1.6 טריליון דולר - זו העלות הכלכלית של כ־600 אלף מקרי מוות בטרם עת ושל מחלות הנגרמות כתוצאה מזיהום אוויר במדינות אירופה לשנת 2010 - כך עולה ממחקר חדש שערך ארגון הבריאות העולמי.

זהו המחקר הראשון אי פעם של העלויות בנושא, שבוצע עבור 53 מדינות אירופה ועמן נמנית גם ישראל. לפי המחקר, מדובר בסכום השווה לכעשירית מהתוצר המקומי הגולמי (תמ״ג) של כלל מדינות האיחוד האירופי בשנת 2013. את המחקר החדש פרסמו אתמול המשרד האזורי לאירופה של ארגון הבריאות העולמי והארגון לשיתוף פעולה כלכלי ולפיתוח (OECD) עם פתיחתו של כנס בנושא סביבה ובריאות באירופה, שערך ארגון הבריאות העולמי בחיפה במשך שלושה ימים.

הכנס, שבו משתתפים יותר מ־200 נציגים ממדינות אירופה, מיועד לבחינת הישגים, פערים ואתגרים ולקביעת קדימויות לעתיד. בכנס ישתתפו גם מנכ"ל משרד הבריאות ומנכ"ל המשרד להגנת הסביבה. בשנת 2010 גרם זיהום האוויר בישראל לעלויות כלכליות בסך 7.1 מיליארד דולר כתוצאה מתמותה ומחלות. מדובר ב־3.3% מהתוצר הלאומי הגולמי. העלות הכלכלית של ההשפעה הבריאותית של זיהום אוויר באירופה היא ההערכה הראשונה של הנטל הכלכלי בשל מקרי מוות ומחלות, הנובעות מזיהום אוויר בחוץ (באוויר הפתוח) ובפנים (בתוך מבנים), ב־53 מדינות האזור.
עורכי המחקר הסבירו כי העלות הכלכלית של מקרי המוות בלבד מסתכמת ביותר מ־1.4 טריליון דולר, ולסכום זה יש להוסיף עוד 10%, שהם העלות בגין מחלות הנובעות מזיהום אוויר - העלות מסתכמת כאמור בכ־1.6 טריליון דולר. לפי המחקר, בלא פחות מ־10 מדינות מתוך 53 מדינות האזור עלות זו מגיעה ל־20% או יותר מהתמ״ג הלאומי.
מנהלת האזור האירופי של ארגון הבריאות העולמי, ד״ר סוזנה ג׳קאב, אמרה: ״העדויות שיש לנו מספקות למקבלי החלטות במשרדי הממשלה השונים סיבה משכנעת לפעול. אם מגזרים שונים יאחדו כוחות בנושא זה, לא זו בלבד שנציל יותר חיים אלא שגם נשיג תוצאות השוות הון עתק״.

סגן השר להגנת הסביבה, אופיק אקוניס, אמר בעקבות פרסום המחקר: ״מעריכים שבישראל נפטרים כ־2,500 בני אדם בשנה עקב חשיפה למזהמים באוויר. המקור העיקרי לזיהום אוויר הוא תחבורה, בעיקר במרכזי ערים גדולות. מאז 2011 מאפשר חוק אוויר נקי למשרד להגנת הסביבה לפקח על מזהמים ממקורות עיקריים כגון תחבורה, תעשייה ואנרגיה על פי התקנים המחמירים ביותר. בכוונת המשרד להשתמש בכל המשאבים העומדים לרשותו להפחתת זיהום אוויר, מאחר שפירוש הדבר הצלת חייהם של אלפי בני אדם וחיסכון של מיליארדים למשק הישראלי״.
בארגון הבריאות העולמי קובעים כי זיהום האוויר הוא הסיכון הסביבתי הגדול ביותר לבריאות. בדוח חדש נוסף שאותו פרסמו במשותף ארגון הבריאות העולמי UNECE, שנקרא ״שיפור הסביבה והבריאות באירופה: עד כמה התקדמנו?״, נקבע כי זיהום האוויר גורם לאחד מכל ארבעה בני אדם באירופה ללקות במחלה או למות בטרם עת.