ביקורת חמורה על הפרקליטות: השופטת בדימוס הילה גרסטל, נציבת הביקורת על הפרקליטות, פרסמה אתמול דוח חריף על אופן הטיפול בתיקים שהוחלט על סגירתם.
וכך כתבה גרסטל: ״הצורך בעריכת ביקורת זו נולד מתוך מידע שהובא, על פיו ממתינים חשודים חודשים ארוכים ואף שנים לקבלת הודעה על גורל תיק החקירה שנפתח נגדם, ללא כל יכולת לעשייה ממשית כלשהי מצדם״. עוד כתבה השופטת: ״חייו של חשוד הממתין להכרעה בתיקו מתנהלים בצל עננה כבדה של התיק התלוי ועומד כחרב על צווארו. משהוכרע גורל החקירה באופן שהוחלט על סגירת התיק, להבדיל מהגשת כתב אישום, מן הראוי לפעול במהירות וביעילות לצורך יידוע החשוד. רק כך יכול האזרח לנשום לרווחה ולשוב לשגרת חייו״.
בדוח מוזכר מקרה קיצוני שבו נאלץ חשוד להמתין למעלה מ־2,000 יום עד שהתבשר כי התיק נגדו נסגר. בדוח נמתחת ביקורת גם על פרקליט המדינה שי ניצן: ״ההנחיה בנושא זה מצד פרקליט המדינה היא לקונית, ולא ניתן ללמוד ממנה באופן ברור וחד־משמעי על כלל הפעולות הנדרשות״, הדגישה גרסטל.

הנציבה ממליצה בדוח לפשט את הליך יידוע החשוד, בין היתר באמצעות טכנולוגיית מחשב פשוטה. וכך כותבת השופטת בדימוס: ״ברגע שמחליט הפרקליט על סגירת תיק כנגד חשוד מסוים, הוא יכול פשוט להוסיף ׳קליק׳ נוסף בעכבר, שיפיק מכתב בנושא לחשוד״.
בפרקליטות הגיבו להמלצה זו בטענה: ״הפתרון מצוי בתקני כוח אדם״. בתגובה למשך הזמן הנדרש ליידוע החשוד, טענו בפרקליטות: ״פרקי הזמן שעליהם הצביעה הביקורת מרגע החלטת הממונה על גניזת התיק ועד למסירת ההודעה לחשוד על ידי משטרת ישראל, אינם בלתי סבירים או ארוכים באופן קיצוני״.
בתוך כך, ביום שישי האחרון פנה ארגון הפרקליטים ליועץ המשפטי לממשלה, עו״ד יהודה וינשטיין, בדרישה כי יתערב ויביא לשינויים במבנה גוף הביקורת. לטענת גורמים בארגון, הפרקליטים ״מאוימים״ על ידי גורמים שהמדינה מנהלת הליכים נגדם, והם ״משתמשים בגוף הביקורת ככלי ניגוח״. הפרקליטים טוענים כי הם, ״אלו שמייצגים את המדינה, נותרים ללא הגנה״.
גורם בכיר בנציבות דחה את הטענות: ״הפרקליטות היא אולי אחד הגופים החזקים והמשפיעים במדינה. מעבר לכך, עד היום לא הוגשה ולו תלונה אחת על איומים״.
מארגון הפרקליטים נמסר: ״ככל שיש תקלה, הרי שהנחיות ונהלים אלה צריכים להיות במוקד העניין. לפיכך תמוהה, בלשון המעטה, התעקשותה של הנציבות להמשיך לבצע ביקורת אישית כאשר זו משמשת גורמים אינטרסנטיים ועבריינים לניגוח הפרקליט, על מנת להביא להחלשתו, כך שיתקשה להתמודד באומץ וללא מורא בניהול התיק לטובת כלל הציבור בהגנה על שלטון החוק״.
מהפרקליטות נמסר: ״מברכים על הביקורת המערכתית, הפועלת זה תקופה ארוכה בצורה רחבה ומקיפה לתחקור ולשיפור תהליכי העבודה. חלק מההמלצות כבר יושמו בשנה האחרונה, אך הדבר לא בא לידי ביטוי בדוח, שבדק תקופה קודמת. בדיקה שנערכה בעניין זה לאחרונה העלתה, כי משך הזמן מקבלת ההחלטה בפרקליטות ועד שליחת התיק למשטרת ישראל עמד בממוצע על 12 ימים בלבד. פרק זמן זה הוא סביר בהחלט״.