עשרות אמנים ערכו אתמול מפגש משותף בירושלים תחת הכותרת ״תרפות מאחדת ולא מפלגת״, בתגובה לנאום הבהמות של עודד קוטלר ולכינוס החירום שנערך ביפו בתחילת השבוע.



בין הנוכחים, שהתקבצו בבית הקפה המפורסם תמול שלשום היו ישי ריבו, חברי להקת ״אנדרדוג״, מיקי גולדנברג, יצחק מאיר, מדליק המשואה דב קלמנוביץ' ועוד זמרים, שחקנים, בימאים, אנשי תיאטרון וטלוויזיה. הם קראו שלא להשתמש בתרבות ככלי ניגוח בין אוכלוסיות וציבורים במדינת ישראל ודרשו להשקיע יותר בתרבות יהודית־ישראלית.



גורם בתעשייה, שביקש לשמור על עילום שם, אמר לפני האירוע כי הוא מתכוון להימנע מלהגיע. ״יש אמנים המסכימים עם הדרך של השרה אבל חוששים מהבעת תמיכה בה, שלא יסומנו מיד כהזויי הימין״, אמר.



ישי לפידות, מהמארגנים, אמר ל״מעריב־השבוע״: ״חשבנו שאחרי כל העליהום התקשורתי שהיה במדינה בעקבות ההחלטות של משרד התרבות, הגיע הזמן שיבואו גם אמנים שחושבים אחרת, ויכריזו בקול גדול: אנחנו קודם כל יהודים, ישראלים ואחר כך אמנים״.



לדבריו, ״כמו בדמוקרטיה וכמו במדינה, גם תרבות צריכה לדעת שיש שעות שהיא צריכה להגן על עצמה וגם לחופש הביטוי יש גבול. אנחנו בתור אזרחים לא אמורים לממן מחזות וסרטים של אויבינו. ברור לי שמה שהביא את יגאל עמיר לעשות את המעשה שלו זה מחשבות נוראיות על ניסיונות השמדה של האויבים שלנו, אבל זה לא מעניין אותי. אם יש רוצחים בעם שלי או מחוץ לו אני לא אמור לתקצב את סיפור חייהם, מרגש ככל שיהיה. אנחנו מעריכים כל החלטה ממשלתית, מדינית, פומבית, שאומרת: אין יותר כסף לתקציבים לאויבינו או לתרבות בשבחם״.



במהלך האירוע דיבר גם הסופר והמפיק מיקי גולדנברג, אחיו של דודו טופז ז״ל, שאמר כי ״אני יודע שאני הולך לרכוש כעת אויבים רבים בעולם התרבות רק בשל העובדה שאני משמיע גם את דעות האחר. לא משנה מהי הדעה שבה אתה מחזיק בתור אמן, כל עוד אתה מתמקד ביצירה וברוח. במקום לנגח, במקום לריב זה עם זה, במקום להעצים את המפלג על פני המאחד, בואו נחפש את היצירה החיובית, הישראלית ואת המכנה המשותף המייחד אותנו״.



חגי לובר אמר במהלך האירוע כי ״יש יצירה, גם כזו שמעבר למה שהתקשורת מכירה. אלה הם האמנים השקופים. אבל אנחנו כאן היום כדי להציג את הכוחות הקיימים, אלה שלא מתביישים לתמוך במדינה ובחיילי צה״ל״.



יונתן דובוב ציין כי ״התרבות לא נעצרת במשולש הרחובות שנקין, נחלת בנימין ופלורנטין בתל אביב. התרבות שייכת לכולם. אני קורא לכם לעודד יצירה מכל סוג ומכל מגזר. זו בושה שיש אמנים רבים שאמרו לי שלא יוכלו להגיע מחשש שיסומנו בתעשייה ויאבדו עבודה״.