״מוכנות ולא פאניקה״ - זה המסר העיקרי שיוביל את תרגיל העורף הגדול של פיקוד העורף בשבוע הבא. התרגיל יכלול תרגול כלל מערכתי של העורף האזרחי: משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות, התשתיות הלאומיות, המשטרה  ושירותי הכבאות וההצלה.



התרגיל יכלול תרגול של פינוי אוכלוסייה והתקפה רב חזיתית על ישראל. קצין בכיר אומר לקראת התרגיל על המערכות הבאות: ״זה לא סוד שהעורף הולך לעבור חוויה אחרת מזו שחווה במערכות האחרונות . כמות האש שירו על ישראל תהיה שונה בהיקפה ובעומקה״.



במסגרת התרגיל שייערך ב-למעלה מ-240 רשויות מקומיות ברחבי הארץ ישמעו אזעקות תרגול ביום שלישי בשעות 11:05 בבוקר ופעם נוספת ב- 19:05 בערב. 

התרגיל השנתי מתרחש בשנה השמינית ברציפות ונועד להכין את העורף האזרחי של ישראל למלחמה התרגילים יתרגלו את השותפים של פיקוד העורף: מד״א, המשטרה, מכבי האש, הנמלים, הרשויות המקומיות ומשרדי הממשלה ובכלל זאת היחידות של פקע״ר.

קצין בכיר אמר כי, ״התרחיש הצפוי הוא רב זירתי לפיו ישראל מצויה במערכה במספר חזיתות והעורף מאותגר בהיקפים עצומים״, אמר וסייג, ״זה שאנחנו מתרגלים תרחיש כזה זה לא אומר שאנחנו מעריכים שזה על הפרק, אנחנו נערכים תרחיש רחב יותר, זה לא סוד שהעורף הולך לעבור חוויה אחרת מזו שחווה במערכות האחרונות. לצד זאת האויב יחווה חוויה שהיא לא רגילה. לא רק אנחנו״. 
חלק מהתרגול יכלול קליטת אוכלוסייה בחלק מהרשויות המקומיות, בתרחיש לפיו נדרש לפנות אוכלוסייה שמצויה תחת אש. בנוסף יתורגלו הממשקים עם הדרג המדיני ובכלל זאת שר הביטחון והממשלה, אירועי חומרים מסוכנים, פינוי בית אבות ושליטה בתשתיות.

לדברי קצין בכיר בצבא, בסבב הבא, עם רמיזה לחזית הצפונית, העורף הישראלי, יחווה שינוי של ממש, ״במבחן היכולת הצד השני למד את יתרונותיה היחסיים של מדינת ישראל וצבא הגנה לישראל והוא ינסה לאתגר את היכולות האלה. כמות האש שירו על ישראל תהיה שונה בהיקפה ובעומקה״, הוא אומר אך חוזר ומדגיש, ״אני לא מאמין שצריך להיות היסטרי או להכניס את האזרח לפאניקה.

נרצה לאפשר רציפות תפקוד בכל הרמות, זו המטרה. סה״כ ההכנות הרציניות מצמצמות אי וודאות. יש לנו אתגר גדול לתת את המענה. אני יודע להגיע לאזרח בקצה, בהקשר ההסברתי, בכלים שונים, בניו מדיה, באתרים, ברדיו, בשידורים, מוקדי המידע ובאפליקציות. מדובר בשבוע מאתגר והמסר העיקרי הוא מוכנות ולא פאניקה״