מנהיגי המחאה של בני העדה האתיופית כינסו היום (ראשון) מסיבת עיתונאים בתל אביב.



ח"כ לשעבר מיש עתיד, פנינה תמנו-שטה, שיזמה את המטה המשותף ביחד עם הפעיל החברתי גדי יברקן, אמרה לקראת מסיבת העיתונאים: "קצנו בהבטחות. הציבור לא מקבל הצהרות ללא כיסוי וכל תוכנית שנכתבת ללא נוכחות נציגים מהקהילה משמרת את ההדרה של יוצאי אתיופיה מהקונצנזוס הישראלי". היא הוסיפה כי "הקהילה לוקחת לידיה את המושכות על עתידה". 



נציגי המטה הבהירו כי הקמת ועדת השרים, עליה הורה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, איננה מספקת אותם, ואמרו כי "מקבלי ההחלטות הזניחו אותנו והתעלמו מהמציאות הקשה של יוצאי אתיופיה, דור שלם מרגיש שהוא לא חלק מהחברה הישראלית".



הפעילים הציגו רשימת דרישות, ובהן קריאה למפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, לצמצם את מקרי האלימות נגד יוצאי העדה האתיופית, סגירת התיקים שנפתחו נגד המפגינים שנעצרו בעקבות האירוע בכיכר רבין, הפסקת ההבדלה שמתקיימת לטענתם אל בני הקהילה והעמדת השוטר שהכה את החייל דמאס פקדה לדין. הם הבהירו כי "אם לא יינתן מענה לדרישותינו- נצא שוב לרחובות".  



המטה משותף של מנהיגי מחאת בני העדה האתיופית בישראל החל לקרום עור וגידים במהלך סוף השבוע האחרון. תמנו שטה הסבירה כי המטה הוקם בכדי לממש את מטרות המחאה המשותפות לכל עשרות קבוצות המפגינים וכדי להימנע מהמראות הקשים של ההפגנה הגדולה בתל אביב בשבוע שעבר. 



המטה מנסה לאזן בין שתי הגישות השונות בתכלית בקהילה האתיופית: האחת, היא זאת של מנהיגי הארגונים של בני העדה, שהידברו בשבוע שעבר עם ראש הממשלה נתניהו ושמעו ממנו הבטחות מפליגות על ועדת שרים מיוחדת שתקום בממשלה הנכנסת לעניין מצוקות יוצאי העדה, ועדה שהוא עצמו מתכוון לעמוד בראשה. הם שמעו גם ממפכ"ל המשטרה דנינו את ההבטחות על בחינה מחדש של תיקי מעצר של קטינים יוצאי העדה. הגישה השנייה והלוחמנית יותר היא זו של עשרות צעירים מנהיגי קבוצות ברשתות הוואטסאפ והפייסבוק שחלקם אמרו ל"מעריב" לאחר הפגישה אצל ראש הממשלה: "מי שנועדו עם נתניהו לא מייצגים אותנו, זה עוד ניסיון להוציא אותנו מהכלל אבל אנחנו לא קופים בג'ונגל שצריך לרצות בפגישות עם מנהיגי השבט הפרימיטיבי שלנו. אנחנו אזרחים אינדיבידואלים שווי זכויות במדינה הזאת ולא שבט נפרד ממנה".



ממשיכים במאבק. צילום: אלוני מור



דובר המטה המשותף, אשר ברקולין, ער למחלוקות בין מנהיגי המאבק לשוויון עבור בני העדה האתיופית, ביחס המשטרה בפרט ובחברה בכלל, שהתעוררו כזכור לאחר פרסום סרטון החייל, דמאס פקדה, שספג מכות משוטרים בעודו במדים.



"ניסחנו מסמך דרישות מסודר אחרי שגיבשנו את המטה בהובלת מנהיגי המחאה, ואנחנו נגיב להבטחות ראש הממשלה ונציע דרכי פעולה משלנו. עכשיו נתחיל לעבוד באופן מסודר ולא ניתן למחאה להתמסמס" אומר ברקולין ל"מעריב-אונליין" ומוסיף: "אנחנו מייצגים את רוב הקולות במחאה. ההפגנה בשבוע שעבר הייתה ספונטנית ועדיין יש קבוצות שמנסות ליזום הפגנה דומה, אבל אנחנו כבר מודעים גם לפעילות הזאת ובמהלך השבוע הזה נשכנע גם את הפעילים האלה לעבוד בתיאום עם המטה".



ברקולין הסביר כי "הסיבה המרכזית לכך שההפגנה בשבוע שעבר בתל אביב יצאה משליטה היא הספונטניות שלה. לא הייתה הנהגה אחת להפגנה הזאת". הוא הסביר: "לא נוכל לקחת אחריות על כמה עשרות אם יחליטו לעשות משהו קיצוני. אף אחד לא ציפה למה שקרה וזאת בדיוק הסיבה שאנחנו מתחילים להתנהל בצורה יותר נכונה עכשיו. זה ייקח כשבוע וזה לא יטופל ביום אחד. אני עצמי נמצא ב-14 קבוצות וואטסאפ שונות ואני מיישר כרגע עם כולם קו, וזה אותו דבר בקבוצות הפייסבוק. הכל בטיפול".