האם פרסום התחקיר ביום שישי בערב, בערוץ הראשון, לפיו חקירת מותו של הנער גל בק ז"ל טויחה, תוביל פתיחה מחדש של התיק?



בסוף השבוע האחרון קראו רבים ברחבי הרשתות החברתיות ובציבור לפתוח מחדש את תיק החקירה, לאחר שהתברר כי יש מספר סתירות בנוגע לתאונת דרכים, שהתרחשה לפני כעשר שנים, בה נהרג הנער גל בק ז"ל. תיק החקירה נסגר לאחר מספר שבועות, אך הוריו של גל, שפנו בבקשה לפתוח את התיק ונענו בשלילה, פנו לעיתונאיות יפעת גליק ואיילה חסון, אשר חשפו ממצאים מטרידים בנושא.



היום (ראשון) החליטה תנועת אומ"ץ לשלוח גם כן מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ולשי ניצן, פרקליט המדינה. התנועה דורשת כי תיפתח חקירה מחודשת של התיק, כשהם מציינים כי "על פי עדויות בכתבה וחוות דעת של מומחים הייתה אמורה הנהגת לעמוד לדין פלילי על העבירה החמורה שביצעה אך באורח פלא נחלצה מכך, כנראה בזכות פעילותו המקצועית של סנגורה, עו"ד שמעון מזרחי".

עוד נכתב כי "עלינו לציין שהמדובר הוא בצעירה בת למשפחה עתירת ממון ויוחסין ועולה חשש של העדפת איפה ואיפה לאור העובדה שחקירת המשטרה היתה שטחית ובין השאר היא לא נבדקה באם היתה בגילופין. אנו דורשים שהנושא ייבדק באורח יסודי ויוסקו המסקנות.

צפו בכתבה ששודרה ביומן, ביום שישי האחרון
 


מפרקליטות תל אביב נמסר בתגובה: בעניין המידע שפורסם באשר לעדי הראייה לתאונה- עדת ראייה אחת לתאונה, אשר עדותה נגבתה בשטח לאחר התאונה, טענה במפורש שהרמזור בכיוון נסיעת החשודה היה ירוק מלא ושהמנוח נכנס למרכז הצומת באור אדום. כמו כן, 2 עדים נוספים לא יכלו למסור גרסה ברורה בשאלה מתי החל המנוח בנסיעה ואין בידם לשלול ברמה הנדרשת במשפט פלילי את האפשרות שהמנוח נכנס לצומת עוד לפני שהאור ברמזור בכיוונו התחלף לירוק.
בנוסף חלק מהעדים טוענים כי כאשר הרמזור בכיוונו של המנוח היה עדיין אדום, עמד המנוח מעבר לקו העצירה לכיוון מרכז הצומת ומשם החל נסיעתו (וכאמור לא בהכרח ברמזור ירוק). עוד נציין כי הטענה לפיה 5 עדי ראייה טענו כי המנוח נסע באור ירוק ואילו החשודה באור אדום, אינה נכונה. רק חברו של המנוח, שנהג לידו, טען טענה זו באופן חד משמעי.
לאור הגרסאות הסותרות ובמצב הראייתי בתיק לא ניתן היה לשלול- ברמה הנדרשת במשפט פלילי הדורש וודאות מעל לכל ספק סביר- כי החשודה נכנסה לצומת באור ירוק, ומשכך לא נכון היה להעמידה לדין.
מעבר לכך, יצוין כי ההחלטה וההודעה על סגירת התיק אירעו לפני 10 שנים ועל החלטה זו לא הוגש ערר בשעתו, למרות שהזמן הקבוע בחוק להגשת ערר הינו 30 יום מקבלת ההודעה על סגירת התיק.
 
לאור האמור, לא רק שבחלוף 10 שנים היכולת לבצע השלמת חקירה בצורה אפקטיבית כמעט ולא קיימת, ולאור האמור גם לא נדרשת, אלא שלמעשה גם לא ניתן לעשות זאת לאור העובדה שהעבירה בה חשודה הנהגת, גרם מוות ברשלנות, התיישנה זה מכבר (בחלוף 5 שנים מיום ביצוע העבירה).
 
יודגש ויובהר כי בניגוד לטענות שנשמעו בעניין, קבלת החלטה בתיק שכזה תוך חודש וחצי אין בה כל פסול וכל חריג. עוד יודגש כי עו"ד רות דוד, פרקליטת המחוז לשעבר, לא הייתה מעורבת בתיק זה בשום שלב. אנו משתתפים בצערה של המשפחה.