במערכת הביטחון מבינים היטב כי מציאות ה״טפטופים״ החדשה של רקטות הנורות מרצועת עזה לשטח ישראל חייבת להיפסק לפני שתהפוך לדבר שבשגרה.



אומנם ישראל הרשמית מטילה את האחריות לירי הרקטות לעבר יישובים בעוטף עזה שלשום בלילה על ארגון חמאס האוחז ריבונית ברצועה, אולם במערכת הביטחון מבינים כי לחמאס יהיה קשה מאוד לשלוט על ארגונים סלפיים וג׳יהאדיסטיים ובעיקר על הרסן שלהם.



דקות לאחר נפילת הרקטות בדרום שלשום בלילה מיהרו אנשי חמאס לצאת מהמפקדות ולתפוס מחסה מחשש שתתפוס אותם תגובה ישראלית. אחד מבכירי התנועה העביר במקביל מסרים לישראל דרך מצרים, שבהם נטען כי ארגון סלפי המקורב לדאע"ש המסוכסך עמו שיגר את הרקטות וכעת הוא מנצל את האחריות שמטילה ישראל על חמאס ומנסה לגרור את שני הצדדים להסלמה. גורם בכיר במטכ"ל תיאר שלשום את המצב השורר ברצועה כ"קשה מאוד מאוד", וסיפר כי בכל יום נכנסות אליה מאות משאיות עם ציוד בנייה כדי לשקם אותה. לצד זה הבהיר הגורם כי ישראל לא תבליג על תקיפה בשטחה.



גם שר הביטחון משה (בוגי) יעלון מהליכוד התייחס אתמול לירי ואמר: "גם אם היורים לעבר שטח ישראל הם כנופיות של סוררים מארגוני ג'יהאד עולמי המעוניינים לאתגר את חמאס באמצעות ירי לעברנו, אנו רואים בחמאס אחראי למתרחש ברצועה, ולא נסבול ניסיונות פגיעה באזרחינו. הלילה הגיב צה"ל בתקיפות על הירי", הוסיף השר יעלון, "ואם נידרש לכך - נכה בעוצמה חזקה עוד יותר, והקיץ שעבר הוכיח זאת".




סיור של לוחמי חמאס ליד גבול ישראל בגזרת רפיח. צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90


גורם ביטחוני בישראל אישר אתמול כי לאחרונה אכן נתגלו עימותים אלימים בין פעילי חמאס לבין גורמים סלפים ברצועה. לדבריו, לפני כמה ימים נעשה ניסיון לעצור פעיל טרור סלפי שהתבצר בביתו, אך הוא נהרג במהלך ניסיון המעצר. בחמאס דיווחו כי מצאו בבית אמצעי לחימה שכללו בין היתר מטול RPG ומטענים. להערכת הגורם, אכן בוצע הירי שלשום בלילה כנקמה של אותו ארגון בחמאס, במטרה להפנות אליו תגובה ישראלית.



בשעות הבוקר אתמול מצאו חבלני מרחב הנגב את שרידי אחת הרקטות בשטח פתוח בפאתי יישוב במועצת שער הנגב. כזכור, הטילו מטוסים של חיל האוויר פצצות תאורה מיד לאחר הירי, וכמה שעות לאחר מכן תקף צה"ל יעדים השייכים לחמאס כדי להעביר מסר הרתעתי.



בתוך כך נמסר כי בשבוע הבא יגיע לביקור בישראל הרמטכ"ל האמריקאי מרטין דמפסי, שייפגש עם השר יעלון ואף יערוך פגישת עבודה רשמית ראשונה עם הרמטכ"ל החדש גדי איזנקוט. השניים יעדכנו את דמפסי במציאות הביטחונית בגזרות השונות, תוך מתן דגש לנעשה בסוריה ולמעורבות של איראן וחיזבאללה במלחמת האזרחים המתחוללת בה. גורמים ביטחוניים בישראל יודעים לספר כי בניגוד למתח המדיני בין הממשלים בירושלים ובוושינגטון, הקשר הצבאי בין שתי המדינות הוא מהטובים ביותר שהיו אי פעם. לדבריהם, הרמטכ׳׳ל דמפסי נוהג לשבח את צה"ל ברחבי העולם ואינו מסתיר את הביקורת שלו על חמאס ועל השימוש שעושה הארגון האסלאמי באזרחים פלסטינים כ"מגינים אנושיים".



ח"כ עפר שלח (יש עתיד) תקף אתמול בדף הפייסבוק שלו את הממשלה ואת העומד בראשה על חוסר המעש שלהם בתחום המדיני והזהיר כי העימות הבא עם חמאס קרוב, והוא עלול להיות "חמור ועקוב מדם מקודמיו. ההימנעות מפעולה אקטיבית לתהליך אזורי", הוסיף ח"כ שלח, "שרק במסגרתו יהיה אפשר לצעוד לקראת פירוז עזה וריסון חמאס, גוזרת עלינו עובדה ברורה אחת: הסבב הבא כבר בדרך. זה יתחיל עם ירי של ארגון סורר וייגמר בעימות רבתי".



השתתף בהכנת הידיעה אריק בנדר