על רקע פרסום נתוני התחלואה המדאיגים, קיים אתמול משרד הכריאות פגישה עם נציגי רופאי הילדים כהסתדרות הרפואית, ובמהלכה הוצגו נתוני רישום הסרטן הלאומי.
בסיום הפגישה הודיע משרד הבריאות כי: ״קיים עודף תחלואת סרטן בכלל וסרטן ריאות בקרב מבוגרים, לעומת זאת אין עדות לעודף תחלואה בסרטן בקרב ילדים". על הנתונים שהוצגו בידי חוקרי הדסה, שכן מעידים על עודף תחלואה בקרב ילדים באזור חיפה, נמסר ממשרד הבריאות כי הם ימשיכו: "לבחון את הנתונים".
עוד קודם לכן המשיכה עיריית חיפה במתקפה החזיתית נגד משרדי הבריאות והגנת הסביבה והמפעלים המזהמים. גורם בכיר במשרד הבריאות הביע את הפתעתו מהסערה הציבורית לאור העובדה כי הנתונים המדאיגים, הנכונים ל־2007, הוצגו כבר לפני כחצי שנה. יש לציין כי מאז 2007 השקיעה בז"ן כ־200 מיליון דולר בהחפתת הזיהום לבמעבר לגז הטבעי.

"הצגנו את נתוני התחלואה בסרטן בנפת חיפה כבר לפני כחצי שנה. המכתב החדש היה מסמך פנימי שהודלף והציג קשת רחבה של נתונים ומחקרים שנעשו בשנים האחרונות. נלקח ממנו נתון ממחקר אחד, שלפיו מחצית ממקרי התחלואה בסרטן בקרב ילדים אירעו בגלל זיהום האוויר, והוא הובלט. צריך לקיים מחקרים נוספים כדי להפוך אותו לוודאי, אך כך או אחרת, מדובר במספרים מדאיגים שיש לתת עליהם את הדעת", הסבירו במשרד.
לאחר שביום ראשון חתם ראש עיריית חיפה יונה יהב על צווי סגירה למפעלים, הורה אתמול יהב לחסום פעם נוספת במשאיות את הכניסה למפעל בז"ן ולמסוף חיפה כימיקלים במפרץ. בבז"ן לא נשארו חייבים והביאו למקום מנופים שפינו את המשאיות, בתיאום עם המשטרה. בנוסף, בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה קיבל את בקשת החברה והורה לעכב את ביטול רישיונות העסק עד לדיון הבא בעניין.
 
"שייתנו הסברים, או שבעל הבית ימשיך להשתגע״
 
"אנחנו לא שומעים הסברים ממשרד הבריאות כבר שבוע. אפילו לא התבטאות אחת של המשרד הרפה הזה או של המשרד להגנת הסביבה, שחולק איתו את אותה אימפוטנציה", נמסר מעיריית חיפה, "משום מה זה לא מעניין אף אחד והעירייה ניצבת כרגיל בחזית. אז או שייתנו הסברים, או שבעל הבית ימשיך להשתגע״. 
על רקע המאבק ההולך ומתגבר נגד המפעלים המזהמים במפרץ חיפה, הפגינו אתמול בבוקר עשרות תושבי עתלית מחוץ למפעל שרפי כרמל הנמצא ביישוב, בטענה כי הוא מזהם את האוויר.
שרפי כרמל מייצר דבקים ושרפים לתעשיות ומייצא חלק גדול מתוצריו למפעלים ברחבי העולם. לפני כשנה, כתוצאה מתאונת חומרים מסוכנים שאירעה, דלף חומר רעיל, בנזיל כלוריד, שגרם לתחושת צריבה לתושבים מסביב. אתמול, כשהם אוחזים שלטים שעליהם נכתב "די להרעיל את ילדינו" ו"לא ניתן את עתלית לסרטן", דרשו עשרות המפגינים להרחיק את המפעל מהאזור והביעו דאגה מכך שסמוך אליו מוצב מגרש כדורגל שבו משחקים ילדי היישוב.
"גם לפני ששמענו על הנתונים החדשים, המצביעים על קשר בין התחלואה בסרטן אצל ילדים לבין זיהום האוויר באזור, דרשנו להזיז מכאן את המפעל, אבל מאז שפורסמו הנתונים אנחנו ממש חוששים ולא מוכנים לשתוק", אמר אחד המפגינים. לדבריו, "או שהמועצה תטפל בזה או שנעזוב. אנחנו לא יודעים איך זה משפיע עלינו או על ילדינו, ואנחנו לחוצים מהאפשרות שנגלה עוד כמה שנים כי המפעל הזה גרם לתחלואה".

חיפה. צילום: פלאש 90
 
במועצה האזורית חוף הכרמל, שבה נמצאת עתלית, דחו אתמול את טענות המפגינים וביקשו להרגיע את הרוחות. סגן ראש המועצה, אורן עוזרד, מסר כי ״המפעל הוריד משמעותית את כמות החומרים המסוכנים. רמת הפליטות ירדה בצורה ניכרת ורמת הניטור שלהן עלתה. לא נתפשר על עמידה מלאה בתקנים ונמשיך בפיקוח ההדוק על מנת להבטיח את בריאותם ובטיחותם של תושבי עתלית, עד להוצאת המפעל מהיישוב".

מקבוצת דור כימיקלים, המחזיקה במפעל, נמסר אתמול בתגובה כי "המפעל קיים מראשית שנות ה־60', ומאז הוא נדבך כלכלי חשוב בהתהוותה של עתלית. במהלך שלוש השנים האחרונות ביצע המפעל הסבה של חלק ניכר מפעילותו לטובת ייצור מוצרים שאינם מבוססים על שימוש בחומרים מסוכנים, וכל המוצרים שהמפעל מייצר, ללא יוצא מן הכלל, מוגדרים כלא מסוכנים. כחלק מהכבוד שאנו רוחשים לתושבי עתלית, ומהרצון לשמור על יחסי שכנות טובה עימם, כל השינוע במשאיות מהמפעל ואליו נעשה בדרך עוקפת ולא באזורי מגורים. פעילות המפעל מנוטרת ונבדקת באופן רציף על ידי מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי ״במסגרת האכיפה שמבצע המשרד, לפני כחודש בוטל היתר הרעלים לחומר פורמלין, חומר חיוני בתהליך הייצור במפעל. בנוסף, בעקבות דרישת המשרד, הקים לאחרונה המפעל מערכת לטיפול אוויר".
במקביל, פעילי איכות הסביבה באזור חיפה והקריות הודיעו כי הם דורשים לעצור את התוכניות להרחבת התעשייה באזור, הנמצאות כבר בוועדה הארצית לתכנון ובנייה. שתיים מהן, הרחבת בתי הזיקוק ופרויקט קרקעות הצפון, יידונו בה בחודש הבא.
עופר ברקן, ממארגני הפגנת המחאה שנערכה בשבת בחיפה, אמר אתמול כי ״פעילי המאבק שמחים על הצטרפותו המאוחרת של יונה יהב למחאה. אנו לא עוסקים בהאשמות ובלקחי העבר, ולא עוסקים במי ידע ומי יכול היה להציל מאות בני אדם ממוות ולא עשה זאת. אם יונה יהב מעוניין בהשגת תוצאות אפקטיביות ולא בהצגת תיאטרון לתקשורת, עליו לפעול״. לדבריו, ״יהב צריך לגשת עוד היום לראש מנהל התכנון במשרד הפנים, לשר הפנים ולראש הממשלה, ולדרוש לעצור קידום התוכניות. כמו כן עליו לדרוש את הוצאת החומרים המזהמים מהאזור לאלתר. מיד לאחר מכן עליו לדרוש להכריז על מפרץ חיפה כאזור מוכה זיהום, לערוך סקר בריאות עדכני, להרחיב את אמצעי הניטור ולבנות תוכנית רב שנתית עם יעדים להורדת התחלואה״.