מה שיפה בשבוע הספר הוא שלכמה רגעים חלק גדול מאיתנו עוזב את המסך, את הודעות הוואטסאפ הקצרות ואת החיים חסרי הסבלנות וחוזר לדפדף בנחת בנייר המודפס שעטוף בכריכה קשה וצבעונית - הספר.



שלמה אבס סופר כבר 38 אירועים כאלה. 176 ספרי ילדים הוא הוציא תחת שמו. הדוכן שלו בכיכר רבין בתל אביב נמתח מקצה אחד לקצה השני המרוחק מאוד.
 
"מבחינתי זה חג שלא משתנה עם השנים", אמר אבס, שבנו מיכאל הוא היום סופר ילדים מצליח בפני עצמו. "באות לכאן אמהות עם ילדיהן ומספרות שקראו אותי כשהיו בבית הספר. אז גם כשאני הייתי ילד, חלק קרא וחלק לא, אבל אז במקום לשחק במחשב מי שלא היה לו ספר ביד, טיפס על עץ".

הורים וילדיהם, צעירים ומבוגרים ועשרות דוכנים שופעים בספרים שממש קשה להחליט להיכן לפנות. לכן עבור ההמונים המסונוורים יש מבצעים אטרקטיביים: שלושה ספרים ב-100 שקל, אחד ב-20 שקל ואצל הוצאת סלע הקטנה על כל ספר חדש במחיר מלא אפשר לקחת עוד שלושה ב-10 שקלים בלבד. יש יותר מושך מזה?
 
"יוצא שאתה קונה אצלנו ארבעה ספרים ב-109 שקלים", הסביר זיו כהן, בעל ההוצאה וסופר הבית. "אתה חייב להיות הרבה יותר אטרקטיבי מהרשתות כדי למכור ומבחינת הוצאה קטנה כמונו מדובר בהזדמנות".
 
זיו פתח את ההוצאה אחרי שאחת ההוצאות הגדולות סירבה להוציא לאור ספר שכתב, אז לפני 7 שנים הוא הוציא אותו לאור בעצמו ומאז הוא מדפיס בין שישה לעשרה ספרים בשנה.
 
"אנשים עדיין קוראים, אבל הרבה יותר פדנטים לגבי הבחירות שלהם", הסביר, "אם אתה קונה ספר אחד, אתה בדרך כלל תיקח את  הסופר שאתה מכיר ולא תהמר על חדש. יקראו את הרלן קובן למרות שיש מישהו טוב ממנו, אבל פחות מוכר".
 
גילה פרנקל הסתובבה בין הדוכנים וחיפשה ספרים לקנייה. "מעניין אותי הסופר, אבל גם המחיר", ניתחה את השיטה, "אם אני אקנה אחד בזול, אוכל לקנות ספר נוסף".
 
ההיצע מטורף. קלאסיקות לצד הררי ספרים חדשים. הוצאות קיקיוניות ליד ענקיות וגם ממוקדי מטרה כמו הארגון שוברים שתיקה, שבו חיילים משוחררים אספו עדויות מהשטחים וממבצע צוק איתן. הכיוון הפוליטי ברור והעטיפות השחורות מסמלות הרבה.
 
"זה לא סוד שאנחנו שנויים במחלוקת", הודה אביחי סטולר, מנהל מחלקת האיסוף של הארגון, "יש כאלה שתומכים יותר ויש כאלה שפחות, אבל מה שחשוב זה שיכירו אותנו. אין לנו בעיה עם ביקורת. זה גם מה שאנחנו רוצים, דיון ציבורי".
 
ביריד שבוע הספר יש מקום לכולם: לנביאי זעם שמזהירים מאפוקליפסה ולדוכני ספרי הילדים שמוכרים כמו תמיד עולם ורוד ויש גם את המבט לעתיד.
בצד עמד הדוכן של GET BOOKS, ספרים דיגיטליים בעברית, שאולי מסמל יותר מכל את המהפך המתקרב. אולי בעוד כמה שנים לא נצטרך את הדוכנים העמוסים, אלא נסתפק במסרונים קצרים לתוך הטבלט. כל הספרייה תתרכז במכשיר ששוקל כמה מאות גרמים ולא בארון שסותם את הסלון.
 
"אנחנו עדיין לא שם", הרגיע בן מסנז'ניק, המייסד של החנות הדיגיטלית, "ספר מודפס תמיד יהיה וגם אני אוהב ספרים מודפסים. אנחנו פשוט נותנים עוד אפשרות. זה העתיד, אבל זה לא יהרוג את המודפסים ואני גם לא רוצה בכך".
 
מסנז'ניק מספר שזו תחילת הדרך. יש כרגע רק כמה מאות ספרים במאגר, אבל כל יום נכנסים עשרות חדשים, כולל קלאסיקות כמו ביאליק ועד "לאסי שובי הביתה". "אם החוויה לא הייתה נשמרת, לא היו קוראים דיגיטלי", הוסיף, "זה שומר על הרומנטיקה. זה עובד".
 
לכו תדעו איך ייראה שבוע הספר. האם שלמה אבס יצטרך להרחיב את הדוכן הענק, או שאת כל ספריו ואת החגיגה נכניס למיזם הדיגיטלי של מסנז'ניק.