העיר שחוברה לה יחדיו: רוב עצום בקרב הציבור היהודי בישראל סבור כי ירושלים היא בירת ישראל ותישאר כזו לעד. זאת בעוד שמיעוט קטן של 8% סבור כי הממשלה צריכה לשקול להכריז על תל אביב כבירת ישראל.



הסקר, שנערך במכללה האקדמית הרצוג לקראת היום הלאומי החל היום, עסק גם בתוכנית הלימודים בבתי הספר הנוגעת לבירה ולהיסטוריה שלה. הנתונים מראים כי 48% מהישראלים רוצים שהנושא יקבל שעות לימוד ייעודיות במסגרת תוכנית הלימודים; 24% ציינו כי יש לתגבר את הלימודים בנושא רק לקראת יום ירושלים; ו־28% טענו כי הנושא מקבל ביטוי ראוי בתוכנית הלימודים הנוכחית.



עורכי הסקר בדקו את התשובות גם לפי פילוח אוכלוסיית המשיבים. בקרב הציבור הדתי־לאומי השיבו 80% כי יש להקדיש תוכנית לימודים ייעודית לנושא ירושלים, לעומת 34% בציבור החילוני.



72% מתושבי ירושלים השיבו כי הם בעד תגבור הלימודים, זאת לעומת 46% מתושבי גוש דן.



בתשובה לשאלה אם יש להכריז על יום ירושלים כעל יום שבתון לאומי במטרה לחזק את מעמדה של ירושלים כבירת ישראל, השיבו 21% מהנשאלים כי צריך להכריז על יום ירושלים כעל יום שבתון. 3% 5 ציינו שלא צריך, ו־26% הסתפקו בהפסקת הלימודים הסדירים במערכת החינוך והקדשת היום לטיולים, לסיורים ולמפגשים בעיר.



הרב ד"ר יהודה ברנדס, ראש מכללת הרצוג שערכה את הסקר, ציין: "נוכח פרסומים של השנים האחרונות בנוגע לחוסר ידע בסיסי של ילדים ובני נוער בנושאים: ההיסטוריה של ירושלים, אתריה החשובים ומעמדה של העיר ביהדות -חשוב מאוד שנושא ירושלים יהיה חלק מתוכנית הלימודים בבתי הספר".



היום: חגיגות ברחבי העיר


לאחר שדחה בג"ץ בשבוע שעבר את העתירה שהוגשה נגד קיום יום ירושלים, יצא לדרך מצעד הדגלים היום אחר הצהריים דרך סמטאות העיר העתיקה בירושלים. בשנים הקודמות התפתחו סביב המצעד קטטות עם תושבים ערבים, שאף נאלצו לסגור את חנויותיהם לאורך תוואי הצעדה. השנה הגיעה משטרת ירושלים לסיכום עם המארגנים ועם רבנים בכירים במגזר הדתי־לאומי, שלפיו יימנעו המשתתפים מאלימות ומקריאות גזעניות נגד ערבים. במשטרה אמרו כי ייערכו בתגבורת של שוטרים גלויים וסמויים וכי "נגלה אפס סובלנות כלפי כל גילוי של אלימות פיזית ומילולית". מפקד המחוז ניצב משה אדרי אף שיבח את הרב חיים דרוקמן, מראשי הציונות הדתית, שלאחר פגישה עם מפקד המחוז קרא למשתתפי הצעדה להימנע מאלימות.



עוד מאירועי יום ירושלים בבירה: בשעה 12:00 ייערך בהר הרצל טקס לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם ארצה. ב־14:00 יתקיים בהר הרצל טקס האזכרה הממלכתי לחללי מלחמת ששת הימים. ב־16:00 יתקיימו טקסי זיכרון באנדרטאות הלוחמים ברחבי הבירה וב־19:30 ייערך הטקס הממלכתי של יום ירושלים בגבעת התחמושת בהשתתפות ראש הממשלה, שרים, ראש העירייה, הרמטכ"ל, המפכ"ל ונציגי המשפחות השכולות. רחובות רבים בעיר ייחסמו לתנועה החל בשעה 15:00 בשל הצעדה והטקסים, ואף יחולו שינויים בתנועת התחבורה הציבורית.



ברחבי העיר יתקיימו אירועי תרבות והופעות, בהם מופע מיוחד של שירי ירושלים בשעות הערב בכיכר ספרא, בהשתתפות האמנים דני רובס, ירדנה ארזי, קובי אוז וסיוון טלמור. בלילה יתקיימו חגיגות יום הסטודנט בגן סאקר, עם הופעות של עברי לידר, עומר אדם, דודו טסה, מוקי, היהודים, ברי סחרוף והדג נחש.