במפגש הייחודי שנחשפנו אליו יש הכל - שני סיפורי חיים קשים ומורכבים שנשזרו זה בזה ובחייה של הארץ וידידו הטוב של האדם המחבר ביניהם. הראשון הוא בר אור־ניב (50), שנפצע בפברואר 2001 בפיגוע דריסה שבו נהרגו שמונה בני אדם. למרות מוגבלותו, הוא מטפל היום בהידרותרפיה (טיפול במים) ומגדל לבדו את בתו (6) בסיועה של אחותו. אור־ניב הוא בעליהם של לא פחות מחמישה כלבים וחיות מחמד אחרות, אבל הוא מתקשה לגדלם לבדו בגלל מצבו. מאליק (16) הוא נער יוצא דופן המתגורר בארבע השנים האחרונות בישראל עם אמו, עובדת זרה מאריתריאה, ועם שתי אחיותיו.

בששת החודשים האחרונים מתנדב מאליק בפרויקט ייחודי של עמותת מטב, המשדך בין אנשים עם מוגבלויות וקשישים המתקשים לטפל בחיות המחמד שלהם לבין בני נוער ומתנדבים אחרים המסייעים להם. שידוכים אלו יוצרים חברויות של ממש, כמו זו שנוצרה בין מאליק ואור־ניב.
"הרגשתי שגם אני עוזר לו"
אור־ניב סיפר ל״מעריב־השבוע״: "יש לי כלב רועה גרמני, וכשהכרנו הבנתי שמאליק הוא נער מופנם אבל הוא התחבר מאוד לכלב. כשנתתי לו לטייל איתו, גם הוא וגם הכלב חזרו מאושרים, וראיתי שהוא התגאה להסתובב איתו. זה ממש עזר לו למשוך תשומת לב, ועל הדרך גם שיפר את חיי החברה שלו. כך שהרגשתי שלא רק הוא תורם לי, אלא שגם אני עוזר לו. מאליק הגיע לפרויקט במסגרת מחויבות אישית בבית הספר, אבל אנחנו כבר חצי שנה ביחד והוא סיים את המחויבות האישית. בכל זאת, הוא נשאר איתי. הייתי מוכן אפילו לתת לו את הכלב, אבל לצערנו אין למשפחתו איפה לגדל אותו".

את פרוייקט "חיות וחברים" יזמה עמותת מטב עם אשל־ג'וינט ישראל, והוא מופעל כיום בקרב כ־800 נכים וקשישים ברחבי הארץ. מתנדבי התוכנית הם בעיקר בני נוער וסטודנטים אבל גם גמלאים. היא החלה ממטרה פשוטה - הפגת בדידותם של קשישים ונכים וסיוע להם בגידול חיית המחמד שלהם.
רוב המסתייעים בתוכנית הם קשישים, אבל כאמור, גם נכים ואנשים עם מוגבלויות שונות, בהם נפגעי פעולות איבה כמו אור־ניב. בימים אלה מגייסת עמותת מטב מתנדבים חדשים לתוכנית ברוב אזורי הארץ, ובמיוחד באזור המרכז והשרון. המעוניינים להתנדב יכולים להתקשר לטלפון: 077-8994140.