מראות המחאה של בני העדה האתיופית חזרו היום (שני) לרחובות תל אביב.

לקראת השעה 21:30 בערב התנתקו כ-300 משתתפים מהאירוע שהתנהל עד אז ברחבת בית אריאלה, והחלו לצעוד על רחוב אבן גבירול, בין המכוניות הנוסעות, לכיוון כיכר רבין. כוחות משטרה ויס"מ רבים, שליוו את המשתתפים מאז החלה ההפגנה והצעדה ברחוב רוטשילד בשעות הצהריים, ניסו לתחום אותם ברחבה של כיכר רבין.

לקראת השעה 23:00 בלילה החלו המפגינים להתפזר לבתיהם, וגם השוטרים הרבים, שהבינו כי המחאה הסתיימה, לפחות להיום, התפזרו גם הם.


אקורד הסיום של ההפגנה, הלילה בת"א. צילום: אבשלום ששוני 
 
ההפגנה החלה לאחר שתואם בין המפגינים והשוטרים, כי המשטרה תלווה את הצועדים שישמרו על הפגנה הולמת ולא אלימה. אך נדמה היה כי מה שהתחיל כהפגנה מסודרת ושקטה קיבל אופי אחר: לאחר שהתכנסו הפעילים ברחבת משכן האומנויות, כמאתיים מהמפגינים חזרו לכיוון שדרות שאול המלך וניסו להתקדם לדרך נמיר. על צומת הרחובות שאול המלך- וייצמן התפרסו עשרות של שוטרי מג"ב ומנעו את המשך צעידתם של המפגינים לדרך נמיר.


המפגינים הניפו שלטים  וקראו לעבר השוטרים. צילום: אבשלום ששוני 

מפקד הכוח במקום ביקש ברמקול לשמור על רוגע אך הרוחות התלהטו, וגם מנהיגי הצעדה ניסו למנוע התפרצויות. שני בקבוקים הושלכו לעבר שוטרי מג"ב, אך  בהתערבותם של מנהיגי המחאה המחאה לא קיבלה תפנית אלימה. 

בשל ההפגנה, שדרות רוטשילד נחסמו לתנועה משני צידי הכביש. טרם האירוע, המשטרה נערכה בכוחות גדולים מבעוד מועד ומאות שוטרים הוצבו ברחבת הסינמטק, הבימה ובשדרות רוטשילד. ההפגנה החלה לאחר שהמארגנים המתינו למוחים נוספים שהגיעו ממקומות מרוחקים. 


מתואמים עם המשטרה. המפגינים בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני 

בשעות אחר הצהריים, החלו מפגינים להתקבץ בשדרות רוטשילד - פינת אלנבי, במטרה לצאת לצעדה לכיוון כיכר הבימה. במקום נשמעו קריאות קצובות נגד גזענות, ודרישה להענשת שוטרים אלימים. 
 
שלומי פנטה מרמלה, שהשתתף בהפגנה אמר: "אנחנו נגד אלימות אבל לא מוכנים לסבול את הגזענות, ונמשיך להפגין עד שהגזענות והאלימות ייעלמו. אנחנו לא יכולים לסבול יותר, סבלנו הרבה שנים, אנו נלחמים על הזכויות שלנו ונמשיך להילחם". פנטה הוסיף: "30 שנה סבלנו, כל אחד נתן לנו סטירה, זה נגמר, שוטר אלים חייב להיות בפנים". 
 
למקום הגיעו גם כ-20 חניכים ממכינת הקדם צבאית בשדרות, שהצטרפו בתמיכה למפגינים בתמיכה בהם ונגד הגזענות. גיא מחיפה, חניך בפנימייה, הסביר:" לומדים איתנו גם יוצאי אתיופיה ואנחנו נגד גזענות, בשביל זה אנחנו כאן". נדב, גם הוא תלמיד במכינה הוסיף:"יש לעשות מעשה ולהפסיק את תופעות הגזענות". 


"לא נסבול גזענות". אחד המפגינים בשדרות רוטשילד. צילום: אבשלום ששוני 
 
 
הנוכחים השיבו בקריאת קצובות כאשר חלקם מניפים שלטים. אדגו סאלו מירושלים, ממובילי ההפגנה, אמר: "כולנו צריכים לשמור על ארץ ישראל כמדינה מאוחדת, אנחנו אחים. לא כל השוטרים אלימים, ולא כולם גזענים, אבל די לאלימות, להפלייה ולגזענות".
 
בין התומכים היה בחור בשם נתנאל, מקועקע כולו, מתל אביב, שהסביר:" אנחנוט עם אחד וגדלתי על זה. אני נגד גזענות מכל סוג" .
 
לאחר הפרסום
 ב"מעריב אונליין" על מחלוקת עזה בין פעילים מובילי המאבק החברתי של יוצאי אתיופיה סביב ההפגנה הערב בתל אביב, נפגשו 
היום נציגי מטה הפעילים של מחאת יוצאי אתיופיה עם מובילי קבוצת "דור אמיץ", שהם אלו שקיימו היום את המחאה. בפגישה ביניהם הם דנו בפילוג שנוצר בין הקבוצות בשבוע שעבר והגיעו להבנה כי ההפגנה תתקיים בצמוד להוראות המשטרה.
 


השוטרים ממתינים לתחילת ההפגנה, הערב בת"א. צילום: אבשלום ששוני 


בתום הפגישה מסר ברקולין ל"מעריב-אונליין": "החלטנו לשלב ידיים ולהפסיק עם חילוקי הדעות. ההפגנה היום מתקיימת, אבל בכפוף להוראות המשטרה, עד לשעה 18:00 בלבד. כולם הסכימו שזו היא שעתה של הקהילה כולה ושהמחאה חייבת להתנקז למטרה אחת - שינוי אמיתי שאותו יצטרכו לקדם מקבלי ההחלטות".
 
הצדדים דנו בפילוג שנוצר ביניהם לאחר שנטען כי את ההפגנה שהתקיימה היום מארגנים בעיקר צעירים המתנערים מהגישה שמבקשת לקחת פסק זמן מהפגנות לטובת קבלת תשובות וטיפול של היועץ המשפטי לממשלה ושרי הממשלה הנכנסת. לטענת מטה המאבק, דור אמיץ דגלו בגישה לוחמנית של המשך ההפגנות, בכדי לשמר את ההישג התודעתי נגד הגזענות הממסדית בישראל.