שרת הבריאות בשנתיים האחרונות, וראשת עיריית הרצליה לשעבר, יעל גרמן (יש עתיד) התייחסה הבוקר (שני) בגל"צ להתנהלות עיריית חיפה מול המפעלים במפרץ בעיר.



היא התייחסה לדוח שפורסם ע"י משרד הבריאות ואמרה: "לא שמעתי על הדוח לפרטים כי כשהייתי במשרד הוא לא יצא עדיין". שרת הבריאות לשעבר התייחסה להתנהלותו של ראש עיריית חיפה, יונה יהב, ואמרה: "הוא מנסה להאשים אותנו ואני משערת שבמשרד הבריאות יאשימו את המשרד להגנת הסביבה, אך זה לא הזמן למצוא אשמים. כרגע יהב צריך לקחת את תפקיד המבוגר האחראי, לשבת עם משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה ולראות מה ניתן לעשות באופן מידי כדי להפחית את זיהום האוויר במקום".



לגבי הפרטים שידעה במהלך תפקידה במשרד, אמרה גרמן "כולם ידעו שמצב תחלואת הסרטן במפרץ גבוה בהרבה משאר המקומות בארץ. המחקר הזה לא עמד בפניי, לא ראיתי אותו, אך בהחלט היו נתונים. החלטנו לעשות מחקר ולבדוק מהי הסיבה לתחלואה הגבוהה באזור".




משאיות העירייה חוסמות את המפעלים ליד המפרץ

"משרדי הממשלה לא יוציאו דוחות מזויפים"



כשרת בריאות לשעבר, וכמי שנאבקה כראשת עירייה במפעלים מזהמים בהרצליה ודאגה לסגירתם, הסבירה גרמן כיצד לדעתה יש לפעול בחיפה: "היה צריך לעשות שני דברים שלהערכתי לא נעשו: האחד- המחקר האפידמיולוגי שיצא במרץ 2015 - דיברו איתי עליו באוקטובר 14 ויכול להיות שהיה צריך להכריז על האזור כמוכה זיהום אוויר. יכול גם להיות שתגיע השעה לגשת ולבדוק מה נעשה ומה לא, אך כרגע יש לפעול כדי לקדם".



כמו כן, הוסיפה גרמן לגבי יהב: "הוא אמר שהסתירו ממנו נתונים ולדעתי זה לא היה ולא נברא, אין לשער ולחשוב על כך שמשרדים ממשלתיים יוציאו דוחות מזויפים.  כשאתה בא לסגור מפעל שנמצא עשרות שנים ויש לו ערך לתעשייה ולתעסוקה- לא מחליטים פשוט יום אחד לסגור- צריך הוכחות שהוא יוצר נזק לבריאות הציבור. את המפעל שאני סגרתי בהרצליה לקח לי 33 חודשים- זה תהליך. במידה ואכן ימצאו כי המפעלים מסוכנים- זה בידיים של יהב לטפל בנושא".



בתוך כך, חסמה גם הבוקר העירייה את שערי המפעלים בחיפה ע"י משאיות. בשעות הלילה הגיעו משאיות זבל של העירייה וחסמו את שערי המכליות של בז"ן, והבוקר נחסם גם מסוף חיפה כימיקלים.