האם זוהי יריית הפתיחה למאבק בין נתניהו ואובמה על קולות חברי הקונגרס האמריקאי על אישור הסכם הגרעין?  ראש הממשלה נתניהו שוחח הערב (שלישי) עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה, והביע בפניו את דאגותיה של ישראל מהסכם הגרעין שנחתם היום בוינה בין איראן ושש המעצמות. 



 נתניהו הדגיש שבחינת ההסכם מעלה שתי סכנות מרכזיות: הוא יאפשר לאיראן להתחמש בנשק גרעיני בין אם בשמירה על ההסכם בסוף התקופה של 10-15 שנה, ובין אם בהפרתו קודם לכן. בנוסף, לטענת נתניהו, "הוא יזרים מאות מיליארדי דולרים למכונת הטרור והמלחמה האיראנית שמאיימת על ישראל ועל העולם כולו". 



קודם לכן התייצב נתניהו בלשכתו, ובהצהרה בפני עיתונאים זרים תקף את הסכם הגרעין ההיסטורי שהתגבש ונחתם בוינה. נתניהו הדגיש כי "אנו לא מחוייבים לעסקה הזאת. אנחנו לא מחוייבים לשום דבר מול האיראנים, כיוון שהם פועלים להשמדת ישראל". 



"נעשה היום דיל עם הספונסרים של הטרור", הזהיר ראש הממשלה, "הם הימרו לעשר שנים בתקווה שהמשטר ישתנה. אבל הם עצרו כל דרך לעשות זאת. מעכשיו, איראן לא צריכה להשתנות. הדיל נתן לאיראן פרס עם מאות מיליארדי דולרים, שיילכו לטרור העולמי ולניסיונות להרוס את ישראל. ההסכם הרע הזה לא עוצר את ההתנהגות של איראן". 



נתניהו אמר שהסכם הגרעין הוא טעות היסטורית שתביא איראן גרעינית: "זוהי אותה טעות שנעשתה עם צפון קוריאה. גם אז הבטיחו פיקוח, הבטיחו מניעת נשק גרעיני ממשטר סורר, אבל בשורה התחתונה, זה בדיוק שהנשיא אמר היום: הקהילה מסירה את הסנקציות, איראן שומרת על תוכניתה הגרעינית. בתוך עשור המדינה תומכת הטרור הזאת, תוכל לייצר הרבה מאוד פצצות אטום. זוהי טעות היסטורית". 




"טעות היסטורית". החתימה על הסכם הגרעין, הבוקר. צילום: טוויטר 

"בזמן שסגרו את ההסכם בווינה בטהראן שרפו את דגלי ישראל וארצות הברית", אמר ראש הממשלה, והוסיף כי "ההסכם לא מונע שום הסכם גרעיני גם היום. רוחאני אמר שארצות הברית מייצרת יוהרה והמאבק בכך יימשך גם לאחר שייגמר המשא ומתן. מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, שנתמך על ידי איראן, אמר שכעת איראן תוכל לעמוד מאחורי כוחותיה באיזור, כלומר התמיכה של איראן בטרור תגבר אחר כך". 



בקבות ההתנגדויות הרבות  שעוררה עסקת הגרעין עם איראן, נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, צפוי לשוחח היום עם ראש הממשלה נתניהו על ההסכם שנחתם הבוקר.



אובמה: "ההסכם יהפוך את העולם למקום בטוח יותר" 


מוקדם יותר הגיב נשיא ארצות הברית עצמו להסכם הגרעין, כאשר דבריו באו על רקע העימות בין הממשל לבין ממשלת ישראל ולאור הכוונה של ישראל להיאבק בהסכם בקונגרס האמריקאי שצריך לאשר אותו. "השגנו הסכם עם איראן, מה שרצינו במשך שנים ארוכות ולא הצלחנו", אמר אובמה. "זה יוביל לשינוי שיהפוך את העולם למקום בטוח יותר".




"יהיו אמצעי פיקוח". אובמה מגיב להסכם הגרעין. צילום: רויטרס

"בימינו, הפחד הוא שנשק גרעיני יופץ למקומות אחרים. היום, בזכות זה שארצות הברית ניהלה משא ומתן נחוש, נעצרה הסכנה של הפצת נשק גרעיני. "ההסכם הזה עונה על כל הצרכים שהצבנו לעצמנו. הדרך לנשק גרעיני נחסמה", אמר נשיא ארה"ב, שהוסיף כי "יש אמצעי פיקוח על כך. גם מסלול האורניום וגם הפלוטוניום נחסם. מספר הצנטריפוגות יופחת בשני שליש, הצנטריפוגות הן מכשירים שנחוצים לנשק הגרעיני. בגלל ההסכם הזה, תהיה להם רק יכולת זעירה לעשות זאת". 

הוא הדגיש כי ההסכם אינו בנוי על אמון, אלא על אישרורו. "תהיה גישה רצופה לכל שרשרת האספקה, כל מתקני הייצור, כולל מתקני האיחסון של איראן. בנוסף, טהרן לא תוכל להעביר מתקנים חשאיים". חלק מהדברים האלה, אמר אובמה, יהיו בהסכם של 25 שנה. "הפקחים יוכלו לגשת לכל מקום חשוד. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית תוכל להגיע לכל מקום". 

"נמשיך לחזק את בטחונה של ישראל כמו בעבר" 
 
הנשיא התייחס גם לישראל ואמר: "אנחנו נמשיך לחזק את בטחונה של ישראל, כפי שעשינו בעבר". עוד אמר הנשיא: "נמשיך לעבוד ולקדם את ידידותינו עם מדינות המפרץ במאבק כמו נגד דאעש. אנחנו חייבים לבחון את האיזור הזה, האם הוא הזה יכול לנוע במקום אחר".