במחנה הציוני רוצים גנרל בראשות המפלגה? ח״כ אייל בן ראובן, שהוא גם אלוף במיל', הגיש הצעת חוק לקיצור תקופת הצינון של קצינים בכירים, העוברים מהשירות הביטחוני לפוליטיקה, משלוש שנים לשנה וחצי בלבד.



לדברי ח״כ בן ראובן, הצעת החוק אינה מכוונת לגנרל ספציפי, אבל גורמים במפלגת העבודה אמרו כי ההצעה, אם תאושר, עשויה לסייע לרמטכ״ל לשעבר בני גנץ, למפכ״ל הפורש יוחנן דנינו ולקצינים בכירים נוספים להתמודד על ראשות המפלגה כבר בפריימריז המתוכננים לסתיו, אם ירצו לקפוץ למים הפוליטיים.



כיום מגביל חוק הבחירות לכנסת וחוק הממשלה את יכולתם של ראש שירות הביטחון הכללי, ראש המוסד, קצין צבא בדרגת אלוף ומעלה, קצין משטרה בדרגת ניצב ומעלה ונציב בתי הסוהר מלכהן בכנסת או בממשלה לתקופת מינימום של שלוש שנים מיום שחרורם.



בשנת 2007 תוקנו חוקים אלו, לאחר שקודם לכן עמדה תקופת הצינון על שישה חודשים בלבד. התיקון זכה לשם ״חוק אשכנזי״, משום שבמערכת הפוליטית ראו בו ניסיון לבלום מועמדות אפשרית של הרמטכ״ל לשעבר גבי אשכנזי לראשות העבודה.



לדברי בן ראובן, הצעת החוק מאזנת בין החשש להשפעה פוליטית זרה על בכירים במערכת הביטחון טרם פרישתם, לבין הזכות הבסיסית של כל אזרח לפעול בזירה הפוליטית ולממש את יכולותיו בייצוג הציבור כחבר כנסת או ממשלה.



בנוסף, הצעת החוק אינה כוללת במניין תקופת הצינון את חופשת השחרור, שבה הפורש נמצא באופן פורמלי בשירות, אך כבר אינו משמש בתפקידו ומונה לו מחליף קבוע.