הרשות למלחמה בסמים, מספרים, משותקת מאז שהמנכ"ל יאיר גלר נעצר בחשד למעורבות לכאורה בפרשת "ישראל ביתנו". לא רק שבהיעדר מנכ"ל לא ניתן לקבל החלטות אסטרטגיות, למשל בנושא בוער כמו לגליזציה של סמים קלים המתדפקת על דלת כל משרדי הממשלה הרלוונטיים – ביטחון פנים, משפטים, בריאות וחינוך - גם כל עובדי הרשות ובכיריה עסוקים בנושא אחד בעיקר: מה יהיה עתידו של המנכ"ל גלר ומי יחליפו בתפקיד, אם וכאשר.


חקירת המשטרה התפוצצה לכולם בפנים ערב הבחירות, וכעת ימשיכו להמתין ברשות לשר חדש ולמנכ"ל חדש, עניין של עוד מספר חודשים במקרה הטוב. לפיכך, גם הרפורמה במעמד החוקי של הסמים הקלים, אותה היו מעוניינים ברשות לקדם באמצעות הרחבת שירותי המריחואנה הרפואית, תמתין בסבלנות, חרף העובדה שבכנסת הקרובה מתהווה גרעין נוח לחקיקה בנושא.
 
בינתיים, ח"כים חלוצים דוגמת תמר זנדברג, שלי יחימוביץ, ינון מגל ואפילו יאיר לפיד, יקיר הצפונבונים והווייבערס, ינשמו בפאבים ובסלונים החברתיים שלהם עשן מריחואנה המגודלת ללא פיקוח באלפי מעבדות הידרו - עם המון מים וחשמל שנועדו לזרז את תהליך הגידול, אך גם מגבירים מאוד את החומר הפעיל (HTC) "עד כדי סיכון", כפי שאומרים מומחים לעניין במשטרה וברשות למלחמה בסמים.
 

תופעת המעבדות הולכת ומתרחבת מאז הושלמה גדר ההפרדה עם מצרים ב-2014 ונחסם הרמטית נתיב המריחואנה, בדיוק כפי שנחסם נתיב החשיש מלבנון העוינת. מעט החשיש (וההרואין) העושה דרכו לישראל דרך ירדן בגבול הערבה מקבל מענה מיטבי באמצעות שיתוף פעולה של מחוז דרום במשטרה עם צה"ל. 
 
התוצאה? ביקושי שיא לעלים הירוקים הכי יקרים בארץ, מה שפיתח שוק שחור תוסס במריחואנה רפואית והזניק את המחירים לכדי 100 עד 150 שקל לגרם (לעומת 10 שקלים במרפאה ומקסימום 40 שקל באמסטרדם), כמו גם את המוטיבציה של אנשים מהשורה ועבריינים לגדל מריחואנה בעציצים "מגניבים" על אדן החלון ובמרפסות, במעבדות ביתיות ובחממות תעשייתיות.
 
משטרת ישראל חושפת עשרות מעבדות כל חודש בעבודת משטרה מקצועית, משמע באמצעות מידע מודיעיני מדויק שנסחט מסטלנים תמימים המפחדים מתא המעצר ומדווחים על עציצים של חבריהם, או מעבריינים שפלים המלשינים על מעבדות תעשייתיות של שותפיהם תמורת האינטרסים האפלים שלהם.
בפרפרזה על סיפורי יום העצמאות שמאחורינו, גם לכל מעבדה ולכל מרפסת יש שם, וסיפור, אז בחרתי כמה סיפורים קצרצרים מהעת האחרונה המייצגים אנשים שמגדלים, שוטרים שמפלילים ושופטים שמתלבטים - הריהם לפניכם.
נשואים פלוס הידרו 
יום ראשון (19 באפריל 2015). מידע מדויק של תחנת גלילות הוביל לווילה רב מפלסית ברמת השרון. הבלשים של סנ"צ אבי ברסאנו הגיעו בשעות הבוקר עם צו חיפוש ונכנסו למתחם הבית בו מתגוררים בעל הבית, אשתו וארבעה ילדיהם, כולם בני פחות מ-10. הבלשים ירדו לכיוון הקומות התחתונות בעקבות ריח חריף שהלך והתחזק ככל שהתקרבו למרתף. בחלק התחתון של גרם המדרגות נמתח מסדרון ארוך מלא בצעצועי ילדים עד לסופו, שם הייתה דלת עץ כבדה.
 
הבלשים ידעו שכאשר יפתחו אותה הם יגיעו בדיוק אל מה שחיפשו. בנוכחות בעל הבית, כנדרש בחוק, הם נכנסו פנימה ובפניהם נחשפה מעבדת הידרו מרהיבה ביופייה. 650 עציצים שחורים בסדר מופתי על דרגשי עץ בחלל גדול, חלקם בשלבי הנבטה וחלקם בשלבי פריחה על סף קציר. הקירות צופו בנייר אלומיניום שנועד להעצים את החום שמנפיקים פנסי תאורה בצבע צהוב חם, ולהגביה את הטמפרטורה הכללית. מאווררים, ונטות משוכללות ותעלות אוורור מזגו את האוויר בכפוף למחזורי הדישון וההשקייה אשר הצמיחו קנאביס מועשר המוערך במיליוני שקלים.
 
ילדי המשפחה לא ידעו מה המשמעות של מעבדת המריחואנה מתחת לחדרם. גם בחברת החשמל לא ידעו עד לפניית המשטרה שהמעבדה זוללת האנרגיה התחברה באופן פיראטי לתשתית החיצונית שלהם ברחוב, מה שחסך לבעל הבית חשבונות בהיקפים של עשרות אלפי שקלים. 
 
היחידים שהבינו במה מדובר כאן הם הבלשים של ורסאנו, שבשבועות האחרונים ניהלו כמה פרשיות של שימוש וסחר בסמים. באחת מהן עצרו לפני שבועיים בני זוג שמכרו מריחואנה מועשרת לעשרות צעירים בהרצליה, ולא מן הנמנע שהם רכשו אותה מהווילה ברמת השרון.
טונה הידרו 
מרץ 2014. בארבע עבודות של בלשי ימ"ר תל אביב שופעי המודיעין נתפסו בפריפריות רחוקות טונה מריחואנה איכותית, שנועדה לשיווק לסטלני תל אביב מהבוהמה והשכונות. הבלשים הגיעו לארבע מעבדות בחממות חקלאיות כושלות אשר הושכרו במחירים הנעים בין 5,000 עד 10,000 שקל. את המים והחשמל הם גנבו כמובן מתשתיות חיצוניות ציבוריות.
 
בחממה אחת במושב שפיר, ליד קריית גת, מראה הסחורה הירוקה הגולשת ממיכלי איסוף גדולים (נועדו פעם לעגבניות) אשר הוצבו ב"חצר המשק" טרם הובלתם למרכז הארץ, מזכיר לרגע את ביכורי חג השבועות בארץ ישראל הישנה והטובה. ואולי גם זה שפע. בחממה אחרת, במושב נחלה ליד קריית מלאכי, תצפתו הבלשים על המגדלים מעמיסים סחורה בעשרות שקיות שחורות לתוך קרוואן גדול שנגרר למקום המפגש בין המגדלים למשווקים במושב רינתייה, שם נעצרו כולם. בג'יפ שהוביל את הקרוואן נתפסו 430 אלף שקל במזומן.
המומחים מהגליל
20 בינואר 2015 . בלשי משטרת מעלות בפיקודו של סנ"צ מני בנימין פשטו על שלושה מתחמי מגורים בישוב הפסטורלי מצפה הילה שבגליל. בכל אחת מהכתובות נתפסו שתילי קנאביס במשקל כמה קילוגרמים, ומוצרי לוואי. בכתב האישום נטען בפירוש כי למרות שמדובר באנשים נורמטיביים, למעשה מדובר במומחים לקנאביס, שגילו "בקיאות רבה בנבכי הגידול, תכנון לפרטי פרטים של כל שלב בגידול, כולל השקעת זמן וכסף בעניין". 
 
שניים מהם פיתחו שיטה להפקת נוזל קנאביס מהצמחים, והבקבוקונים נתפסו בבתיהם. כמו כן נתפסו סיגריות מגולגלות (ג'וינטים) שנטען כי הן נועדו למכירה. כל השלושה נאשמים בגידול וייצור סמים מסוכנים, החזקה שלא לצריכה עצמית והחזקת כלים להכנת סם, אך בית המשפט שחרר אותם בערבות. שלושתם חזרו לשגרה, אומר אחד הסנגורים בתיק, עו"ד ליאור דווידי, הנערך למשפט ההוכחות בחודש הבא בו יעלה לדיון תהליך ההפקה של הנוזל.
הקשר הקנדי במושב עבדון
22 בינואר 2015. בית משפט השלום בקריות האריך מעצר של תייר יהודי מקנדה אשר עבד במושב עבדון ליד שלומי בתחזוקה ושמירה על מעבדת הידרו, בה תפסו באקראי שוטרים של משמר הגבול כ-200 שתילים בשלים בגובה חצי מטר ובמשקל 200 קילוגרם. 
 
באמצעות עו"ד תומר נוה טען התייר המבולבל כי הוא היה אחראי על אבטחת המקום מבלי שהבין במה מדובר, אך מאחר ולא הסגיר את "מעסיקיו" הוא נעצר עד תום ההליכים. בעל הנכס חמק מאחריות פלילית.
שדה בנגב 
2 במאי 2014. כמה פשוט זה יכול להיראות. שדה מריחואנה יוצא דופן בגודלו, כחצי דונם, נחשף על ידי לוחמי יחידת מגן של המשטרה בפזורת רמת חובב. הלוחמים תצפתו על השדה במשך מספר שבועות ונדהמו לגלות אדם מבוגר יחסית, 57, שמסתנן כל בוקר מגבול מצרים כדי לטפל בחלקה. 

בשדה נתפסו מאות שתילים במשקל כולל של 127 קילוגרם, והערכה הייתה שאם הגידול היה נמשך המשקל המצטבר היה מגיע לחצי טון.
 
ככה נראה שדה שיניב חצי טון מריחואנה. צילום: דוברות המשטרה
 
חברים מהבינתחומי
2 באפריל 2014. היחידה המיוחדת ללוחמה בפשיעה של תחנת פתח תקווה הופכת כל אבן בעיר במסגרת המאבק בארגוני הפשיעה שמחסלים אלה את אלה ללא רחם. באחד הימים הגיעו הבלשים לבית צמוד קרקע בעיר בעקבות מידע מודיעיני. במהלך התצפיות הבחינו הבלשים שגם השטח הפתוח בחצר הפך בעצם לשדה קטן של שתילי קנאביס מלבלבים. כאשר הגיעו לבית שני בחורים צעירים, פרצו הבלשים בעקבותיהם וחשפו מעבדת הידרו משוכללת עם 550 שתילים במשקל 50 קילוגרם, וכל הציוד ההיקפי הדרוש – עשרות אדניות, משקלים, מדחומים מיוחדים שעוקבים אחרי הטמפרטורה, דשנים להאצת הצמיחה, ציוד תאורה וספרי הדרכה לגידול קנאביס. שווי הרכוש והקנאביס נאמד ב-3 מיליון שקלים.
 
מה שהפתיע הם הצעירים האחראים למקום, שניהם סטודנטים אמריקאים יהודים המתגוררים בתל אביב ולומדים במרכז הבינתחומי בהרצליה – תקשורת ופסיכולוגיה. לחוקרים הם סיפרו כי אדם השוהה בארה"ב ביקש מהם להשקות את השתילים ולטפל בחיות הבית, ואף מסרו את פרטיו, מה שסייע להם להשתחרר בערבות אבל ככל הידוע לא הוביל למעצר האחראי למעבדה. פרקליטם עו"ד רובי שרעבי מסר כי טרם הוגש כתב אישום.
טול כרם 
22 בנובמבר 2013. עוד פעילות נגד מחוללי פשיעה שהניבה מעבדה גדולה. הפעם, שוטרי יחידת אתג"ר מלהב 433 שיצאו לעבודה לילית נגד משחטות רכב מאחורי קווי הרשות הפלסטינית בכפר שופא שבנפת טול כרם, חשפו בתוך מבנה במתחם אחסנת חלקי הרכב גם מעבדת הידרו - בה צמחו להנאתם למעלה מ-200 שתילים בוגרים של קנאביס וציוד היקפי.
 
את היבול העמיסו בלשי אתג"ר על משאית ושלחו בחיוך רחב לטיפול מחוז ש"י, הם עצמם חזרו לטפל בחלקי רכב גנובים, שזה לא רק ברזלים מגורזים אלא גם מערכות מחשב מיוחדות שמפורקות מכלי רכב ומשמשות להנעת מכוניות אחרות בתהליך הגניבה שלהן.
מיני מעבדה בארון 
28 בינואר 2015. היצירתיות של צרכני המריחואנה בשיטת "עשה זאת בעצמך" אולי נתפסת בעיניהם מגניבה, אבל בדיעבד היא מתבררת כפרימיטיבית. כך למשל צעיר מאשקלון, שאחד או כמה מחבריו דיווחו לשוטרים על כך שהוא מגדל עציץ בביתו. 
 
בלשים מיהרו לבית וגילו בתוך ארון הבגדים בחדרו שבבית הוריו מעבדה מאולתרת - אוהל מנייר אלומיניום ותאורה, בדיוק כמו בסרט על סטודנטים מהסיקסטיז. נעצר ושוחרר. למה זה שווה תיק פלילי במשטרה? לא ברור. 
מעבדה במעבדה 
22 במאי 2014. במוסד רפואי באשדוד נעצרו מנהל האחזקה, עוזרו ואיש עסקים מקומי, בחשד שהפעילו במתחם המעבדות של המוסד גם מעבדת הידרו בה נתפסו 35 שתילים בוגרים וכל הציוד ההיקפי המוכר, שנגנב בחלקו מהמוסד הרפואי. מנהל האחזקה טען במשטרה כי גידל את הקנאביס כדי לסייע לאביו, המחזיק באישור רפואי לשימוש בקנאביס. פרקליטו, עו"ד ציון אמיר, טען כי הבחור נורמטיבי במהותו, ועובד במוסד הרפואי למעלה מעשר שנים. שמות החשודים והמוסד הרפואי נאסרו לפרסום.
מריחואנה מגניבה
 דבר כזה עוד לא היה. שלושה חברים בכנופיית פורצים מבת ים נעצרו ביציאה מדירה אליה פרצו, וברכבם נתפסו תכשיטים ורכוש החשוד כגנוב משלוש התפרצויות שביצעו - כולל קרטון מלא ענפים של מריחואנה במשקל 25 קילוגרם. 
 
כתב אישום הוגש נגדם על ההתפרצויות והחזקת המריחואנה, וכתב אישום נפרד הוגש נגד בעלי הדירה שגידלו את המריחואנה הגנובה. 
הפשע משתלם 
סקרנים לדעת מה רמת הענישה? חרף הודעות המשטרה על כך שארגוני הפשע מפעילים את המעבדות, ראיות על כך לא הוצגו עד כה. לפיכך, הגישה בתביעות המשטרה ובפרקליטות היא להגיע להסדרי טיעון מקלים, גם עם עבריינים מוכרים. 
 
גם בתי המשפט "מאכזבים" את הבלשים אשר שכבו לילות וימים במארבים עם ענישה שאינה עוברת שנת מאסר, ואף מסתפקים בעבודות שירות על גידול. השופטים החכמים עייפים מהמספרים ונראה שהם גם מבינים את הביקוש האזרחי, "הלגיטימי", לעשבים ממסטלים.