הצעת החוק של ח״כ עיסאווי פריג' (מרצ) לחינוך נגד גזענות תעלה היום (ראשון) לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה. ההצעה נדחתה כבר בכנסת הקודמת. היא הוגשה על רקע אירוע בסופרלנד שבו נטען כי מתקיימים ימי ביקור נפרדים לתלמידים ערבים ויהודים.



הצעת החוק מבקשת להפוך את החינוך נגד גזענות לפרויקט לאומי בבתי הספר. ח"כ פריג׳: ״השיח הפוליטי בין ימין לשמאל הפך לשיח לאומני וגזעני. המלחמה בגזענות היא לא נחלתו של צד מסוים, היא צריכה להיות מוסכמה של כולנו״.



בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: ״נגע הגזענות מתפשט בחברה הישראלית על כל גווניה. הישגים גבוהים יותר במיצ"ב או בבחינות הבגרות לא יסייעו לחברה הישראלית, שילדיה גדלים באווירה של שתיקה ואף מתן לגיטימציה לגילויי גזענות ואלימות״.



בהצעת החוק יש דרישה "להקדיש משאבים משמעותיים למיגור התופעה ולנצל את השפעת מערכת החינוך, כדי לשרש תפיסות גזעניות וסטריאוטיפים שליליים על האוכלוסיות השונות המרכיבות את החברה הישראלית באמצעות קביעת תשתית לפעילות חינוכית בנושא סובלנות״. הכוונה: חינוך נגד גזענות במסגרת מערכת השעות השבועית.



ח״כ פריג׳ אמר לקראת הדיון: ״הדאגה שלי היא שאין שיח פוליטי בישראל. השיח הפוליטי כמעט נעלם. השיח הפוליטי בין ימין לשמאל הפך לשיח לאומני וגזעני, לבן־שחור, חרדי־חילוני, ערבי־יהודי, שיח לאומני. השיח הזה מדאיג, הוא מבטל את האחר, שונא את האוזר. זו הקרקע הפורייה לגזענות. ?1נ* ני כל דבר, אנחנו בני אדם. אנחנויכולים להיות במחלוקת, אבל האדם צריך להיות במרכז".