תמריצים בשווי כספי נמוך יכולים לעודד נהגים צעירים להשתמש באפליקציות ייעודיות, שיסייעו להם לנהוג בצורה זהירה יותר ואף להציל חיים, כך עולה ממחקר חדש שנערך בעמותת אור ירוק.



במחקר, שערכו המדענית הראשית של עמותת אור ירוק, ד״ר ציפי לוטן, ועמיתיה, נבדקה קבוצה של 21 נהגים צעירים חברי תנועת הצופים שסיימו את תקופת הליווי בנהיגה. הצעירים התבקשו להשתמש באפליקציה החינמית Refueime של חברת Streetowl, המנתחת את התנהגות הנהג ונותנת לו משוב. השימוש באפליקציה מקנה לנהג אפשרות לזכות בפרס בעבור נהיגה בטוחה.



האפליקציה מנטרת את התנהגות הנהג בבלימת הרכב, בתאוצה, בפניות ובהגברת מהירות הנסיעה, ומעניקה לו ציון משוקלל על איכות נהיגתו ועל רמת הבטיחות. הרעיון במודל הקבוצתי הוא שכל נהג יכול לזכות בפרסים עבור קבוצתו. בסופו של דבר כל החניכים הסכימו להשתמש באפליקציה ברוב הנסיעות שלהם.



לאור ההצלחה נערך ניסוי נוסף עם קבוצה של 22 חניכים בקורס פרמדיקים, אך הפעם שווי התמריץ הכספי קוצץ בחצי, והמתנות שנבחרו (חגורון, חולצה או תיק) היו בערך כספי נמוך יותר בהשוואה לתגמול שקיבלה קבוצת הצופים. התוצאות שהתקבלו בקרב הפרמדיקים היו כמעט זהות לתוצאות המוצלחות בקרב חברי הצופים: 21 מתוך 22 החניכים הורידו את האפליקציה והשתמשו בה.




האפליקציה החדשה. צילום מסך



התוצאות הכלליות של הניסויים הראו כי בסופו של דבר התגמול הכספי הוא שהמריץ את קבוצות הצעירים להשתמש באפליקציה, אולם מהרגע שהוסר התגמול ירדה המוטיבציה - הנהגים הצעירים פשוט לא השתמשו בה. החוקרים הסיקו כי באמצעות תוכנית תמריצים זולה יחסית אפשר לשכנע נהגים צעירים שחברים בקבוצה להשתמש בטכנולוגיות בטיחות.



העלות הממוצעת שהושקעה בפרסים שניתנו לכל אחד מהחניכים בקבוצת הפרמדיקים הייתה כ־120 שקל, כלומר שישה שקלים לשבוע או במילים אחרות - פחות משקל אחד ליום!



שמואל אבואב, מנכ״ל עמותת אור ירוק מסר: ״בכל שנה נהרגים בממוצע כ־40 נהגים צעירים בתאונות דרכים. עידוד השימוש באמצעים טכנולוגיים יכול לעשות את ההבדל בין חיים ומוות, במיוחד בקרב נהגים צעירים חסרי ניסיון״.