מתנחלים מאשימים את המשטרה שהיא משתמשת בדרכים פסולות על מנת לגייס סוכנים לשורותיה.



השבוע נעצרו חמישה תושבי  אספר שבמזרח גוש עציון, בחשד שהיו מעורבים בעימותים עם אנשי שמאל ופלסטינים ליד יישובם לפני כחצי שנה. בתום החקירה, איש בבגדים אזרחיים שהציג עצמו כ"דן", פנה לאחד החשודים, הזמינו למשרדו והציע לו עזרה בתמורה להלשנה. 
 
"הוא אמר לי 'תעזור לי ואעזור לך. הוא ביקש שמות של מי שכרת זיתים של ערבים באזור. באמת לא ידעתי מי עשה את זה.  לא הייתי מעורב בזה. כשלא יכולתי לתת לו שמות, הוא התחיל לאיים", מספר החשוד. "שאל אותי, 'עדיין לא הרסו בתים ביישוב שלך, נכון? אם לא תיתן לנו שמות – זה מה שיקרה'". הוא גם איים עלי שלא אוכל להמשיך בעבודתי כשומר, כי ישללו ממני את רישיון הנשק  אם לא אשתף פעולה."
 

החשוד, עולה חדש מצ'ילה, נבהל מאוד,  בעיקר כש"דן" איים שידאג לפיטוריהם של אביו ושל אחיו. "הרגשתי שאין לי זכויות", הוא אומר, "שכל מה שאעשה יזיק ליישוב ולמשפחתי. מאוד פחדתי." 
 
בשלב מסוים, לפי החשוד, "דן" עבר מאיומים לפיתויים. הוא הציע לו שיסגור לו את התיק ואפילו שלף חבילת שטרות וסיפר כמה טוב משלמים למי שמשתף איתם פעולה. 
 
החוקר לא הסביר מטעם מי הוא פועל ובדיעבד מסתבר שמדובר באיש מודיעין של המשטרה שניסה לגייס מלשין מהשטח. "דן" יצא וחזר מספר פעמים, כשכל פעם הוא משאיר את העצור בחדר "שיחשוב". כעבור 12 שעות חקירה, כשהעצור מותש ומפוחד, הוא שוחרר. כשביקש שיחזירו לו את הטלפון הנייד שלו, שוב איימו עליו שיחזירו לו רק אם ישתף פעולה. "דן" והחשוד קבעו להיפגש שוב למחרת. לפני הפגישה המיועדת נסע החשוד לפגישה בעמותת "חוננו", שם הרגיעו אותו והסבירו לו שהוא לא צריך לשתף פעולה עם אותו גורם.  

מהעמותה  נמסר: "שיטת הפעלת וגיוס סוכנים בכלל, ובאופן מובהק בגזרת המתנחלים, מתאפיינת בשיטות פסולות של הדחה , ניצול מצבי דחק והצעת טובות הנאה  שהופכות את ההתנהלות גם לבלתי מוסרית". 
ממחוז  ש"י במשטרה נמסר בתגובה: "מבלי להתייחס לתוכן הפנייה, משטרת ישראל לא מפרטת או מתייחסת  לשיטות פעולה  ולאמצעים בהם  היא פועלת . כל תלונה תיבדק בצינורות המקובלים ולא בתקשורת. צר לנו שהידיעה מתמקדת בטפל במקום בעיקר - אירוע  שבעקבותיו הוגשו כתבי אישום חמורים כנגד תוקפים שלוקחים את החוק לידיים. משטרת מחוז ש"י הגיעה לחקר האמת לאחר פעולות מודיעין וחקירות ללא פשרות שבסופן נעצרו החשודים והדין ימוצה עד תום".