כשלושה שבועות לפני תחילת הרפורמה בבריאות הנפש קיימה אתמול ועדת העבודה והרווחה של הכנסת דיון סוער. חברי כנסת מכל הסיעות הפנו שאלות נוקבות לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן בנוגע לרפורמה שתעביר את האחריות על המטופלים מהמדינה אל קופות החולים. הרפורמה עברה בקדנציה הקודמת של ליצמן בצו ממשלתי לאחר שסירבה הוועדה לאשרה, והח׳׳כים נותרו עם ההתנגדויות.
״מערכת בריאות הנפש במצב רעוע, אבל במקום לתקצב אותה כראוי מביאים רפורמה בעייתית ביותר״, אמר חבר הכנסת דב חנין, "בריאות הנפש תיפגע באופן קשה. צריך לבחון איך לתקן את הליקויים בטרם יגרמו נזקים גדולים בנפש. השאלה המרכזית היא מי יהיה זכאי לטיפול - על פי הרפורמה, רק מי שקיבל אבחנה פסיכיאטרית. חלק גדול מתפקידיה של מערכת בריאות הנפש הוא למנוע מאנשים להגיע למצב שהם מאובחנים פסיכיאטרית, אנחנו פוגעים באופן קשה ביכולת המניעתית של המערכת".
"בסיס הרפורמה הזאת בחטא", הוסיפה ח"כ שלי יחימוביץ', "ייבשו את המערכת כדי שיוכלו לומר שהמערך לא מתפקדוחייבים להפריט אותו. אני אומרת בצער -הרפורמה יצאה לדרך, לא רוצה לנפץ תקוות אבל לעצור אותה כבר לא נוכל, עכשיו צריך להילחם על לנסות לשפר אותה".

דבריהם של כל אחד מהמתנגדים לוו במחיאות כפיים של רבים מהיושבים בקהל, פסיכולוגים ונציגי ארגונים המתנגדים לרפורמה, עם זאת מקוצר הזמן לא נשמע קולם ולקראת סוף הדיון עזבו חברי פורום הפסיכולוגים והעובדים הסוציאליים במחאה את אולם הדיונים. יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף הודיע כי בעוד חודש יתקיים דיון נוסף ובו יינתן דגש לדבריהם של נציגי הציבור וסגן השר ליצמן ישיב על כל מה שנשאל, אבל כל זה יקרה לאחר שתיכנס הרפורמה לתוקף. במקביל הוחלט על הקמת ועדת משנה שתעקוב אחר מימוש הרפורמה.
"לא יעזור לאף אחד כלום, הרפורמה תחל ב־1 ביולי", אמר סגן השר ליצמן בתגובה למתנגדים, "אבל אני פתוח לתיקונים. חברי כנסת שירצו לשנות דברים יזכו לאוזן קשבת ובמידת הצורך נעשה שינויים". על כך שבמסגרת ההסכם מול הקופות לא ניתן לבצע שינויים ברפורמה בשלוש השנים הקרובות השיב ליצמן: "בכל זאת נעשה שינויים, אבל בשיתוף פעולה עם הקופות ובהסכמתן".
ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד, העלה בדיון בעיה נוספת - לדבריו, עם כניסת הרפורמה לתוקף, זהותם ופרטיהם של מאות ילדים שאושפזו במסגרות פסיכיאטריות מדי שנה והיו עד כה חסויים, ייחשפו כעת: "לפי פרשנות תמוהה של משרד הבריאות, עם העברת הטיפול לקופות החולים יהיה אפשר להעביר את המידע למנהלים ולרופאי משפחה בקופות החולים ומשם לגורמים נוספים כמו צה"ל. על הכנסת להתערב ולמנוע את חשיפת פרטי הקטינים, שעלולה לגרום להם נזקים רבים ובכך להביא להימנעות מקבלת טיפול".