ענישה מכבידה שלא לצורך, מערכת כללים דרקונית, יחס משפיל ומזלזל מצד פקידי רשות ההגירה ותנאים בסיסיים שלא פעם אינם ראויים למגורי אדם - כך עולה מדוח המעקב על מתקן השהייה חולות בנגב למהגרים לא חוקיים מאפריקה, שפרסם אתמול (שלישי) המוקד לפליטים ולמהגרים.
 
לצד שיפור משמעותי בשירותי הבריאות שמציין הדוח, הוא מפרט תלונות רבות שהתקבלו בנוגע לאיכות המזון ולכמותו. על פי הדוח, הכלואים בחולות נאלצים להתמודד עם קנסות רבים ועם מגבלות על הכנסת מזון וחפצים אישיים למתקן. על פי הדוח, הכלואים העידו על ״קבוצות של לובשי מדים חמושים הממשיכות לפרוץ לחדרי המוחזקים בחולות ולהחרים חפצים אישיים כמו תנורי חמום קטנים או מיחמי מים״.

הדוח גם מותח ביקורת על רשות האוכלוסין וההגירה המשתמשת, לטענת מחבריו, באופן שרירותי בסמכות שניתנה לה בחוק לכלוא בכלא ״סהרונים״ הקרוב, שבו שוהים אלה המפרים את הכללים: מאז שנפתח המתקן, מספר כלואי חולות שנענשו ונכלאו ב״סהרונים״ בהחלטת פקידי רשות ההגירה (שמעולם לא הוכשרו בתחום המשפט), עומד על 1,213 איש - יותר ממחצית מהכלואים בחולות, שמספרם עבר זה מכבר את ה־1,900.
 
משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה: ״שב״ס מכבד את הדוח אך מבקש להדגיש כי הוא נעשה באופן חד־צדדי, ועל אף שהוא מצביע על שיפור בתנאי הכליאה - הוא גם מכיל לעיתים עובדות שאינן מבוססות״.