הכנסת צפויה לאשר הצעת חוק להגבלה משמעותית של החברות הפרטיות למימוש זכויות מול הביטוח הלאומי בגביית גובה שכר הטירחה שלהן.



זאת משום שהצעת החוק המדוברת, גובשה וקודמה עוד בכנסת הקודמת בשיתוף פעולה בין ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) מהאופוזיציה ומי שמכהן כיום כשר הרווחה ואז יו"ר ועדת הרווחה בכנסת, ח"כ חיים כץ (הליכוד), והיא קיבלה היום (ראשון) את תמיכתה של ועדת השרים לחקיקה.



מדובר בהצעת חוק מהפכנית שלראשונה מסדירה את השוק הפרטי הנרחב שהתפתח בישראל בשנים האחרונות בתחום החברות המסייעות לזכאים לתבוע קצבאות מהביטוח הלאומי. עיקרה הוא קביעה כי שכר הטרחה של חברות למימוש זכויות רפואיות (כגון "לבנת פורן" ו"זכותי") יקוצץ במחצית וגם התשלומים לעורכי דין יוגבלו. הצעת החוק עברה כבר קריאה ראשונה בכנסת הקודמת והוכנה כבר בוועדת הרווחה לאישור סופי. ועדת השרים החילה עליה דין רציפות כך שכעת נותר למליאת הכנסת רק לאשרה בקריאה שנייה ושלישית.



ח"כ מיקי רוזנטל, שנלחם במגמה זה זמן רב, אמר לאחר אישורה בוועדת השרים: "החוק שם קץ לתופעה מכוערת של מאכערים שניצלו את מצוקתם של הנכים וגזלו רבע מקצבתם. הרפורמה תסייע לעשרות אלפי ישראלים הזכאים מדי שנה לקצבה מהביטוח הלאומי לקבל את מרב כספם. בקרוב נשים קץ לתופעה מכוערת של מתווכים שגזלו לעתים עד רבע מקצבתו של נכה. בנוסף, פרשנו רשת ביטחון גם למי שאין בידם אמצעים לשלם למאכערים והמדינה תסייע להם לממש את זכויותיהם".



החוק החדש קובע עוד בין היתר כי יונהג חוזה אחיד בין מבקש השירות לבין חברות המימוש ועורכי הדין וכי אדם שקצבתו הופסקה מטעמים כלשהם לא יחויב בהמשך תשלום שכר הטרחה. בה בעת, יינתן יעוץ חינם למיצוי זכויות רפואיות בכל אחד מסניפי הביטוח הלאומי ויוקמו מרכזי "יד מכוונת" בדרום ובמרכז הארץ בנוסף לזה שפועל בחיפה, מרכזים המתפקדים כחברות מימוש זכויות רפואיות פרטיות, הנותנות שירות דומה לשירותי חברות המימוש הגדולות, אך מסובסדות על ידי הביטוח הלאומי וחיצוניות לו.



מלשכתו של ח"כ רוזנטל נמסר: "תחום מימוש הזכויות הפך פרוץ ונצלני. חברות מימוש זכויות גובות כיום שכר טרחה של כ-20-25% מקצבת נכות של זכאים. באופן אבסורדי, הכסף שמיועד לתרופות, סעד וניידות הנכים לא מגיע אל יעדו כאשר מתווכים גוזרים קופון שמן על גבם של הזכאים לקצבה.חברות המימוש ולשכת עורכי הדין הפעילו לחץ כבד על חברי הכנסת והשרים על מנת למנוע את התקדמות החוק תוך הוצאת מאות אלפי שקלים ושכירת שש חברות לובי שונות, חברת יחסי ציבור וכן אנשי מפתח בעלי קשרי ממשל ענפים".



לשכת עורכי הדין בירכה על אבחנה שביצעה ועדת השרים בין החברות המסחריות הנותנות שירות בתביעות נגד הביטוח הלאומי לבין עורכי דין המטפלים בתיקים של תובעי קצבאות נכות לרבות ייצוגם בוועדות הרפואיות עצמן והגשת עררים לבתי הדין לעבודה. "אין מקום לכרוך את השירות המסופק על ידי החברות המסחריות שאינו שירות משפטי, לבין השירות המשפטי המסופק על ידי עורכי דין. לשכת עורכי הדין סבורה, כי הגבלת שכר טרחתם של הגופים המסחריים אשר מוגבלים למילוי טפסים בלבד הינה ראויה ונכונה והיא מברכת על מהלך זה ועל הסדרת הנושא בחקיקה".



מנכ"לית המרכז למימוש זכויות רפואיות, לבנת פורן, מתחה ביקורת חריפה על הצעת החוק שאושרה בוועדת השרים ואמרה: "'הגבלת שכר הטרחה' היא כותרת צינית ופופוליסטית שהוצמדה להצעה שתוצאתה אחת - התשת האזרחים אל מול מסכת בירוקרטית אינסופית, גזילת אפשרות הבחירה של החולים לקבל עזרה ובכך להבטיח כי כספם - אותו כסף שמגיע להם ע"פ חוק, אכן יגיע אליהם ולא ישאר בקופת הביטוח הלאומי". פורן גם תוקפת אישית את אחד מיוזמי הצעת החוק, ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) ואומרת: "רוזנטל בולדוזר בעיקר על חלשים. הוא מבקש להשאיר את הזקוקים לסיוע מול הביטוח הלאומי ללא שום חלופה אמיתית וכל זאת עבור סיבוב יחסי ציבור פופוליסטי הנשען על מספרים שגויים ומופרכים. מדהים כיצד תחת התנשאות מפליאה, נמנע רוזנטל מלתת לאזרח הישראלי קרדיט מינימאלי - להאמין שהוא נבון דיו כדי לבחור. המרוויחים העיקריים יהיו הביטוח הלאומי וקופת האוצר".