחות שכולות הקוראות לשר הביטחון לאסור באופן מידי את כניסתם של משפחות המחבלים לטקס המתריס.

יו"ר ועד מתיישבי השומרון, בני קצובר אמר: "מדובר ביום חשוב כל כך שבו כל עם ישראל מתייחד עם הנופלים ולא יעלה על הדעת שגוף קיקיוני יקיים אזכרה משותפת ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה"

קצובר הוסיף: "כולנו תקווה כי השנה יפעל שר הביטחון למניעת כניסת משפחות הרוצחים. עד שנה הבאה נפעל שתתווסף תקנה לחוק הקיים שתאסור לקיים ביום זה פרובוקציות משותפות עם אויבי ישראל.

תגובת מארגני הטקס: "תנועת לוחמים לשלום מקיימת בשיתוף פורום המשפחות את טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני זו השנה העשירית. הטקס הוא יוזמה של אב שכול, בומה ענבר, ששכל את בנו יותם – לוחם גולני – ב-1995 בלבנון. ענבר יזם את הטקס מתוך כוונה לאפשר למשפחות שכולות לציין את יום הזיכרון תוך הדגשת מסר של פיוס ופעולה למניעת שכול נוסף. עם השנים הצטרפו משפחות שכולות לטקס מתוך הזדהות עם מטרות אלו ומספר המשתתפים גדל בהתמדה. בשנים האחרונות נכחו בו למעלה מ-3000 איש ואלפים נוספים צפו בשידורו באינטרנט".

"בטקס אנו מכבדים את זכרון הנופלים וכואבים את כאב של המשפחות. הכאב הזה אינו זר לנו. רבים מאיתנו שירתו בתפקידים קרביים, חלקנו איבדנו קרובי משפחה וחברים. אולם עלינו לזכור ולהזכיר שמלחמה אינה גזירת גורל  אלא בחירה אנושית. דווקא ביום הקשה הזה אנחנו קוראים לשני הצדדים להכיר בכאב ובתקווה של אלה החיים מעברה השני של הגדר ולנסות למנוע את המלחמה הבאה. כך, אולי, ביום הזיכרון של השנה הבאה לא נצטרך למנות קורבנות נוספים".

"טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני מדגים מדי שנה את עצם היתכנותם של אמפתיה וכבוד הדדי בין העמים. הטקס מממש, ולו לזמן קצר, את האפשרות לכונן שלום לא על-בסיס העלמה והתעלמות מן הכאב, אלא דווקא תוך התייחסות אמיתית לאובדן ולשכול של שני הצדדים. את המסר הזה נחזור ונמשיך להשמיע בפעילויות שלנו בכל השנה, וגם ביום הזיכרון – כדי להדגיש שעלינו לעשות כל שביכולתנו, ישראלים ופלסטינים, כדי למנוע את הקרבנות הבאים".