פריצת דרך בגילוי סרטן המעי הגס: בקופת החולים "מכבי" פיתחו מודל לפיו שימוש בנתונים של בדיקת דם מאפשר לזהות חולים בסיכון מוגבר לסרטן המעי הגס והחלחולת, הנחשב לשני בשכיחותו בישראל בקרב גברים ונשים. 

כיום, הדרך לאתר את הסרטן הזה נעשית באמצעות בדיקות דם סמוי בצואה או קולונוסקופיה, ששליש מהמטופלים מעל גיל 50 הזכאים לבדיקות במסגרת סל הבריאות לא מבצעים. כעת, מדובר בשימוש בנתוני בדיקות הדם הנעשות בשגרה. יתרון נוסף של הבדיקה היא שהיא תאפשר לזהות מטופלים הנמצאים בסיכון מוגבר ללקות במעי הגס בשלב מוקדם יותר, והם יופנו בהליך מזורז לבדיקת קולונוסקופיה, במסגרתה תתקבל האבחנה הסופית. 
המערכת, המכונה "קולון-סקור", היא פיתוח ישראלי של קופת החולים בשילוב עם חברת "מדיאל" ולדברי המפתחים כבר זוכה להתענייינות עולמית. כאן בארץ היא תוצע למבוטחי "מכבי" החל מעוד 3 חודשים. כרגע יבצעו את הבדיקה אנשים מעל גיל 50 ועד 75, ובהמשך מקווים בקופת החולים לבחון את הורדת גיל הבדיקה ל-40. 

מנכ"ל "מכבי" רן סער, אמר במסיבת העיתונאים להשקת הבדיקה: "מצאנו כלי שיעזור לטפל בסרטן המעי הגס טוב יותר ולמגר אותו. מאוד מרגש להיות הארגון הראשון בעולם שעושה דבר כזה משמעותי ואנחנו מקווים שהעולם אכן יאמץ את הכלי הזה. כשהמערכת תיכנס לשגרה הרופא יתקשר לכל מטופל שלו בגיל המתאים ויזמין אותו להמשך טיפול. זה כלי מציל חים".
פרופ' ורדה שלו, ראש צוות מחקר סרטן המעי, הוסיפה כי כעת עובדים בקופות החולים על פיתוח בדיקות דומות עבור סוגי סרטן נוספים: "אנחנו מנסים לפצח דרכים לאבחן גם סרטן ריאה, סרטנים המטולוגיים וסוגי סרטן נוספים באמצעות בדיקות דם. יש לנו כבר כיוונים כשבחלק מהסוגים שנבדקים אין כיום כלל בדיקות טובות מספיק כדי לאבחן".
 
מידי שנה מאובחנים כ3,000 חולים חדשים בסרטן המעי הגס ו1,300 נפטרים מהמחלה. כרבע מהחולים כיום מאובחנים בשלב מאוחר של המחלה, מה שפוגע בסיכויי ההחלמה שלהם.