הוועדה לביקורת המדינה בכנסת דנה היום (שני) בדוח המבקר על המאגר הביומטרי שהצביע על כשלים שעלו בתקופת הניסיון שנקבעה בחוק למאגר. שר הפנים סילבן שלום החליט עם פרסום הדוח על הארכת תקופת הניסיון בעוד תשעה חודשים בלבד.



נציג המבקר מנה את הליקויים שעלו בדוח ובראשן העדר מידע ברור על היקף תופעת גניבת זהות ועל הקלות שבזיוף תעודות הזהות הקיימות. יובל חיו, מנהל החטיבה במשרד המבקר שערכה את הבדיקה אמר כי "הליקויים הם מהותיים ומשמעותיים, שיורדים עד לשורשי התכנית, אמנם קיבלנו כבר מידע על תיקון חלקם, אך רמת התיקון טרם נבדקה”.



גון קמני, ראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי במשרד הפנים גילה במהלך הדיון כי כאלף איש ניסו בתקופה האחרונה לרכוש תעודת זהות מזויפת, וכי על ידי תשאול לבד לא ניתן לחשוף מישהו שמנסה לגנוב זהות. לדבריו, "תעודה חכמה לבדה לא יעילה בלי מאגר שתגבה אותה, וצוות שכלל את כל גופי הביטחון במדינה כאגף ללוחמה בטרור, שב"כ, מוסד והמשטרה קבע שהמאגר נחוץ”.



יו״ר הוועדה, ח”כ אלהרר לא מיהרה לתמוך בהצעה להאריך את תקופת הניסיון ואמרה כי "מדובר בדיון קריטי, כי החשש הוא שטביעות האצבע של כל אחד מאתנו עלולות להגיע לכל מיני גורמים מפוקפקים, ועלינו לבדוק האם באמת נחוץ מאגר ביומטרי שכזה. הענקת ארכה נוספת לתקופת ההרצה, למרות שלא טופלו ותוקנו כל הכשלים, מעלה שאלות קשות. לא השתכנענו שיש נחיצות אמיתית במאגר, ואבקש ממשרד הפנים שיגיש בתוך חודש נתונים ברורים על נחיצות זו".



על הנחיצות דווקא ענה נציג המשטרה שאמר כי ״הנזק הכלכלי שנגרם למדינת ישראל כתוצאה מתיעוד מזויף הוא אדיר”. לדבריו הצטרף יואב זק, ראש האגף הטכנולוגי באגף ללוחמה בטרור, שהזהיר כי תיעוד ישראלי מזויף משמש בפעילות חבלנית, וזיוף כזה יהיה קשה בהרבה אם תהיה תעודה חכמה.