כאלף בני אדם הגיעו לזירת ההפגנה הגדולה שהתקיימה היום (ראשון) בדימונה, ביוזמת ההיסתדרות ועיריית דימונה, בהבעת הזדהות עם עובדי כימיקילים לישראל השובתים.


רות לוי, עובדת מפעלי ים המלח כבר 44 שנה וחברת מועצת עובדי ים המלח, סיפרה ל"מעריב אונליין" כי קיבלה מכתב פיטורים על הדלת: "למעשה קיבלתי שני מכתבים: זימון לשימוע, וכשלא הגעתי אליו בהוראת ההסתדרות, שמו לי כמעט מיד מכתב פיטורים על הדלת. כנרה שהם ממש נחושים להיפטר ממני".

"זאת הרגשה קשה. יש לי שלושה ילדים ושמונה נכדים. אני נלחמת עם כולם ביחד על אי הצדק בכיל. מעולם לא היה כזה דבר. מה שקורה זה הזוי. החברה רווחית ואין סיבה לפטר עובדים". 

"אני לא מאמינה שאנחנו עומדים בסיטואציה כזו. אני מקווה שנעבור אותה. העובדים לא יוותרו ימשיכו להילחם כדי שהצדק יצא לאור ונחזור לעבודה. נמשיך עד הסוף הטוב. אני אופטימית ומקווה לסוף טוב.

חברי הכנסת של המחנה הציוני הגיעו לדימונה יחד עם יו"ר התנועה, יצחק הרצוג, להביע הזדהות עם העובדים השובתים. ראש עיריית דימונה וחבר הליכוד, בני ביטון אמר: "הנגב יותר חשוב בשבילי מהממשלה. למרות שאני חבר ליכוד. שאל איפה היתה ממשלת ישראל בחודשים האחרונים".



ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) התקבל בשריקות בוז רמות ובקריאות "מיקי הביתה" ו"ביבי הביתה" ע"י המפגינים, דבר הממחיש את הזעם כלפי הממשלה החדשה וכלפי מפלגת הליכוד.

 ח"כ עמיר פרץ אמר למעריב אונליין: "אני מגיע לכל מאבק עובדים בלי שום קשר למיקומו אם זה יהיה בחצור או מעלות או שדרות אני רואה במרכזים עת השדרה המרכזיתצ בהקמת מדינת ישראל. רק לפני כמה דקות התבשרתי שמתקיים דיון בנושא עובדים בשדרות בבית המשפט.

"המאבק הוא מאבק של כלל העובדים בישראל כי מה שייקבע בהסכן הפעם ישליך על כל מה שיקרה לעובדים בישראל. רק אם כיל יבינו שיש מחיר גבוה. בשדרות מפחדים יותר מאבטלההמאשר מהקסאמים. כאשר מגיע מכתב פיטורים שום מרחב מוגן לא עוזר. אני בטוח שהמאבק הזה חייב להצליח בכדי לסתום את החור בסכר שעשוי להתמוטט ולשטוף את כל העובדים בישראל". 

יצחק הרצוג יו"ר האופוזיציה אמר בנאומו: "אנו מתייצבים יחד ודורשים את מניית הזהב. אלפי עובדים ישראלים יחזרו לעבודש בכיל. אני יודע שהרבה מאוד דימונאים הצביעו מח"ל אך לנו זה לא משנה. אנו נילחם למען צדק חברתי בכל מקום". 

מאיר בביוף יו"ר ההסתדרות בנגב אמר: "יש רצון לסיים סוף סוף את השביתה במפעלי כ"יל. העילה לפיטורים לא נראית לנו ולכן אנו מחפשים פתרונות יצירתיים שאף צד לא ירגיש מובס.  לטענת כיל הם מרוויחים מיליארדים ומחלקים בונוסים במאות מיליונים. אנו נמצאים היום במשא ומתן אינטנסיבי כדי להוציא את עצמנו מהשביתה הקשה והממושכת הזו".
 
אבנר בן סיניור, יו"ר וועד עובדי הברום אמר:  "המסר שלנו היום הוא לומר לממשלה שהממשלה חייבת להתייחס אלינו. חבל שכך נראים הדברים. אני מצר על כך שראשי מעוצות אחרות בנגד לא הצטרפו לשביתתנו. הכי קל לא להצטרף. היה עליהם לבוא ולהזדהות במאבק למען עובדי הנגב כולו ובמיוחד עיריית באר שבע. הייתי מצפה מראש עיריית באר שבע לקחת המושכות ולא להיות נגרר. כי"ל זה העוגן המרכזי של הנגבה ואם הוא יקרוס הנגב כולו יקרוס. אנחנו אופטימיים לגבי הפגישה היום ומקווים שהפגישה תביא לפריצת דרך ולא לפיצוץ כי אז נגיע לבית הדין לעבודה" .
 
ח"כ מיקי רוזנטל אמר למעריב אונליין: "הבעיה היא לא היום. רוב הפוליטיקאים לא היו מעורבים בעניין. באוקטובר כתבתי ללפיד מכתב שכיל מפריעם את מניית הזהב ושזה לא יכול להתקדםץ חודשיים לאחר מכן ביבי פיטר אותו. האמירה שלי היום היא מאבק על עבודה מאורגנת בכלל ועל הדרום בפרט"
 
מאיר כהן, לשעבר ראש עכיריית דימונה ושר הרווחה מסיעת יש עתיד אמיר: "הצינות האמיתית זה כאן. אם מישהו רוצה להגשים את הציונות עליו לבוא לכאן לנגב.  המאבק שלנו לגיטימי וצודק  ועלינו להקים אזור תעשייה משותף לדימונה ירוחם וערד. דימונה לא הולכת לכאב וייאוש, יש לנו נוער מצוין."
 
ראש עיריית דימונה בני ביטון הודה לאלפיים התלמידים שהצטרפו להפגנה והודיע כי ייפגש היום עם ראש הממשלה יחד עם יור ההסתדרות ויור וועד העובדים אמנון לנקרי.
 
ח"כ איתן כבל אמר: "עלינו לעשות כל שאל ידינו כדי שאף אחד לא יזרק לרחוב. המאבק הראשון של המחנה הציוני יהיה מול כיל. לא ננטוש את הנגב!".
  
ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה: "מתקמצנים על פרישה מוקדמת. מתייחסים לעובדים כאילו הם פושעים. זכותכם להצביע ליכוד אך אל תרפו מהם. לא משנה מה תצביעו אנחנו איתכם".
 
ח"כ מהרשימה המשותפת דב חנין אמר למעריב אונליין: "המאבק הזה בדימונה ובנגב כולו הוא מאבק שהחל נכגד פיטורי עובדים והופך למאבק נרחב וכללי יותר. דימונה משבר תעוסקה בלתי אפשרי. הנגב לא נשמע בירושלים ואם לא ישמיע צעקה גדולה לא ישמעו אותו. טייקונים שמשתמשים בעובסדים כבני ערובה כדי לקבל המדינה יותר תמלוגים זכיונות ובניית מכרה בערב. התנהלותם בלתי אפשרית ולא מקובלת. אסור להיכנע להם ויש להיאבק בתופעה".
מקסים דהן, עובד כי"ל אמר: "הילד יצא לבית הספר עם התיק על הגב, פותח את שער הבית ומגלה מכתב עם הלוגו של מפעלי ים המלח ופותח אותו ומגלה מכתב פיטורים לאביו. תאר לך אילו תחושות יש לילד בן 12 וחצי מגלה כזה דבר. 'אבא תשמע, המצב שלנו לאי היה כזה טוב, בוא לא נעשה לי בר מצווה'".
"אני עדיין ללא עבודה ובאי וודאות מוחלטת מה יהיה עתידי. אני עבדתי במפעלי ים המלח מאז ששוחררתי מצה"ל, עשרים שנה. עברנו תלאות רבות כעובדי קבלן עד שקיבלנו קביעות".


נציגי המחנה הציוני בהפגנה בדימונה. צילום: יאסר עוקבי

"עברנו דרך ארוכה ומפרכת לקביעות, אבל כלל לא ברור איזה ערך יש לזה.  אני בחודש וחצי הראשונים של השביתה, כשניסיתי למצוא עבודה זמנית, ולא הצלחתי למצוא שום דבר בדימונה.  מפעל כיל הוא העוגן המרכזי של דימונה. 42 אחוז מעובדי כיל הם תושבי דימונה וגל הפיטורים הולך ומתרחב. המדינה חייבת להתערב".

רות לוי, מפעלי ים המלח 44 שנה, חברת מועצת עובדי ים המלח: קיבלה מכתב פיטורים. שלשוה ילדים שמונה נכדים. נלחמת עם כולם ביחד על האי צדק בכיל. מעולם לא היה כזה דבר. החברה רווחית. מה שקורה זה הזוי. החברה רווחית ואין סיבה לפטר עובדים
את המכתב קיבלתי על הדלת. נחושים לפטר אותי. הרגשה קשה.  אני לא מאמינה שאנחנו עומדים בסיטואציה כזו. מקווה שנעבור אותה. העובדים לא יוותרו ימשיכו להילחם הצדק יצא לאור ונחזור לעבודה. נמשיך עד הסוף הטוב. אני אופטימית ומקווה לסוף טוב.



 ראש הממשלה בנימין נתניהו יפגש עם ראש עריית דימונה, בני ביטון בניסיון למצוא פיתרון למשבר בעיר. 



בתום ישיבת מטה שקיימו אמש ראש עיריית דימונה, בני ביטון, ואנשי צוותו עם יו"ר ועד עובדי ים המלח, הוחלט כי תושבת היום (ראשון) עיריית דימונה, למעט סייעות גנים וחינוך מיוחד. לא תתקיים קבלת קהל ולא תעניק העירייה שירותים לציבור.
במסגרת השביתה אלפי עובדי כיל מבאר שבע, מערד ומדימונה, יתייצבו בצמתים המרכזיים בכביש 25 ויסגרו אותם. 
בכי"ל מרגישים את הלחץ

בכיל מתחילים להראות סימני לחץ ובצדק כי לא ניתן להשאיר חברה מסדר גודל של כיל סגורה מושבתת במהלך שלושה חודשים. הדוחות הכספיים של החברה לרבעון הראשון של השנה מוכיחים שכיל משלמת מחיר יקר מאוד בגלל המאבק עם העובדים.

גורם המקורב למו"מ אמר למעריב און ליין  "לא ניתן להכחיש שכיל משלמת מחיר כלכלי כבד. במידה והשבתת החברה תימשך זה עשוי להביא להתמוטטותה כי היא לא תוכל  לשקם את הקשרים המסחריים עם תאגידים גלובלים שביטלו חוזים כי לא קיבלו סחורה שהזמינו. על העובדים להבין שההתעקשות שלהם לא רק תביא לפיטורי כ-160  עובדים פלוס אלו של אובדן מקום עבודה של 4,000 עובדי התשלובת".
 
ובהודעה שהחברה הוציאה הבוקר נאמר , "כיל היא עמוד השדרה הכלכלי של הנגב: היא משקיעה 1.5 מיליארד ש"ח כל שנה- יותר מאשר כל חברה אחרת בישראל. היא המעסיק הגדול ביותר בנגב, המעסיקה באופן ישיר ועקיף כ- 30,000 משפחות מתוכם כ- 50% מהמשפחות בדימונה. 
 
כיל נמצאת בימים האחרונים במו"מ מואץ מול ההסתדרות והעובדים במטרה להוביל תוכנית התייעלות נדרשת שתבטיח את קיומם של המפעלים בשנים הבאות. המו"מ מתנהל מתוך כוונה אמיתית של הצדדים להגיע להסכמה בימים הקרובים".