הרב ד"ר אהרן ליכטנשטיין, חתן פרס ישראל לספרות תורנית, הלך הבוקר (שני) לעולמו בגיל 81. ליכטנשטיין היה ראש ישיבת הר עציון באלון שבות ודוקטור לספרות אנגלית. הוא נחשב לאחד הרבנים הבולטים בזרם האורתודוקסיה המודרנית, האגף המתון של הציונות הדתית.



ליכטנשטיין נולד בשנת 1933 בצרפת. משפחתו הצליחה לברוח לארצות הברית בשנת 1940. במקביל ללימודיו בישיבה למד ספרות אנגלית, וסיים עבודת דוקטורט בנושא באוניברסיטת הרווארד. הוא עלה לארץ בשנת 1971 כדי לשמש ראש ישיבת הר עציון באלון שבות. לאורך השנים הוא התגורר בירושלים ובאלון שבות.



מבחינה פוליטית, הוא התבטא לאחר רצח ראש הממשלה יצחק רבין בחריפות נגד האווירה בציבור הדתי לאומי שקדמה לרצח. הוא סירב להביע דעה ביחס לתוכנית ההתנתקות, למרות שתנועת מימד ניסתה להציג אותו כתומך בה. עם זאת, הוא הביע בגלוי התנגדות לסרבנות.



נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין קיבל בצער את הידיעה על מותו של הרב אהרון ליכטנשטיין ואמר: "הרב אהרון ליכטנשטיין היה בלשון חכמינו 'אריה שעלה מבבל'. כח תורני רב עצמה, איש מוסר, גדול תורה, חתן פרס ישראל לספרות תורנית שהקים יחד עם הרב עמיטל ז״ל עולם שלם של תורה".



ריבלין הוסיף כי "אישיותו הציבורית הטביעה את חותמה על הציונות הדתית ועל מדינת ישראל כולה. אני תקווה שתורתו ומורשתו ימשיכו להדריך את דרכינו. תנחומי למשפחתו ולתלמידיו הרבים."



ראש הממשלה נתניהו אמר: ״ידענותו של הרב ליכטנשטיין התבטאה ביצירותיו הספרותיות והיא שימשה דורות של תלמידים. לפני שנה כשהענקתי לו את פרס ישראל, ראיתי לנגד עיניי רב, מורה ומחנך גדול. אדם ציוני, שורשי, חריף שכל וחד מחשבה. הרב ליכטנשטיין ייזכר כמנהיג ציוני-תורני מהמעלה הראשונה, שגידל על ברכיו אלפים רבים של תלמידים בישיבת 'הר עציון' באלון שבות שבגוש עציון. הוא אהב את ארץ ישראל, את עם ישראל ואת תורת ישראל".

ח"כ זאב אלקין, יו"ר סיעת הליכוד ובוגר ישיבת הר עציון, ישיבתו של הרב ליכטנשטיין הביע גם הוא צער על מותו: "בשעה קשה זו, יחד עם רבים אחרים, אני מרכין ראש ומבכה את מותו של אחד מגדולי הרבנים בדורנו, הרב אהרון ליכטנשטיין זצ"ל. הרב, במשך כל חייו, לימד את תלמידיו לחפש את האמת של התורה דרך שקלא וטריא בלתי פוסקים ולחתור לחיבור אמיתי של פנימיות התורה עם מעורבות עמוקה בבניין מדינתו של העם היהודי בדורנו. אני, כמו אלפים רבים אחרים, גאה להיות בין תלמידיו ובוגרי ישיבתו. יהי זכרו ברוך."



גם השר אורי אריאל ביכה את את פטירת הרב ליכטנשטיין: "ברוך דיין האמת. אבד צדיק מן הארץ. הרב ד"ר אהרון ליכטנשטיין, סימל את החיבור העדין בין הספרא והסייפא ובין הקודש והחול, תוך הקפדה על אהבת עם ישראל כולו וקירוב לבבות. הרב ליכטנשטיין הוא סמל לחיבור בין חלקי האוכלוסיה השונים בחברה הישראלית והותיר מלבד משפחתו וקרוביו גם עשרות אלפי תלמידים יתומים. מן השמים ננוחם״



למותו של הרב התייחס גם יו''ר הבית היהודי השר בנט: ״ברוך דיין האמת. הרב ד"ר אהרון ליכטנשטיין, ראש ישיבת הר עציון ואחד מגדולי עולם הלך לעולמו הבוקר. הרב ליכטנשטיין הוא סמל לשילוב עולמות. הוא הקים עולה של תורה בארץ ישראל. לפני חמישים שנה, בזמנים בהם התורה הייתה מונחת בקרן זווית בא הרב ליכטנשטיין ושילב בין ההשכלה והדיוק לבין הקפדה על ההלכה. הכל בשפה ברורה ותוך חיבור לציבור אותו לימד והנהיג. תנחומיי לעשרות אלפי התלמידים שהותיר, למשפחתו ולכל קרוביו".