שלום לשר הרווחה הנכנס, ח”כ חיים כץ, וברכות. הרבה ברכות. יצא לי להיות בין האורחים שהגיעו לטקס כניסתך לתפקיד שר הרווחה והשירותים החברתיים שהתקיים בירושלים. אהבתי. אהבתי את הנחרצות, את הנחישות, את ההתחייבות לעשות, לבצע - מתוך ידיעה שאתה על זמן שאול, שמה שלא תעשה מיד, לא יהיה.



אהבתי את ההכרזה שלך שבתקופתך לא יהיו תוכניות עבודה שנתיות אלא חודשיות, כאלה שאפשר למדוד את הצלחתן או כישלונן בתוך זמן קצר. אם זה מצליח, ממשיכים הלאה. ואם לא, מחפשים דרך אחרת. זה נשמע מצוין. בדרך יהיו מכשולים כמובן, אבל לא משהו שלא תוכל לעמוד בו.



אנחנו הרי מכירים מהתקופה הלא־קצרה שלך כיו”ר ועדת העבודה והרווחה. איך העמדת את כולם בפני העובדה שאצלך באים לעבוד, לא לשחק.


בטקס כניסתך למשרד הרגשתי שמשהו יכול להשתנות. אמרת שתעבוד עם המחליף שלך בוועדת העבודה והרווחה בכנסת, ח”כ אלי אללוף, ועם שר האוצר, חברך לשעבר למפלגה. זה טוב בדיוק כמו שהיה בממשלה הקודמת, עד שהגיעו הבחירות. גם שם הצמד לפיד את כהן עבד יפה. עכשיו רק צריך לדאוג שהממשלה לא תיפול לנו שוב אחרי שנתיים. זה יהיה בלתי נסבל.

כשהצהרת אמונים במליאת הכנסת שלחתי ללשכתך בקשה לפגישה. לא סתם בקשה, אלא כזו מנומקת וארוכה שמציגה את האתגרים החשובים שעומדים בפניך במהלך הכהונה הצפויה לך. האתגרים מתחילים בדברים הצפויים למדי: מימוש החלטות ועדת אללוף למאבק בעוני, טיפול במעמדם של העובדים הסוציאליים, השכר שלהם, מספר המטופלים שהם יכולים לטפל בהם, קביעת נורמות התנהלות והתנהגות.

האתגרים ממשיכים ברפורמה הנדרשת במוסד לביטוח לאומי, רפורמה מקיפה וכוללת, כואבת אפילו שהתוצאה שלה חייבת להיות אחת – שינוי מרחיק לכת
ברמת השירות המסופק לאזרחים, ושינויים נדרשים ודחופים בחוקים שונים הנוגעים למדיניות הקצבאות והתשלומים שהמוסד משלם למבוטחים שלו. אגב, שלחתי לך דוח מפורט בנושא.

יש בו 67 המלצות לביצוע. אם תבצע לפחות את ההמלצות הנוגעות לנהלים הפנימיים ולשירות במוסד לביטוח לאומי, תעשה מהפכה. תכתוב דף או שניים
בספר מדיניות הרווחה של מדינת ישראל. אלו רק מעטים מהאתגרים העצומים שעומדים בפניך אדוני השר. האתגר לטיפול עומק בבעיית הביטחון התזונתי עומד לפתחך יחד עם הצורך לקבוע, לראשונה, שורת תקציב לכך בספר התקציב הממשלתי. טיפול בחסמים המונעים מאמהות חד־ הוריות ויחידניות לצאת לעבוד מבלי לאבד את מזונות הילדים שלהן.

טיפול עומק בכשלי התעסוקה של אוכלוסיות ייחודיות המטופלות במשרד הרווחה והשירותים החברתיים, יוצאי אתיופיה, בני 45+ ואחרים, שלצערי אינם מטופלים כראוי במשרדים אחרים.

אי אפשר גם בלי טיפול דחוף בטרנד החדש שאופף אותנו מאז פורסמו המלצות ועדת אללוף – מיצוי זכויות, כי גם אתה יודע, אדוני השר, שידע שווה כוח, ומי
שהידע מצוי בידיו יכול לקבל את מה שמגיע לו בזכות ולא בחסד. יש לי הרבה רעיונות בתחום הזה. מה לעשות, אני עוסק בו כבר יותר מ־ 18 שנה. איך להגיע למצב שיותר ממיליארד שקלים וחצי שוכבים בביטוח לאומי ולא מגיעים ליעדם, כי איש לא מספר למבוטחים שמגיע להם, כי חלק מהמבוטחים חוששים לפנות פן רע יפקוד את ביתם.

ועוד לא דיברנו, אדוני השר, על חוק סל שירותי רווחה, החוק החשוב ביותר שתוכל לקדם בכהונתך. החוק המקביל לחוק ביטוח בריאות ממלכתי והמבטיח לכל אזרח סל שירותים חברתיים בסיסי. ואסור שנשכח את הילדים בפנימיות, את נפגעי הנפש ואת בעלי המוגבלויות, שבגאווה רבה שמעתי אותך, בטקס כניסתך לתפקיד, מורה על כך שבתוך שבוע ימים יאושרו בוועדת העבודה והרווחה מאה מיליון השקלים שהובטחו להם.

אדוני השר, אני מאחל לך הרבה הצלחה, ואשמח להיות שותף לעשייה שלך.