דלפה לרשת בחינת הבגרות האחרונה באנגלית שהייתה אמורה להקיים היום (שני). ככל הנראה הפיצו תלמידים את השאלון בוואטסאפ. ההערכות הן כי מדובר בתלמידים התלמידים מאזור המשולש.

מדובר בשאלון אחד מתוך שבעה, שאלון C המשותף לנבחנים ברמת שלוש וארבע יחידות. למרות ההדלפה הודיע משרד החינוך כי בחינות הבגרות באנגלית יתקיימו במועדן עם שאלונים חלופיים. כמו כן ניתנה תוספת זמן של חצי שעה לנבחנים בשאלון החלופי. 

בעקבות דליפת הבחינה הוחלט כי תתקיים שאילתא דחופה בכנסת בעניין טוהר בחינות הבגרות ביום רביעי. בתוך כך התייחס ח"כ עיסאוי פריג' לאירוע ודרש נקיטת אחריות אישית: "מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, צריכה להתפטר לאלתר מתפקידה, נוכח אחריותה למחדל בחינות הבגרות שהופך מיום ליום לחמור יותר".

עוד הוסיף פריג': "מדובר בכישלון רב מערכתי של משרד החינוך שנכשל בהגנה על טוהר הבחינות ועל עשרות אלפי התלמידים שפעם אחר פעם מתכוננים לבחינות, רק כדי לגלות שבוטלו. אם כהן לא תסיק בעצמה את המסקנות, על ראש הממשלה בתפקידו כשר החינוך להעביר אותה באופן מיידי מתפקידה ולהורות על צעדים שיהיה בהם בכדי להחזיר את האמון של החברה הערבית במשרד החינוך ובראשם השקעת כל המשאבים הנחוצים בכדי לתפוס את העבריינים ובכדי למנוע הישנותם של מקרים שכאלה בעתיד".

"התלמידים נלחצו מכל השינויים"

"אני התחלתי לפתור את שאלון G לחמש יחידות ובינתיים הייתה שאלה אחת באנסין שלא אני ולא מורה נוספת, שתינו מורות כבר 30 שנה לא הצלחנו להחליט מה התשובה הנכונה כי השאלה לדעתנו לא בדקה אנגלית, אלא סתם קליעה למטרה", סיפרה רכזת מגמה מתיכון במרכז. "היה בבית הספר בלגן שלם, הייתה דרישה שתלמידים שנבחנו בשאלון E, התחילו בשלוש וגמרו בשלוש וחצי ודרשו שלא ייצאו מהכיתות, לקראת השאלון של שעה חמש. וכך המסכנים נשארו בכיתה ולא ברור לי מה הם יכלו לגלות כשבזמן ההדלפה הם היו בבחינה", הוסיפה הרכזת.

המורים סיפרו כי קיבלו הוראות מלחיצות ממשרד החינוך לגבני השאלונים G ו-C: "בבחינה האחרונה ברמת C חלק מהשאלות הם היו צריכים לקרוא מהדפים המשוכפלים, חלק מהמקוריים וחלק לקרוא משאלון אחד ולענות בשני".

"היינו מאוד לחוצים, במקום לשבת ולעבור על החומר לבחינה, עניתי לשאלות של בני נוער מבולבלים שהתלבטו אם להגיע או לא לבחינה", דיווח תום פאר יו"ר מועצת התלמידים בראשון שביצע את הבחינה האחרונה.

"אצלנו התלמידים נלחצו מכל השינויים חלק התלוננו שהם לא מרוכזים וכבר היה עדיף לבטל את הבחינה, וחלק דווקא שמחו שהבחינה לא מבוטלת ונמשכת" מסר מנשה לוי, יו"ר התאגדות המנהלים.

מקרה זה מתווסף לביטול בחינת בגרות בלשון וספרות בעברית למגזר הערבי, בעקבות הדלפתו של השאלון לרשתות החברתיות בשבוע שעבר. 

בעקבות איתור ההדלפה על ידי משרד החינוך בוטלה הבחינה ומנכ"לית המשרד, מיכל כהן, הנחתה את אגף הבחינות לפנות מיידית לאגף החקירות במשטרה כדי לפתוח בחקירה ולמצות את הדין אם האחראים למעשה הפסול.

כהן הבהירה כי מדובר במקרה חמור מאוד, וכי אין בכוונתה לעבור על כך לסדר היום, בעיקר לנוכח רצף ההדלפות שהתקיימו בבחינות החורף. לדבריה, "השמירה על טוהר הבחינות הוא ערך עליון שאמור לשמש נר לרגליה של מערכת החינוך. הפגיעה בערך עליון זה מהווה הפרה בוטה וקשה של העשייה החינוכית. השגתם של ציונים ראוי שתעשה בלמידה מאומצת, מתמדת והגונה".