אחרי ימים מורטי עצבים, כשהם חיים על מדשאה גדולה של שגרירות ישראל בקטמנדו לאחר רעש האדמה שפקד את האזור, המטיילים הישראלים חזרו הביתה.



מטוס אל על שנחת לפני דקות אחדות בנמל התעופה בן גוריון בתל אביב הביא עימו למעלה מ-200 ישראלים ועשרה ישראלים חדשים, תינוקות בני שבוע עד חודש, שנולדו בנפאל לאחר הליך פונדקאות. חלקם עוד יצטרך להסדיר את הישראליות שלהם לאחר שהמדינה החליטה לשחרר את מחסום הבירוקרטיה ולהביאם לארץ בעקבות חשש כבד שעלה לגורלם ולאחר שכל השירותים בקטמנדו קרסו בגלל רעש האדמה שפקד את נפאל.



"עברנו חוויה לא נעימה. זה היה מחריד" מספרת אוסנת קורן שחזרה לארץ עם בעלה יוסי ועם שני תינוקות של זוג הורים אחר, לאחר שבנה ובן זוגו חזרו קודם לכן במשלחת של מד"א עם תינוקם: "שתי רעידות אדמה קשות מאוד, כשהכל הרס מסביב. גרנו בבניין של 13 קומות שהיה כולו סדקים, בנין אחד מט לצד ימין כמו מגדל פיזה. חוויה שעברנו עם ילדים היא אחת החוויות שאני לא רוצה לזכור, אני לא חושבת שעברתי דבר כזה" מספרת אוסנת. 


גם חבר'ה צעירים עשו את דרכם ארצה במטוס. הם סיימו צבא ובפרק הזמן שבין צה"ל ללימודים יצאו לראות את נפאל הרחוקה. הטיול נקטע לאחר שהבינו כי המציאות במזרח מסוכנת. "היינו 48 שעות מנותקי קשר", מספרת יפית, "ההורים שלנו כמעט מתו מדאגה ואיך שיצרתי איתם קשר הבנתי שאני לא יכולה להמשיך את הטיול. גם נהיה פה מאוד מסוכן".

יעל, מטיילת נוספת שהחליטה לקטוע את הטרק בהרים אמרה: "אחרי הרעידה הראשונה עוד רציתי להישאר, אבל התגלה כל ההרס והגיעה הרעידת אדמה השנייה והבנתי שזה לא טוב להישאר פה. אני אקח מכאן שלוש חוויות כי בסוף כן היה טיול מדהים, הייתה חוויה מפחידה של בין חיים למוות וגם את חוויות הישראליות שיש כאן בטרמינל. מבלי להיכנס לקלישאות, ולהבדיל אלף אלפי הבדלות, הסיטואציה כאן מזכירה קצת את אנטבה".

אוסנת סיפרה, כשהיא מחזיקה את שני התינוקות בידיה: "התחושה לחזור לארץ היא מדהימה. זו תחושה של הקלה של הרבה עזרה מצד המדינה. מידי פעם, כשהצלחנו להתחבר לאינטרנט, ראינו את כל הדאגה בארץ וזה חימם את הלב. כולם נרתמו, המשפחה והעם כולו. זה מרגש עד דמעות".

הטייסים שהביאו את הישראלים הביתה. צילום: נועם אמיר

"הנפאלים והישראלים הגישו עזרה אחד לשני"

כל הישראלים מספרים כי הנפאלים סייעו עד כמה שיכלו. לרגעים הם העניקו להם סיוע גדול יותר ממה שהם העניקו למקומיים. לדבריהם מהרגע שישראל אמרה כי היא שולחת סיוע הומניטרי, הנפאלים כל הזמן הזכירו בפניהם כי הם מעריכים את המדינה ששולחת מטוסים עם "מלאכים במדים" להציל את חייהם.

"הם הביאו לנו שמיכות, וציוד לקיום, ואוכל לתינוקות. וצריך להגיד שאלו אנשים מדהימים שאין להם כלום. אנחנו הגענו לשגרירות והם אפשרו לנו להישאר על כר דשא. אם המטוס הזה לא היה מגיע לפה, אני לא יודעת איך זה היה נגמר. זה יכול היה להיגמר באסון בלתי הפיך מבחינתו" מסכמת אוסנת.
את פני הישראלים בקטמנדו קיבלו דיילי אל על שחלקם נשארו במטוס להכינו לטיסה חזרה לארץ וחלקם ירדו עם ארגזי מזון ושתייה כדי לחלק לישראלים.

הרופאים במשלחת ירדו לבדוק את מצב התינוקות ומיד ההורים עם התינוקות הועלו למדור מבודד במטוס. השאר יצאו מהטרמינל והצטלמו עם המטוס או יותר נכון עם הסמל של המטוס, דגל ישראל. עם המראתו של המטוס אמר בהתרגשות הקברניט של אל על "זו זכות גדולה להשיבכם הביתה". מיד לאחר ההמראה השתרך תור ארוך בכניסה לקוקפיט והישראלים רצו להגיד פשוט תודה.

"זה תמיד מרגש מחדש לקחת את האנשים האלה, להחזיר ישראלים הביתה", מספר הקברניט דוד גורליק, "בהלוך זה לקחת ‏איתך לא רק נוסעים אלא לקחת מדינה שלימה. אנחנו עוזרים בכל מקום על הכדור הזה. מצד אחד ‏מגנים על עצמינו בפני אויבים מסביב ומצד שנים מגישים סיוע לכל העולם. זה ללא ספק מרגש. זה ‏תמיד מלהיב מחדש לראות את הסיוע הזה וגם לראות את הישראליות הזו בהחלט מרגש" אומר הקברניט גורליק.

בשעות הקרובות: משלחת פיקוד העורף תתחיל לקלוט פצועים
 
בעוד הישראלים עשו דרכם חזרה לארץ, אנשי המשלחת של פיקוד העורף פרקו את הציוד, המתינו למטוס נוסף עם ציוד רפואי רב והחלו לבנות את בית החולים בשטח במגרש פתוח סמוך לבית החולים הצבאי בקטמנדו.

מפקד המשלחת, אל"מ קובי לרדו, אמר רגע לפני הנחיתה בקטמנדו למעריב אונליין: "מהכוח החלוץ שנמצא שם, ומהנספח והצוות שבקטמנדו אנחנו מבינים שהמצב שם קשה. ועם הנתונים האלה אנחנו מתארגנים להתחיל לעבוד שם. כאשר הוספנו לשלוש המשימות שאיתן יצאנו משימה נוספת של איתור ישראלים מנותקי קשר".

"נשכור רכבי שטח ונצא לדרך בסיוע המקומיים לחפש את הישראלים". מספר אל"מ לרדו, "החיפושים יובלו על ידי מפקד היחידה הארצית להצלה. אנחנו מעריכים שיש בין 100 ל-150 ישראלים פה. לגבי בית החולים, מסתמן שאנחנו הולכים לשהות ליד בית החולים הצבאי בין היתר בגלל בקשה מפורשת של ממשלת נפאל. לבית החולים מגיעים המקרים הקשים ביותר והמורכבים ביותר ולנו יש את הניסיון לטפל בפציעות כאלה, בהצלת חיים. וסיבה נוספת זה העובדה שהמקום מקבל פצועים מוסקים. אנחנו בונים על המסוק שיסייע לנו לאתר ישראלים מנותקים".