בעקבות סיכול היוזמה הפלסטינית להדיח את ישראל מפיפ״א מיהרו גורמים במשרד החוץ להזהיר שזו רק ההתחלה ושישראל תתקשה להתמודד מול צונאמי מדיני.



נראה שלא צריך ללכת רחוק כדי להיווכח שלאזהרות אלו יש על מה להתבסס. הבוקר תיפתח בגני התערוכה בתל אביב "Israel Defense", תערוכה ביטחונית בינלאומית יוקרתית לצבא, למשטרה ולביטחון פנים. אלא שעננה גדולה מרחפת על האירוע המתקיים זו השנה השביעית ברציפות: כמה מדינות במערב אירופה העדיפו שלא להציג בתערוכה, ובראשן צרפת ובריטניה.



מדי שנה מוצגים בתערוכה מגוון מוצרים, פיתוחים טכנולוגיים וחידושים מהארץ ומחו״ל. האירוע מייצר הזדמנויות למפגשים עסקיים בין גופיים ביטחוניים בכל העולם, וגם משמש כאחת הפלטפורמות הטובות ביותר של מערכת הביטחון לרכישת מוצרים מחו"ל, אלא שחברה המבקשת להציג באירוע, חייבת לקבל קודם אישור מהמדינה שבה היא רשומה. מתברר שלקראת התערוכה השנה, כמה חברות לא קיבלו את האישור ממדינותיהן. מדובר במדינות מובילות כמו צרפת ובריטניה, אך גם במדינות נוספות במערב אירופה ובסקנדינביה. חברה ספרדית אחת תציג את מוצריה תחת שם אחר, כדי לא לאבד קשרים כלכליים עם מדינות שמחרימות את ישראל.



בהתייחסו להחלטת אותן מדינות שלא לאשר לחברות שלהן להציג בתערוכה, אמר אמש גורם ביטחוני ל"מעריב־השבוע": "אין להן רצון להיות מזוהות כמי שמוכרות מוצרים התקפיים לישראל". לשאלה אם הדבר מזיק לישראל סירב הגורם לענות, אולם ברור שחסרונן של חברות מובילות לא מאפשר למערכת הביטחון גישה מלאה למוצרים המתקדמים בשוק.




תערוכה צבאית בישראל. צילום: אסף קליגר


בישראל יודעים כי לא ניתן לשלוח משלחות ל־15 תערוכות בעולם, ולכן היעדרן של חברות מובילות בתערוכה בארץ הוא משמעותי. ובכל זאת, לדברי הארט פלדמן, מנהלת התערוכה, צפויים להגיע אליה כ־250 מציגים מ־20 מדינות וכ־2,000 מבקרים מ־100 מדינות.



בעוד שסימני החרם והצונאמי המדיני כבר כאן, ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך לתקוף את התופעה הזו. בפתח ישיבת סיעת הליכוד אתמול אמר נתניהו כי "אנחנו בעיצומה של מערכה מדינית. במערכה הזו מעוותים את המציאות של מדינת ישראל ופעילותה וטופלים עלינו הרבה האשמות שווא. זה לא דבר חדש. בהיסטוריה של עמנו טפלו עליו הרבה עלילות שווא וכך טופלים גם היום על ישראל. מול המאבק הזה נגדנו אנחנו צריכים להיאבק יחד בלכידות, לאגד את הכוחות בארץ ובעולם ולהדוף את השקרים".



נתניהו ויו״ר האופוזיציה יצחק הרצוג נועדו אמש לפגישה בת 10 דקות בלבד, שבה דנו בנושא מדיני־ביטחוני הקשור בביקורו בישראל של שר החוץ הגרמני וולטר שטיינמאייר. הרצוג הבהיר אמש ל"מעריב־ השבוע": "לא שוחחנו על נושאים פוליטיים".



בתוך כך, הוועדה לארגונים לא ממשלתיים באו"ם העניקה אמש מעמד מייעץ לארגון PRC (מרכז הישיבה הפלסטיני), ארגון המשתייך לחמאס ומקדם תעמולה אנטי־ישראלית באירופה. יש לציין כי הארגון ממוקם בבריטניה.