"פגשתי את קים קרדשיאן וקניה ווסט שבאו לביקור בירושלים".



"מיליונים שעוקבים אחריהם נחשפו לחוויות שעברו כאן. זו המטרה שלנו - לחשוף את העיר לעולם, לשפר את תדמיתה ולמשוך תיירים״, אמר ראש העיר ניר ברקת אחרי שהצטלם בלשכתו בשבוע שעבר עם הזוג הראשון של הטראש, שהגיע לארץ הקודש כדי להטביל את הבת נורת׳ ווסט. הביקור של הקרדשיאנס, שכלל גם את האחות קלואי, היה מתוקשר, כצפוי.

במשרד התיירות ובמשרד החוץ זיהו מזמן את הפוטנציאל במובילי דעת קהל שמבקרים בישראל. רבים כאלה, בדרך כלל מפורסמים פחות מקים וקניה, פוקדים את הארץ מדי שנה. לא כולם מגיעים לביקור מטעם המדינה, אבל תהיו בטוחים שזו תצמיד להם מארח רשמי.

עד חצי המלכות עבור מי שיכול לשפר את התדמית שלנו בעיני העולם ולסחוף אחריו תיירים. ברקת ספג ביקורות על כך שלמעשה הוא הזמין את עצמו אל קים, אבל מבחינתו האפשרות להרוויח שגרירה חדשה לישראל שווה תמורת זובור ציבורי קצר.
משרד החוץ הוא הגוף שממליץ על הדמויות השונות שנדרש לייבא לכאן לביקור קצר לטובת יחסי הציבור של ישראל. יואל ליאון, מנהל מחלקת ההסברה במשרד, מסביר את התהליך: הנציגויות השונות בעולם מאתרות מובילי דעת קהל בעלי השפעה נרחבת וללא עבר "בעייתי". מתבצעת אליהם פנייה והסבר על תוכן ומהות הביקור. אם  יש הסכמה, מוגשת הבקשה הרשמית, בציפייה לתשובה חיובית.
ליאון עסק בפעילות הזו כשכיהן כדובר הקונסוליה בניו יורק ואחר כך כקונסול במונטריאול. "בניו יורק עבדתי עם הקונסול הכללי", הוא מספר על הזדמנות אחת שמומשה. "הוא פגש את אחת הכוכבות של התוכנית הפופולרית 'האוס' במהלך אירוע. ישר עלה הרעיון להביא את השחקנים של התוכנית לביקור בישראל. זה עולה בפגישות שאנחנו מקיימים, באירועים, בקשרים שלנו. החבר׳ה בלוס אנג'לס למשל פוגשים אנשים כל הזמן. הנה, מריל סטריפ התעניינה בביקור לאחרונה. אנחנו מיד מטפלים בזה, יוצרים קשר עם הסוכנים שמטפלים בה״.
לא עוזבים
באוקטובר 2013 נחתה בישראל פאולה עבדול, זמרת, שחקנית ומנחה פופולרית בארצות הברית, בחסות משרד התיירות. דקות ספורות אחרי שנחתה כאן היא כבר שחררה לאוויר הרשתות החברתיות את ההודעה הבאה: ״אני כבר יודעת שלא ארצה לעזוב״. לתקשורת עבדול אמרה שהיא מתרגשת ו"אסירת תודה שהיא יכולת לסייר בארץ כמו תיירת רגילה".  בפועל, היא קיבל יחס של VIP. כלומר, אירוח ברמה של ראש מדינה. 
היא נפגשה עם נשיא המדינה במעונו, עם שר התיירות, שרים נוספים וחברי כנסת. קיבלה סיור פרטי בתערוכת הורדוס במוזיאון ישראל ולאחריו סיור טעימות בשוק מחנה יהודה. וכמובן, גולת הכותרת של הביקור: מוזיאון יד ושם.
היה שווה? עבדול שבה לאמריקה מלאה במסרים חיוביים על ישראל, ציוצים וראיונות שמציגים אותנו באור חיובי. האם הגברת עבדול תגרום למשפחה אחת לארוז תיק ולעלות על מטוס לישראל? ברשויות מאמינים בין היתר באפקט מצטבר. אם ידוענים רבים אומרים שטוב פה, אז אולי זה נכון.
קחו למשל את בלייר אנדרווד, זוכה פרס גלובוס הזהב. הוא הופיע בין היתר בסדרות "פרקליטי אל. איי" ו"סקס והעיר הגדולה" ונחשב לפעיל חברתי ומוביל דעת קהל בקהילה האפרו־אמריקאית. במהלך הסיורים שלו בארץ הוא עדכן סטטוסים והעלה תמונות לדף הפייסבוק שלו. 600 אלף איש עוקבים אחריו שם.
ליאון ממשרד החוץ מנסה להסביר את התרומה ההסברתית: ״הנה דוגמה. אנחנו מביאים קבוצה של שחקני טלנובלות מארצות הברית לביקור בישראל. את האוכלוסייה שצופה בתוכניות האלו זיהינו כאחת ששווה להשקיע בה בהסברה. הכוכבים נמצאים ברשתות החברתיות, מצלמים את עצמם במקומות הקדושים, מדברים על זה שישראל היא לא רק מלחמה. 
זה אפקטיבי. זה מראה לעולם נורמליות. הכוכבת של 'האוס' שבמקרה בישראל הופיעה אחר כך בתוכנית בוקר בארצות הברית. היא סיפרה שם שהחיים אצלנו רגילים. הצופה הממוצע, שרגיל לשמוע על מלחמות פה, נחשף למציאות שונה לגמרי".
שרון שביט, המפיקה של פרויקט הקרדשיאנס בארץ, אומרת כי "קניה, קים וקלואי הפכו להיות שגרירים. הם ראו את הצד היפה של ישראל. הם הופתעו, גילו כמה זה שונה ממה שחשבו. יש לנו כל כך הרבה דברים להציע כאן. אתרים, אוכל, היסטוריה, ארכיאולוגיה ודת. אני עובדת עם רבים בתעשייה, והם כולם נהנים מהמדינה שלנו".
שביט אומרת כי התעניינה אצל קים לגבי שביעות הרצון שלה מהביקור. "היא אמרה לי: 'וואו, היה מקסים, נחזור לכאן'", שביט מגלה. "הם אמרו שלא ידעו כמה נעים כאן, שאפשר לעבוד פה. צריך לזכור, זו גם חברת הפקות ענקית שחוזרת ומספרת את זה בארצות הברית. דאגתי שהם יצאו מישראל בהרגשה טובה. אני באמת חושבת שיש כאן פוטנציאל לשינוי באמצעות התרבות".
שר התיירות עוזי לנדאו אומר כי ״המשרד משקיע מאמצים מיוחדים ומיליוני שקלים באירוח סלבריטאים ומעצבי דעת קהל, מתוך ניסיון מצטבר ומוכח כי אורחים אלה מתרשמים מישראל והופכים לשגרירי המדינה עוד במהלך שהותם ולאחר שובם לארצם".
בין המבקרים שהגיעו לארץ בשנים האחרונות, חלקם באופן עצמאי, ניתן למצוא את מרתה סטיוארט, שנפגשה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. היו כאן גם אשטון קוצ'ר ומילה קוניס (ובעבר גם דמי מור) כחברים מתמידים בתורת הקבלה, בן סטילר, ג'ייסון אלכסנדר (קוסטנזה מסיינפלד) וגם ג'רי סיינפלד, הקולגה הבכיר לסדרה. שחקני קולנוע נוספים שהגיעו לכאן הם דיוויד ארקט, מייקל דגלאס וקתרין זיטה ג'ונס, נטלי פורטמן שמבקרת כאן באופן קבוע, ואת פמלה אנדרסון בוודאי שלא ניתן היה להחמיץ.
בין הזמרים הבינלאומיים שהיו אצלנו ביקרו 50 סנט ושאקירה. ברשימה נמצאים גם מאמן הכדורגל פפ גווארדיולה והבמאי קוונטין טרנטינו. ביקור שמשך תשומת לב עולמית היה זה של קבוצת הכדורגל של ברצלונה.
כולם טיילו, בילו, נפגשו, ורבים מהם לא החמיצו כמובן את אתרי הביקור שהם חובה במדינת ישראל: הכותל, ים המלח ושמעון פרס. לא נכנסים אבל לא הכל ורוד ומתוק בביקורים בישראל, בוודאי בדרגים פחות מוכרים לציבור ולמאבטחים בנתב"ג. בכל זאת, למציאות כאן יש צרכים משלה. האבטחה בנמל התעופה, בשל האילוצים הביטחוניים, היא מוקש פוטנציאלי בחלון הראווה של מדינת ישראל.
במקרה אחד עוכב דיפלומט בכיר מאפריקה במקום בחשד כי הוא מהגר המבקש למצוא עבודה. מוביל דעת קהל אחר זכה לאותו יחס – עיכוב של שעות – רק בשל החשד שעורר שמו.
ואי אפשר לסיים בלי להתייחס לגברת הראשונה, אשת הקבלה מדונה. מדובר כמעט בזמרת ישראלית. לאחרונה אף דווח כי רכשה דירת יוקרה בתל אביב, עניין של כמה עשרות מיליוני שקלים. מדונה נחתה כאן לראשונה בשנת 19922 במסגרת שיתוף פעולה בין האמרגנים שלה ומשרדי החוץ והתיירות.
מאז היא חזרה לכאן לא פעם, נפגשה עם ראשי המדינה והפגינה בפומבי את אהדתה לישראל. לא בנושא המדיני, אבל נסתפק בכך שיש לנו מה להציע פרט לסכסוכים, מלחמות ומבצעים.

פאולה עבדול בישראל