המאבק במפרץ חיפה מחריף: ראש עיריית חיפה, יונה יהב, הבטיח וקיים- חתם היום (ראשון) על צווים המבטלים את רישיון העסק של המפעלים המזהמים במפרץ חיפה.



הצווים נוגעים במפעלים חיפה כימיקלים, בתי זיקוק, כרמל אולפינים וגדיב. סגירת המפעלים הגיעה בעקבות נתוני התחלואה של ילדי חיפה החולים בסרטן, אשר פורסמו בשבוע שעבר ע"י משרד הבריאות. על פי הנתונים, מחלתם של מחצית מהילדים אשר חלו בסרטן בחיפה קשורה בזיהום האוויר באזור.



יהב התייחס לביטול הרישיון ואמר כי "עד שלא נדע בוודאות את הנתונים האמיתיים מגורמי ממשלה רישמים לא נאפשר פעילות של דלקים וכימיקלים במפרץ חיפה". 



מוקדם יותר הודיעו בעירייה על הכוונה להוצאת צווי הסגירה ואף נחסמה במשאיות הכניסה למפעלים. באירוע פתיחת שבוע המודעות לעובדי המרכז הרפואי רמב"ם בו נכח הבוקר הכריז יהב על נקיטת צעדים משפטיים והוצאת צווי סגירה למפעלים הקשורים בזיהום.




חסימת העירייה את המפעלים, הבוקר



מחאה חלשה מן הצפוי


פעילי סביבה קיימו אמש פעילות מחאה מחוץ לקניון הסינמול (לב המפרץ) בחיפה במחאה כנגד זיהום האוויר בעיר. בדף הפייסבוק בו הזמינו פעילי הסביבה את הציבור למחאה שנקראת 'לזכר חללי הזיהום במפרץ חיפה', נכתב: "הגיע הזמן להתעורר, כי מפרץ חיפה הפך לגיא הריגה כתוצאה מהזיהום. הגיע הזמן שמקבלי החלטות בממשלה יכריזו על האזור כמוכה זיהום, שיערכו סקר עומק אפידמיולוגי עדכני, ושיעצרו את הרחבת התעשייה - הגדלת בתי הזיקוק פי שלושה, הקמת נמל ענק וחוות מיכלי דלק".



עוד הודיעו הפעילים: "זהו אירוע מחאה ראשון מאז פרסומי משרד הבריאות על התחלואה הקשה באזור עוטף בז"ן. במוצאי שבת נקיים אירוע זיכרון לזכר אלפי בני אדם שנפטרו כתוצאה מזיהום במפרץ חיפה. אירוע הזדהות עם אלפי חולים במחלות לב, אסטמה, סרטן לימפה, שד וריאות אשר נובעים ישירות מהזיהום". המחאה הייתה שקטה וקטנה מהצפוי, ולא הגיעו אליה מספר רב של אנשים.



ביום חמישי הודיע המשרד להגנת הסביבה כי הוא שוקל להכריז על מטרופולין חיפה כ"אזור מוכה זיהום" בעקבות דוח משרד הבריאות שהדגיש כי הטיפול בזיהום האוויר במפרץ חיפה נמצא בראש סדר העדיפויות שלהם כעת.




בתי הזיקוק בחיפה. צילום, יוסי זמר, פלאש 90



המשרד לאיכות הסביבה: ירידה של 70% בזיהום



במשרד להגנת הסביבה מדגישים: "במהלך שש השנים האחרונות נרשמה ירידה של כשבעים אחוזים בזיהום האוויר במפרץ חיפה בזכות המאבק של המשרד להגנת הסביבה והדוח שפורסם בנושא התחלואה באזור מבוסס על נתוני זיהום אוויר מלפני עשור". עם זאת, מוסיפים במשרד כי "על אף הירידה המשמעותית בזיהום האוויר והעובדה שלא נמדדו חריגות מתקני הסביבה, האזור עדיין מדורג במקום הראשון בפליטות מזהמי אוויר בישראל ,כפי שפרסמנו באתרנו לפני כחצי שנה". 



עוד הודגש כי: "לאור מכלול הנתונים- המשרד מגבש המלצות לשר החדש שיכנס לתפקיד- להכרזה על מפרץ חיפה כאזור מוכה זיהום אוויר". המשמעות של צעד כזה תהיה, בין היתר, הקצאת תקציבים נוספים להגברת האכיפה בנושא, שהוחמרה בלאו הכי על ידי המשרד בעשור האחרון, והעלאת הצורך בפני הממשלה החדשה בתכנית רב-משרדית לאומית לטיפול בנושא.