ארגונים למען איכות הסביבה יפגינו מחר מול ישיבת קבינט הדיור של הממשלה, שתחל בשעה 11:00, נגד כוונת שר האוצר ויו"ר כולנו, משה כחלון, העומד בראש קבינט הדיור, להביא לאישור השרים בישיבה את הכפפת ועדות התכנון המקומיות ממשרד הפנים ישירות למשרד האוצר. בארגונים הירוקים חוששים ממצב בו לועדות התכנון לא תהיה ברירה אלא לאשר את התוכניות שיוכתבו מגבוה על ידי כחלון ואנשיו, ללא שיקול דעת מקצועי אמיתי. 
מנכ"ל ארגון מגמה ירוקה, מור גלבוע, חושש כי רפורמת התכנון של כחלון תייצר מונופול ממשלתי שיעקר את האיזונים במערכת התכנון הקיימת: "זהו שלב מסוכן, ריכוז סמכויות התכנון במשרד האוצר והחלשת ועדות התכנון מעידים על מגמה מסוכנת שתאיץ בנייה לא אחראית, רחוק ממרכזי הערים ועל חשבון השטחים הפתוחים והריאות הירוקות האחרונות שעוד נשארו לנו".
גלבוע הוסיף ואמר: "כחלון יודע היטב שהפתרון למצוקת הדיור נמצא בחיזוק הערים הקיימות ובשחרור החסמים שקיימים כיום בתחום, צעד שיהיה גם סביבתי וגם חברתי". גלבוע טוען עוד: "מונופול התכנון של כחלון יחליש מאוד את יכולתו של הציבור להיות מעורב בתהליכי התכנון במדינה שמשפיעים על כל תחום בחיינו ואנחנו עדיין מקווים שגם מפלגת כולנו תהיה שותפה לשאיפה זו ותשקיע בחיזוק הערים ולא בהחלשתן, על ידי הקמה של מערכת תכנון עוקפת, דורסנית ואנטי חברתית". 

"רצונו של כחלון להביא תוצאות ומהר"

"רצונו של כחלון להביא תוצאות ומהר בתחום הדיור מובנות, אבל הוא משנה סדרי עולם והולך צעד אחד רחוק מדי", אמר גורם פוליטי בכיר מהקואליציה שמודה: "רוב הסיכויים שההחלטה תעבור כי כולם מבינים שאם כחלון לא יקבל בדיוק מה שהוא רוצה זה סופה של הקואליציה השברירית. אבל הירוקים צודקים בטענתם שלקחת את האיזונים בועדות התכנון, הכוללות את הירוקים עצמם כנציגי ציבור ולכפות עליהם את מדיניות השר ואנשים מטעמו שידאגו לבצעה מעל ראשם של נציגי הציבור, זה למעשה לעקר את הדיון הציבורי בועדות התכנון מתוכנו". 

לקראת הדיון מחר פנה היום הפורום לדמוקרטיה בתכנון אל השר כחלון ולשרים האחרים בקבינט הדיור, בקריאה להסיר מסדר היום את הדיון בנושא השינויים המבניים במינהל התכנון, שכזכור הועבר ממשרד הפנים לאחריותו הישירה של שר האוצר. הפורום שהוקם ביוזמת החברה להגנת הטבע וכולל 20 ארגוני סביבה, חברה, כלכלה ותכנון, כתב בפנייתו לכחלון: "פגיעה במערכת התכנון עלולה להוביל לפגיעה בציבור, אשר דיור בלבד אינו מספק את המענה הנדרש עבורו להבטחת איכות חיים ראויה. גם אנו סבורים כי נדרשים שינויים במערכת התכנון, אולם יש לעשותם בדרך יעילה ומתוך מחשבה ארוכת טווח. רק מערכת תכנון בעלת איזונים ובלמים, אשר כוללת בתוכה ייצוג של אינטרסים שונים, תוביל לתכנון אחראי השומר על איכות חיי תושבי ישראל ומקדם את הפיתוח בצורה הנכונה ביותר".
הארגונים הוסיפו בפנייתם לשרים: "אנו קוראים לכם להסיר מסדר יום קבינט הדיור את הצעת ההחלטה לשינויים מבניים עמוקים במערכת התכנון, לפתוח בשיח עם גורמי המקצוע, עם האקדמיה ועם ארגוני החברה האזרחית בתחומים השונים, בנוגע לשינויים הנדרשים באמת במערכת התכנון כדי להפוך אותה למערכת טובה יותר".
ההצעה שתובא מחר להצבעת השרים מפרטת שורה ארוכה של העברת סמכויות ממשרד הפנים אל "מטה הדיור" במשרד האוצר ולמעשה יוצקת תוכן להחלטת הממשלה העקרונית שכבר התקבלה בבחודש שעבר על העברת מנהל התכנון למשרד האוצר. בין הצעדים האלה: שינוי חוק התכנון והבנייה משנת 1965 בכפוף לאישור הכנסת, לפיו כמעט כל סמכויות שר הפנים בתחום התכנון והבנייה יועברו לשר האוצר, לרבות לשכות התכנון המחוזיות בראשן יכהנו נציגים של שר האוצר עצמו, במקום הממונים על המחוזות במשרד הפנים. עוד תעלה להצבעת השרים ההחלטה התקדימית כי מדיניות מינהל התכנון, גוף עתיר גורמי מקצוע עצמאים, למעשה תוכפף בחוק למדיניותו של שר האוצר. 

"דרך חדשה ונועזת"


בתוך כך ראש הממשלה ושר האוצר דנו היום בנושא הורדת מחירי הדיור לקראת ישיבת קבינט הדיור מחר. בפתח הישיבה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "על מנת להניע את התהליך. אנחנו רוצים להעביר את זה במהירות דרך הממשלה ומה שצריך גם דרך הכנסת. יש כאן בהחלט דרך חדשה, נועזת, ולדעתי גם זו שתצליח". 
 
שר האוצר משה כחלון אמר: "מחר בקבינט הדיור אנחנו נסיים את הריכוז של גופי הדיור במדינה, תחת קורת גג אחת. המהלך יתבצע על ידי העברת רמ"י ומנהל התכנון למשרד האוצר. אני מאמין שהעברת הסמכויות שצפויה מחר בקבינט היא צעד ממשי, היא תפתח לנו את האפשרות ולדעתי תקדם ותזרז ואפילו תזניק את הסיכויים לפתור את משבר הדיור".

מכולנו נמסר בתגובה: "מפלגת כולנו ושר האוצר העומד בראשה רואים בכל עוולה סביבתית עוולה חברתית. נפעל לפתרון משבר הדיור תוך הגנה על השטחים הפתוחים, עידוד התחדשות עירונית, זירוז פרויקטים של פינוי בינוי וקידום פרויקטים של תמ"א 38 במרכזי הערים המבוקשות. אין כל קשר בין הטענות שמועלות בכתבה לבין רצונה של מפלגת כולנו או של שר האוצר".
מהחברה להגנת הטבע נמסר: "ההצעה חושפת את השתלטות משרד האוצר על מערכת התכנון, המובילה לפגיעה באיזון ובייצוג של מגוון האינטרסים השונים במערכת התכנון, ולמעשה לפגיעה בדמוקרטיה ובזכויות הציבור. מנהל התכנון הופך להיות, בעצם, מנהל הדיור, כשכל שאר תפקידיו הרבים - תחבורה, אנרגיה ומים, סביבה ובריאות הציבור, נדחקים לשוליים, למרות חשיבותם הרבה לאיכות חייהם של תושבי מדינת ישראל".