מדינת ישראל תרכין הערב את ראשה לזכר חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה. ברחבי הארץ ייערכו הערב ומחר שורה של טקסי זיכרון שבהם יתייחדו ראשי המדינה, המשפחות השכולות והציבור הרחב עם זכר הנופלים.
טקס פתיחת יום הזיכרון והדלקת נר זיכרון ייערך היום (שלישי) בשעה 20:00 ברחבת הכותל המערבי במעמד נשיא המדינה, ראש עיריית ירושלים, הרמטכ״ל ומשפחות שכולות. בדיוק באותה שעה תישמע בכל רחבי הארץ צפירת זיכרון בת דקה. מאוחר יותר, בשעה 21:00, יערך בטרקלין שגאל בכנסת אירוע ״שרים לזכרם״ בהשתתפות כ־700 מוזמנים, ולראשונה יטלו בו חלק נשיא המדינה ראובן ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו. האירוע מתקיים ביוזמה משותפת של הכנסת, אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון והאגף לנפגעי פעולות האיבה במוסד לביטוח לאומי - הגופים הפועלים במשך השנה למען החללים ובני משפחותיהם. כבשנים קודמות, על הבמה לא יינשאו נאומים ורק יוקראו שירים וקטעי קריאה. באירוע ישתתפו האמנים מירי מסיקה, עידן עמדי, אריאל הורביץ, חברי הפרויקט של רביבו, שי לי עטרי, החזן הצבאי הראשי שי אברהמסון, להקת הרבנות הצבאית והלהקות הצבאיות.
בין היתר יובאו באירוע סיפוריהם של חללי צוק איתן יאיר אשכנזי ז״ל והחיילים הבודדים מקס שטיינברג ז״ל ושון כרמלי ז״ל, שהלוויותיהם הפכו למפגני הזדהות של עשרות אלפי אזרחים. במהלך הערב תוקרן שיחה עם אימהות שלושת הנערים החטופים בת גלים שער, מרים פרנקל ואיריס יפרח, וכן יובא סיפורו של מפקד הצוללת דקר, רס״ן יעקב רענן ז״ל, מנקודת מבטו של נכדו, שסיים לאחרונה בהצטיינות קורס פיקוד על צוללות.

בשעה 21:00 יתקיים בכיכר רבין בתל אביב אירוע ״שירים בכיכר״, שבמסגרתו יוצגו קטעי וידאו עם סיפורי הנופלים המסופרים מפיהם של בני משפחה וקרובים. באירוע ישתתפו הזמרים מוקי, ריטה, מירי מסיקה, אברהם טל, שלמה גרוניך, דיקלה, יונתן רזאל, יובל דיין, דקלון ושגיב כהן.
מחר, יום הזיכרון, תישמע בשעה 11:00 ברחבי הארץ צפירת דומייה בת שתי דקות. לאחריה ייערכו טקסי אזכרה בבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ. הטקס המרכזי יתקיים בבית העלמין הצבאי בהר הרצל בירושלים, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו. מאוחר יותר, בשעה 13:00, יתקיים בבית העלמין בהר הרצל טקס האזכרה הממלכתי לחללי פעולות האיבה.
לקראת אירועי יום העצמאות שייפתחו מחר בערב בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל, התארחו אתמול מדליקי המשואות במשכן הכנסת וקיבלו את מדליית הכנסת מידי היו״ר, ח״כ יולי אדלשטיין. פעילי ארגון הימין להב״ה מתכוונים להפגין בכניסה לטקס בהר הרצל נגד מדליקת המשואה הערבייה לוסי אהריש, תחת הכותרת ״אין נאמנות, אין משואה״.
לטענת פעילי הארגון, אהריש אמרה בראיון לעיתון ״גלובס״ כי ״יש בי כעס על המקום שאני חיה בו. אני צריכה להתרחק מכאן ולהתגעגע״ - מה שעורר את חמתם של פעילי הארגון, שהתפרסם בעקבות מאבקיו נגד קשרים בין גברים ערבים ונשים יהודיות. יו״ר הארגון, בנצי גופשטיין, אמר כי ״ אהריש היא לא ציונית, היא לא נאמנה למדינת ישראל ויש להצטער שדווקא היא נבחרה להדליק משואה ביום העצמאות״. המשטרה אישרה לפעילי להב״ה לקיים את ההפגנה מעבר לכביש, מול הכניסה המרכזית להר הרצל.
אהריש עצמה אמרה אתמול: ״אני מתרגשת לקראת הטקס, אך לא בגלל גופשטיין. זאת מדינה דמוקרטית והוא רשאי להפגין. רק חבל שהורי, שכל כך גאים בכך שנבחרתי להדליק משואה, יצטרכו לראות את ההפגנה״. האריש הוסיפה כי בכוונתה לכלול בנוסח שאותו תקריא בטקס הדלקת המשואות גם כמה משפטים בערבית. ״המסר שלי בעברית וגם בערבית יהיה שכולנו בני אדם״, אמרה.
האירועים המרכזיים של יום הזכרון

היום
20:00 צפירה בת דקה וטקס פתיחת יום הזיכרון והדלקת נר זיכרון ברחבתהכותל המערבי בירושלים
21:00 אירוע "שרים לזכרם" בטרקלין שגאל בכנסת
21:00 אירוע "שירים בכיכר" בכיכר רבין בתל אביב
מחר
11:00 צפירת זכרון וטקסי אזכרה בבתי העלמין הצבאיים, ובראשם הטקס המרכזי בהר הרצל
13:00 טקס האזכרה הממלכתי לחללי פעולות האיבה בבית העלמין בהר הרצל בירושלים