על רקע מחירי הקייטנות מרקיעי השחקים - המגיעים ליותר מ־2,000 שקל בחלק מהרשויות המקומיות ונושקים ל־3,000 שקל עבור קייטנה פרטית של כחודש - הולכות וצומחות קייטנות הורים חינמיות ברחבי הארץ.

במקביל קמות יוזמות נוספות של גופים פרטיים, כמו תנועות נוער, המפיקים קייטנות במחיר השווה לכל נפש.
״מעריב־השבוע״ סקר כמה קייטנות חינמיות, או קייטנות זולות במיוחד, כשהיעד הוא לא לעבור סכום של 500 שקל עבור קייטנה.
ברמת השרון למשל החליטו שש אמהות, מנהלות בכירות במשק, ליזום קייטנת הורים חינמית למשך שישה ימים בחודש אוגוסט, עבור ששת ילדיהם בני ה־7. הקייטנה אמורה לפעול בשעות 8:00 עד 16:00, כשבכל יום תשגיח על הילדים אמא אחרת.

"זה מגבש את הילדים"
״ההחלטה על הקייטנה הגיעה מתוך הבנה שאי אפשר לשבת בכל חודש אוגוסט בבית עם הילדים. אם כל אחת תיקח יום חופש אחד, היא תהיה שקטה למשך חמישה ימים נוספים״, הסבירו שירלי פאר־יגרמן, בעלת חברת אסטרטגיה וייעוץ, וענת אלעזר, מנהלת פרסום בחברת סלולר, שיזמו את הקייטנה.
״האמהות כולן התלהבו מהרעיון והבינו את הפוטנציאל והעזרה של קייטנה כזאת, בחודש שגם ככה כל כך קשה לאמהות עובדות לתפקד. התקציב הוא עד 100 שקל ליום. אין ספק כי קייטנה מסוג זה מגבשת את הילדים, הם צוברים חוויות משותפות וייהנו מכל רגע ביחד״, מסכמות היוזמות.
גם במודיעין התארגנה קבוצה של חמישה אבות ואמהות שהכירו בגן העירוני, שאליו הולכים ילדיהם, והתארגנו לקייטנת קיץ של שבועיים באוגוסט.
״במקום לקחת שבועיים חופש אני לוקחת רק יומיים, שבהם אני מכינה פינת יצירה עם טושים וגואש ובריכה קטנה במרפסת״, סיפרה עדי מן, אם לילד בן 4.5. ״ההורים מביאים את הילד עם כריך ובקבוק מים ובצהריים אני מתכוונת להכין ארוחות ילדים שכולם יאהבו. בהערכה גסה, הקייטנה לא תעלה יותר מ־300 שקל לכל הורה המארח את הילדים״, טוענת מן.
ומי לוקח אחריות על הילדים?
 ״כל אחד מההורים מכיר את הילדים. מאחר שזו קייטנה שכל ההורים לוקחים בה חלק, האחריות מתחלקת בין כל ההורים. בשנה שעברה הקייטנה עברה ללא נפגעים ואם חלילה קורה משהו מיד מיידעים את ההורים ונטפל בילד נקודתית. אנחנו גם לא עושים דברים מסוכנים. אם יוצאים לגן שעשועים, למשל, מבקשים את אישור ההורים. הכל מוסכם בשיתוף פעולה ברור מאוד ושקוף מאוד״.
הילדים מסתדרים בקייטנות כאלו? אין מריבות?
״ברגע שמקפידים לבנות סדר יום עמוס בהפעלות ולא משעמם, אין סיבה שלא יסתדרו, הם חברים מהגן״.
קייטנה דומה התארגנה גם בגבעתיים, אלא שכאן היא תמשך שבועיים, כאשר ששת ההורים ישמשו כמדריכים במשך יומיים כל אחד. ״כולנו כאן הורים אחראים ומחויבים לכל ילד כאחד מילדינו״, אומרת קרן ברנד, יוזמת הקייטנה, ״אלה ילדים שמכירים אחד את השני ומשחקים יחד, כך שאנו מתורגלים״.
גם בנוגע לתאונות, חס וחלילה, יש לה תשובה. ״לגבי פציעות, תאונות וכדומה, אין אומנם ביטוח כמו בקייטנה מסובסדת, אבל בחלק מהימים נהיה שני הורים. עדיין, קייטנה של שישה ילדים בטוחה יותר מאשר קייטנה שבה יש יותר מ־30 ילדים עם מדריך צעיר, כפי שקורה בקייטנה עירונית או פרטית״.
הסבתות יכינו סנדוויצ׳ים
 הנכדים והנינים של דיירי רשת מגדלי הים התיכון ייהנו אף הם מקייטנה כמעט חינמית. כבר קרוב לעשור מקיימת הרשת בחודש אוגוסט קייטנה לנכדים ולנינים של דיירי הרשת, הנערכת במגדלי הים התיכון בנורדיה, תוך ניצול המתקנים וסיוע אקטיבי של הדיירות/סבתות עצמן.
״יש לנו בקייטנל מדריכים בני נוער, שהם בעצמם נכדים של דיירים מהבית, והשתתפו בקייטנה בעצמם כשהיו צעירים יותר. אנחנו בוחרים את אותם נכרים שהם בעלי רקע בהדרכה, בעיקר מתנועות נוער שונות. להם יש עוזרי הדרכה שהם נכדים צעירים מהם, גם כן בוגרי הקייטנה״, מסבירה רבקה חיים, מנהלת התרבות במגדלי הים התיכון בנורדיה ומנהלת הקייטנה.
לדבריה, הסבים והסבתות גם הם חלק מצוות ההדרכה ואת הסנדוויצ׳ים לארוחות הבוקר מכינות הסבתות. הקייטנה מתקיימת עד שעות הצהריים, אך בניגוד לקייטנות אחרות, כאן הילרים לא נשלחים הביתה בסוף היום, אלא מוזמנים להישאר לישון אצל סבא וסבתא. חיים מציינת כי ״כמו כל מבקר שמגיע למגדלי הים התיכון, הילדים והמדריכים כולם מבוטחים בשטחי הבית והמתקנים השונים״.
רינה קלמן, דיירת מגדלי הים התיכון בנורדיה, שנכדיה התאומים בני ה־7 היו בקייטנה, אומרת כי ״הם חושבים שזו הקייטנה הכי טובה שיש. גם השנה הם מגיעים, ואמרו שלא מוכנים לפספס אותה. לנו זה כיף גדול שהם פה״.
קייטנה מסובסדת בכפר שלם
ואילו בשכונת כפר שלם בתל אביב, מקיימת תנועת הנוער בני עקיבא קייטנה עבור ילדי השכונה בכיתות ג׳־ו׳. הקייטנה תפעל במשך שלושה שבועות במחיר סמלי של 450 שקל ותדאג לילדים עד 13:00.
בין היתר, ייהנו החניכים מפעילויות בבריכה, מביקור בלונה פארק וכר. המפעילים מדווחים כי כל יום ייפתח בפעילות ערכית, כגון קבלת השונה או פעילות למען נזקקים. בנוסף לכך, הילדים יצפו בהצגה בעלת מסר ערכי. ״המדריכים בסניף יוותרו על חלק ניכר מהחופש שלהם ויתנדבו כדי לקדם מטרה חשובה זאת״, סיפרה ל״מעריב־השבוע״ שחר שויבר, קומונרית סניף בני עקיבא בכפר שלם. ״יהיה מדריך על כל עשרה ילדים והקייטנה כמובן מבוטחת. כל ילד בגיל המתאים מוזמן להצטרף״, היא אומרת.


צילום: חגית ברעם

טיפים לחופשת קיץ בריאה וטעימה\ ד״ר מיכל יעקובוביץ׳-גוון, דיאטנית קלינית
 
אל תוותרו על ארוחת בוקר. גם אם קמים מאוחר יותר, להמשיך להקפיד על ארוחת בוקר קלה, כדי לפתוח את היום עם אנרגיה לפעילות בהמשכו.
 
הקפידו על 3 ארוחות עיקריות. וגם על ארוחות ביניים קלות ביניהן. למרות השינוי בסדר היום הרגיל ותחושת החופש, יציאה מסדר הארוחות תוביל לתחושת רעב ולהחלפת האוכל שאוכלים בארוחות בחטיפים ובממתקים.
 
אכלו פירות. חתכו לעצמכם פירות מגוונים ושלבו אותם במקום חטיפים בארוחות הביניים וגם ביציאה לגינה או לפעילויות מחוץ לבית, דבר שיקטין את צריכת החטיפים והממתקים שאינם טובים לבריאות.
 
שתו מים. כשאתם יוצאים לפעילות מחוץ לבית, הקפידו לקחת איתכם כמות מספקת של מים והימנעו מקניית משקאות ממותקים מחוץ לבית.
 
קחו ארוחת פיקניק מהבית. כשאתם יוצאים לפעילות ארוכה מחוץ לבית, מומלץ לקחת איתכם אוכל מהבית - בריא יותר וחסכוני יותר! ארוחה יכולה לכלול כריך עם ממרח לא מתוק, ירקות חתוכים ופירות. אם מדובר בארוחת צהריים, אפשר לשלב בכריך ביצה, פסטרמה, שניצל או קציצות. לקינוח ניתן לקחת חטיף קטן (למשל חטיף דגנים או חבילה קטנה של עד 30 גר' חטיף מלוח) או לקנות שלגון (רצוי ארטיק קרח או סורבה).
 
שתפו את הילדים בבישולים. רוב הילדים נהנים מאוד להיות שותפים בהכנת הארוחה. נצלו זאת לפעילות כיפית של הכנת ארוחה בריאה וטעימה, בהתאם לגיל הילד. למשל: הכינו יחד כריכים מקושטים בירקות, סלט פירות צבעוני, סלט פסטה או פיצות מקושטות בירקות.
 
שלבו פעילות גופנית. כשהולכים לבריכה, במקום לרבוץ בטן־גב, שלבו פעילויות כמו למשל תופסת במים, תחרויות שחיה ומשחקי כדור בבריכה. פעילויות שאינן כוללות מים כמו משחקי כדור שונים, תופסת וכר, עדיף לעשות בשעות אחר הצהריים המאוחרות, כאשר חם פחות. אם ממש לא בא לכם לצאת, אפשר לארגו מסיבת ריקודים בבית עם המזגן.