לשרה (32) ולזליג (35) ברגמן היו חיים נוחים בארה״ב, אבל הם רצו שארבעת ילדיהם יגדלו כישראלים. אף שהמצב כבר היה מתוח כשהמטוס היה אמור להמריא, הם לא דחו את העלייה, נחתו בארץ במהלך מבצע צוק איתן, ובחרו להקים בית באבן שמואל שמדרום לקריית גת.
 
״כשנחתנו בנתב״ג, עוד לפני שעלינו לאוטובוס, שמענו כבר אזעקה ראשונה״, סיפרה שרה ל״מעריב־השבוע״. ״פחד? מתגברים. אי אפשר להתמסר לפחד, זה יהיה ניצחון של הטרוריסטים. אילו היינו דוחים את העלייה לאחרי המלחמה, זאת הייתה כניעה לטרור. בחרנו לעלות וזו הייתה בחירה מודעת להיות חלק מהמקום הזה - לטוב ולרע״.
 
בדיעבד, לשרה אין ספק שההחלטה לעלות ארצה, במסגרת פרויקט ״עולים לדרום״ של ארגון נפש בנפש, הייתה נכונה.
 

"בעלי ואני היינו בארה"ב פעם אחת מאז שעלינו, ופתאום מה שהתרגלנו אליו כל החיים שם, נראה לנו מוזר", סיפרה, "הכל גדול, אין תחושה של 'ביחד'. אף אחד לא מדבר עם אף אחד. בארץ, אם הלכתי לקנות מכונת כביסה, המוכרים לא שחררו אותי לפני שידעו מאיפה עליתי ואם אני צריכה עזרה. שם אתה קטן במדינה ענקית. כאן כל בן אדם חשוב, כאן אנחנו כמו משפחה אחת גדולה".
 
ארגון נפש בנפש הוקם בשנת 2002 על ידי הרב יהושע פס ואיש העסקים והפילנטרופ טוני גלברט. הארגון, בסיוע ממשלת ישראל והסוכנות היהודית, סייע מאז הקמתו בעלייתם ארצה של כ-42 אלף עולים בעלייה מארה"ב, מקנדה ומאנגליה.
 
פונתה עם הילדים

גם חייה של לבנת קוץ השתנו בעקבות אירועי הקיץ. עד צוק איתן הייתה לקוץ, תושבת קיבוץ כפר עזה, משרה טובה באינטל. אלא שבעקבות המערכה בקיץ היא עזבה את העבודה וכיום היא יזמת חברתית שמקימה בימים אלה מרכז אמנויות חברתי־טיפולי במועצה האזורית שער הנגב, המיועד לתלמידים בגילי בית הספר היסודי.
 
לבנת נחשפה לתחום בצוק איתן, כשפונתה עם ילדיה מביתם לכפר הנוער ניר העמק בצפון, שם ראתה את ההשפעה של העבודה באמנות על הילדים בזמן משבר ומצוקה.
 
לאחר שובה הביתה בתום המבצע, היא החליטה להתפטר מאינטל ופנתה לארגון PresenTense. מדובר בארגון שחרט על דגלו הנגשת יזמות טכנולוגית או חברתית־קהילתית, לאוכלוסיות בפריפריה. אנשי הארגון סייעו לה בהכוונה ובייעוץ, עד שלאחרונה קרם המיזם עור וגידים.

הפרויקט של לבנת, שייקרא "בית מלאכה", יפתח בספטמבר בבניין שניתן לה על ידי המועצה. בבוקר היא תעביר שיעורים בבית הספר היסודי בשער הנגב ובערבים חוגים בסטודיו פתוח ליצירה שיהיו במחיר סמלי.


לבנת קוץ עם ילדיה

לבנת מודה כי צוק איתן שינה לגמרי את מסלול חייה. "החוויה שעברנו כמשפחה הפילה אצלי אסימון", סיפרה, "לאחר ששבנו הביתה הרגשתי שאני פשוט לא יכולה להמשיך בחיי הרגילים. רציתי שלילדים באזור יהיה את המקום הזה של הרוגע והשקט. כבר לא ראיתי דרך חזרה ואז חברה שלחה לי מודעה שדרכה הכרתי את PresenTense, שהקימו תוכנית ליזמים עם עמותת תור המדבר בבאר שבע".

גיא שפיגלמן, מנכ"ל PresenTense אמר ל"מעריב־השבוע" כי היזמים והיזמיות הכי טובים מגיעים מתוך זיהוי של צורך אמיתי, בדיוק כמו במקרה של לבנת בעקבות צוק איתן.