כאלף תושבים מחיפה, הקריות והאיזור, משתתפים הערב (ראשון) בהפגנה הנערכת בקרית חיים, במחאה נגד זיהום האוויר. בהפגנה אותה ארגנה עמותת 'הקואליציה לבריאות הציבור', דורשים פעילי הסביבה והתושבים לנשום אוויר נקי, לצמצם את ריכוזי החומרים המסוכנים הנמצאים במפרץ חיפה ולעצור את התוכניות להרחבה נוספת של התעשייה באיזור. 

בדף הפייסבוק בו הוזמנו פעילים ותושבי האיזור לאירוע, ואשר נקרא 'נלחמים על החיים' נכתב: "אנחנו התושבים לוקחים אחריות על הבריאות שלנו. כולנו יוצאים להפגין ביחד כל תושבי האזור שבריאותנו נפגעת כבר עשרות שנים מהזיהום התעשייתי. רק יחד נוכל להשפיע על הרשויות, לשמור על החיים שלנו ולעצור את ההרחבה של התעשייה המזהמת". 
התושבים אוחזים בשלטים הקוראים 'בני ארובה', 'אצלנו כל טיל יהיה כימי', 'מסתירים בעיריה שהזיהום הורג את ילדי חיפה', 'יותר זיקוק, יותר דלקים, יותר מתים'. פעילי הסביבה קוראים לראש הממשלה להודיע מיידית על עצירה מוחלטת של תוכניות הרחבת התעשייה במפרץ חיפה. 

"המפגינים דורשים: להכריז על אזור חיפה כאזור נפגע זיהום אוויר"

ליאורה אמיתי, יו"ר הקואליציה לבריאות הציבור אשר ארגנה את ההפגנה, אמרה: "הדרישה היא לראש הממשלה בנימין נתניהו לקחת אחריות, ולהקים מטה פעולה מיוחד במשרד ראש הממשלה, לטיפול במחדל ארוך שנים. אל המטה יש לחבר נציגים מקצועיים מארגוני החברה האזרחית, כדי שהאינטרס הציבורי שנרמס כאן ללא רחם, יילקח בחשבון בכל מהלך של המטה. במקביל ובאופן מיידי אנחנו קוראים לראש הממשלה להודיע מיידית על עצירה מוחלטת של 3 התכניות - נמל המפרץ, קרקעות הצפון והרחבת בתי הזיקוק". 

 דורשים להכריז על חיפה כאזור מוכה אסון. צילום: דורון גולן/ג'ני
עוד דורשים המפגינים להכריז על אזור חיפה כאזור נפגע זיהום אוויר, ולהכין תכנית פעולה מטרופולינית בשיתוף כל הרשויות המקומיות באיזור, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות להקטנת הפליטות המזהמות וריכוזי החומרים המסוכנים. 
פורום חברי מועצות הערים מיישובי עוטף המפרץ ומטרופולין חיפה, אשר הוקם לאחרונה, הודיע הערב כי ידרוש בין היתר הקצאת תקציבים מיידים  לניטור כל החומרים המסוכנים אותם דורש חוק אוויר נקי, לוח זמנים מפורט לביצוע הניטור ופרסום תוצאות הניטורים בשקיפות. עוד דרש הפורום פינוי מיידי של חוות מיכלי הדלק בקרית חיים ובאלרואי, סמוך לקרית טבעון.


"גם בחיפה ובקריות ילדים רוצים לחיות"
שירלי מלכה, תושבת האיזור המשתתפת בהפגנה אמרה: "כאילו הרדימו אותנו עד עכשיו. זעקנו במשך שנים אבל אף אחד לא התייחס. כנראה חשבו שמישהו כאן ממציא או לפחות מגזים. רק ברגע שיצאו ההודעות האחרונות של משרד הבריאות לגבי ילדי חיפה שחולים יותר בסרטן אנשים התחילו להתעורר. גם כשמשרד הבריאות הוציא בהמשך הודעה מגומגמת שאין עדויות לסרטן יתר בילדים, הוא עדיין הודיע שמהנתונים עולה בפירוש שיש כאן עודף תחלואת סרטן, ובפרט סרטן ריאות במבוגרים. אנחנו לא ניתן שירדימו אותנו יותר, אנחנו לא נמות כאן בשקט". 
 מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה, אמר כי "בזמן שמשרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה ועיריית חיפה עברו להתעסק בנושאים אחרים, תוך התעלמות מהסערה הציבורית האחרונה ודרישתנו להפקת לקחים אופרטיבית למציאת פתרון בסוגיית זיהום האויר, והתחלואה באזור מפרץ חיפה, התושבים לא מוכנים להמשיך לשאת בתוצאות של המחדל הסביבתי המתמשך ויוצאים לרחובות". 
"אנחנו חוזרים על קריאתנו למשרד להגנת הסביבה ולמשרד הבריאות", הוסיף מור, "זה הזמן לקחת אחריות, להכריז על אזור חיפה והקריות כאזור מוכה זיהום ולעצור את הרחבת בתי הזיקוק פי שלוש, את תוכניות קרקעות הצפון ואת הקמת נמל הדלקים החדש שיביאו להתרחבות התעשייה המזהמת והמסרטנת. אנחנו מקווים שמישהו במשרדים הללו יתעורר בהקדם, כי גם בחיפה ובקריות ילדים רוצים לחיות". 

ד"ר שני שילה, יו"ר העמותה הישראלית לסרטן ריאה, אמרה הערב בעקבות ההפגנה: "כאישה לבעל חולה בסרטן ריאה וכיו"ר העמותה, אני עדה לעלייה המדאיגה בתחלואה בסרטן ריאה בישראל. זיהום האוויר באזור חיפה, עליו מתריעים תקופה ארוכה, הינו תוצאה ישירה של התעלמות וחוסר אכיפה. דו"ח משרד הבריאות הציג מפורשות את הקשר הסיבתי בין זיהום האוויר והעלייה בתחלואה בסרטן ריאה באזור חיפה, ומכאן - אם לא נפעל יחד, באופן מיידי, לקידום מניעת הזיהום ואכיפתו -  אחוז התחלואה בסרטן ריאה ימשיך לעלות ולהכאיב לכולנו".