הרב משה לוינגר, אבי הישוב היהודי בחברון, הלך הערב (שבת) לעולמו בגיל 80, לאחר מחלה קשה ממנה סבל בשנים האחרונות.



לוינגר היה תלמידם של הרב צבי יהודה הכהן ושל הרב אברהם שפירא. בשל פעילותו בגוש אמונים הוא הפך להיות לאחד מהאבות של שטחי יהודה



ושומרון. הלווייתו של הרב תתקיים מחר בשעה 12:30 מרחבת מערכת המכפלה שבבית העלמין העתיק בחברון.



בנו, מלאכי לוינגר, אמר: "האבדה היא גדולה והפרידה כואבת, אך הסתלקותו של מו״ר אבי בערב יום ירושלים ויום חברון מסמלת את הרוח והאהבה הגדולה שפעמה בקרבו למען ארץ ישראל כולה, חזונו הוא חזון כולנו ורוחו הגדולה תמשיך לפעום בלב כולנו להמשך בניינה של האומה והארץ".



ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מסר בהודעה: "אני מבכה את האובדן העצום של מחולל ההתיישבות ביהודה ושומרון". יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, אמר כי "הרב לוינגר היה מנהיג של  ציבור חשוב, ציבור אידאולוגי שהאמין בו ובעמדותיו, אני חולק על עמדותיו לכל אורך הדרך, אך כיבדתי אותן. אני מוסר הערב את תנחומיי וצערי למשפחתו ולתלמידיו הרבים ובמיוחד לבנו מלאכי עימו זכיתי לעבוד בתפקידיי השונים".



יו"ר ועד מתיישבי השומרון, בני קצובר, התייחס לפטירתו של הרב ואמר: "הלך לעולמו המייסד האמיתי של ההתיישבות היהודית כולה ביהודה ושומרון. הוא זה שדחף את הרב חנן פורת לחידוש ההתיישבות בכפר עציון והתייצב בעצמו בראש חבורה שייסדה את היישוב היהודי בעיר האבות בחג הפסח תשכ"ח 1968".



"כמה סימלי" אמר קצובר, "שפטירתו התרחשה בדיוק ביום שחרור יהודה שומרון וירושלים, אשר הוא היה מניף הדגל העיקרי של תוצאות הנס שהתרחש לעם היהודי במלחמת ששת הימים. זכרו כבר מונצח בכל אבן שנבנתה במרחבי יהודה ושומרון״.



השר אורי אריאל התייחס גם הוא לפטירת הרב לוינגר: "אבד צדיק מן הארץ. עם ישראל איבד היום את הרב משה לוינגר זצ״ל, שהיה ממובילי ההתיישבות בארץ ישראל ובעיר האבות חברון בפרט. רק סמלי הדבר שיום קבורתו יתקיים ביום שחרור העיר".



אריאל הוסיף כי "הרב לוינגר פעל להתיישבות בכל חלקי ארצנו ללא פשרות, תוך הקפדה על אהבת עם ישראל ללא תנאי. במשך שנים רבות למדתי מהרב לוינגר שליחות ציבורית מהי ואבדתו היא אבדת עם ישראל כולו״.