מליאת הכנסת תצביע מחר (רביעי) על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא הסדרת תחום הגז.



ההצעה הוגשה על ידי חברת הכנסת תמר זנדברג ממפלגת מרצ. במידה וההצעה תתקבל, תמונה ועדת חקירה פרלמנטרית אשר תבחן את ההחלטות שהתקבלו עד כה ותהליך קבלתן וכן תעקוב מקרוב אחרי המשך ההתנהלות בנושא.



ח"כ תמר זנדברג אמרה כי "לאחר דחיית ההצבעה אתמול וניצחון זמני בדמות פרסום המתווה היום, המאבק ממשיך ואף עולה מדרגה. נשתמש בכל הכלים הפרלמנטריים והציבוריים כדי לחקור את ההתנהלות בנושא ולקיים דיון ציבורי ושקוף. מדובר על החלטה אסטרטגית כבדת משקל אשר יכולה לשנות את פניה של המדינה לדורות. לא ייתכן שהיא תתקבל במחשכים, בהליך לא ברור ותוך כיפוף ועיוות כל ההסדרים שנועדו להבטיח מינהל תקין".



ח"כ זנדברג התייחסה למסיבת העיתונאים שבה הציג השר שטייניץ את מתווה הגז ואמרה כי "המתווה רע לציבור וטוב לחברות. בשלושת הפרמטרים שהוצגו – מיסוי, יצוא ובעלות - הממשלה נכנעה לטייקונים. צריך לדחות את המתווה על הסף ולבנות מחדש, בתהליך ציבורי שקוף, מתווה שיעבוד לטובת הציבור הישראלי. הטענה שהגז יישאר בים היא חסרת בסיס. מדובר בהחלטה שתקבע את העתיד הכלכלי של ישראל לדורות, בטח ובטח שאסור לקבל את ההתחייבות לא להשתמש לעשר שנים בכלי המרכזי של הממשלה, רגולציה, החלטה שספק אם היא חוקית".



ח"כ שלי יחימוביץ' הגיבה גם היא למתווה הגז: "חששנו מהגרוע מכל וזה אכן התממש. כעת ברור למה נתניהו עשה כל שביכולתו כדי להסתיר את המתווה עד להצבעה בכנסת. נתניהו ניהל משא ומתן במשך חודשים, נתן לחברות הגז את כל מה שדרשו – ולא הביא ולו הישג משמעותי יחיד".



"יש להסיר מסדר היום את השקר שהושמע שוב, בלי בושה, ולפיו חברות נמנעות מלבוא ולחפש גז בגלל 'כשלי רגולציה'. חברות אינן באות משום שכל זכיונות החיפוש כבר חולקו ונמצאים בידי המונופול, וחברות מטיבן לא מגיעות להתחרות כשהן יודעות מראש שכל המשאבים נתונים בידיו של מונופול יחיד. בנוסף, טובי הגיאולוגים אומרים מפורשות כי התגליות הגדולות במימיה של ישראל כבר נמצאו. תגליות אלה הופקרו היום באופן סופי לידי שותפות פרטית, והופקעו מידי אזרחי המדינה", הוסיפה.



ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) לא חסך בדברי ביקורת: "כפי שחששנו והזהרנו – מדובר במתווה של כניעה לטייקונים. לא סתם נתניהו ניסה להעביר אותו במחשכים ורחוק מעיני הציבור והכנסת- מסתבר שהיה לו מה להסתיר".



ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) אמרה: "ניצחון חשוב לציבור הלילה במליאה. ניצחון קטנטן ביחס למה שנוכל עוד להשיג במאבק הזה. ועכשיו: עוד לחץ ציבורי, מסיבי ורחב, אופוזיציה מתואמת ובלתי מתפשרת, וחברי כנסת שעומדים על זכותם להכיר את כל המידע, להעלות את כל השיקולים, להזיז את כל מנוגדי-העניינים הצידה - ומצביעים על שאלת טריליון השקלים כשהם מסתכלים לציבור בעיניים".



במטה המאבק נגד הסדר הגז הטבעי בין הממשלה לחברות קידוחי הגז, לא התרגשו מהמתווה המפורט והודיעו על הפגנה נוספת נגד המתווה שתתקיים במוצאי שבת הקרובה.



מור גלבוע, מנכ"ל ארגון "מגמה ירוקה", השותף למטה המאבק, תקף את שר התשתיות, האנרגיה והמים, יובל שטייניץ ואמר: "השר שטייניץ מזיע וממלמל כי הוא יודע עד כמה המתווה הזה מסכן את האינטרסים של מדינת ישראל. מכירת מאגרי הגז הטבעי הקטנים, 'כריש' ו'תנין', כמוה כלעג לרש. משק הגז הטבעי יהיה כשוק הסלולר לפני הרפורמה בו. תקרת המחיר שנקבעה היא גזל, והמחיר ליחידה מופקע".