העובדים הסוציאליים קיימו היום (שישי) תהלוכת מחאה בתל אביב לקראת איום השביתה במשק בשבוע הבא, סביב העסקת עובדי קבלן בשירות הציבורי.
לקראת סבב השיחות המכריע בתחילת השבוע בין משרד האוצר לבין הסתדרות על סוגיית קליטת עובדי הקבלן במגזר הציבורי, הכוללים כ-40% מכלל העובדים בו, והעברתם להעסקה ישירה, התכנסו הבוקר בככר הבימה בתל אביב מאות עובדים סוציאליים המועסקים בקבלנות כדי למחות על תנאי העסקתם. המוחים קיימו תהלוכה לכיוון בניין קרית הממשלה והתאספו לעצרת מחאה במתחם שרונה הסמוך. 
באותו המקום אתמול קיימה ההסתדרות הפגנת הזדהות עם עובדי הקבלן אבל את תשומת הלב בהפגנה נטלו מורי הקבלן, ביניהם גם כאלה המועסקים עשרות שנים במערכת החינוך בתכניות העשרה מסובסדות, שבתקופה זו של חופשת הקיץ מוצאים עצמם מדי שנה ללא הכנסה וללא זכויות סוציאליות, במעמד מפוטרים. 

העובדות הסוציאליות יחד עם פעילי תנועת "עתידנו - למען עתיד העבודה הסוציאלית בישראל", מחו היום למען שיפור תנאי העסקתם, ונגד "הפגיעה המתמשכת בשירותים החברתיים ומדיניות ההפרטה שפוגעת אנושות בעובדים, בשירותים עצמם ובלקוחותיהם", כדבריהם. לטענתם המחאה מתמקדת גם במחסור המשווע בתקנים לעובדים סוציאליים ברשויות המקומיות עליו מצביעים בעקביות גם דוחות מבקר המדינה. מאבק העו"סים האחרון היה ב-2011 אבל הסתיים ללא הישגים מספקים והעובדים נחושים הפעם לנצל את שיתוף הפעולה של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, כדי להביא להישג משמעותי. 
עו"ס אלה כהן, יו"ר תנועת עתידנו, אמרה לקראת ההפגנה: "השטח בוער, כ-19 אלף עובדות ועובדים סוציאליים מצפים לבשורה משמעותית באשר לתנאי העסקתן ובאשר להפסקת הפגיעה בשירותים החברתיים". 
בדברים שנשאה בהפגנה אמרה כהן: "אנחנו פה כי אנחנו לא מוכנות להשלים עם המציאות הזאת. אנחנו מאמינות ביכולת שלנו לעשות שינוי ולעבוד בתוך מערכות רווחה הוגנות, מקצועיות, ויציבות. אני פונה אליכן העובדות הסוציאליות – לא להסתפק בהפגנה אחת. זהו תהליך ארוך שעל כולנו להיות חלק ממנו".

"אנחנו לא 'מלאכיות' ולא 'עושות עבודת קודש'"
כהן הדגישה כי "המאבק שלנו הוא חלק ממאבק רחב יותר למען החזרת אחריות המדינה על תחום הרווחה, על אזרחיה בכלל ועל תנאי העסקתם בפרט". 
הדס צוקרט, דוברת "עתידנו", אמרה כי "היום אנחנו אומרים לקובעי המדיניות – אנחנו לא מוכנות יותר לעבוד בתנאים האלה. לרובנו תואר שני ושלישי והכשרות נוספות, אנחנו עושות עבודה קשה, מקצועית, שיש לה מחירים אישיים ומשפחתיים, שיש בה סיפוק אבל היא גם שוחקת. מגיע לנו להיות מתוגמלות בהתאם. אנחנו לא 'מלאכיות' ולא 'עושות עבודת קודש', אנחנו אנשי מקצוע ודורשים להתפרנס בכבוד". 
עובדת סוציאלית מרשות מקומית במרכז הארץ סיפרה בעצב: "הגעתי למצב בו אני לפעמים שמחה שלנערים שלי פותחים תיק פלילי כי אז יש מעורבות של קצין מבחן ויש עוד מישהו שמטפל בנער. זה מפנה לי זמן לכפות שריפות אחרות". ענת סרי, מתנועת הסטודנטים "עו"סים שינוי" אמרה בהפגנה: "75% מהסטודנטים לעבודה סוציאלית הולכים להיות עובדי קבלן. למדנו באוניברסיטה איך לתת שירות מקצועי, ואנחנו רואים שבשטח זה בלתי אפשרי בגלל העומסים. אנחנו דואגים מהיום בו נצא לעבוד במקצוע". קרן גרינבלט, מנהלת קידום מדיניות בשדולת הנשים שדיברה גם בשם הקואליציה הארצית להעסקה ישירה, הביעה את מצוקתם של העוסקים במקצוע ואמרה כי "המצב בו מי שאמונות על הביטחון הסוציאלי במשפחות ובקהילות המוחלשות ביותר, בעצמן נאבקות על מנת לשרוד, הוא בלתי נסבל".
בישראל כ-9,000 עובדות ועובדים סוציאליים מועסקים בקבלנות, כמעט מחצית מכלל העובדים הסוציאליים בשירותי הרווחה והבריאות. מהן כ-2,500 עובדות ברשויות המקומיות במתוכנת "כתף אל כתף", כלומר באותם תפקידים של עובדות בתקן מלא המועסקות על ידי הרשות אבל בתנאי העסקה קבלנית וללא זכויות סוציאליות שוות. עוד כ-1,000 עובדות בתחומי הליבה המופרטים של משרד הרווחה כגון מעונות חוסים לנוער בפיקוח חסות הנוער ומקלטים לנשים מוכות. עבור אלה דורשים ההסתדרות ואיגוד העובדים הסוציאליים מהממשלה קליטה מיידית כעובדי מדינה על כל המשתמע מכך. עבור כ-5,500 עובדות סוציאליות אחרות בעמותות המפעילות שירותי רווחה ובריאות הנפש שהמדינה הפריטה עם השנים אך עדיין מפקחת עליהם, דורשים העובדים מהמדינה לפחות להחיל עליהן צו הרחבה שיעניק לאותן עובדות ועובדים את אותם תנאים סוציאליים ותנאי שכר כגון תוספות שכר ודרגה על ותק, זכאות שווה לימי חופשה ולקרן השתלמות. 
במידה שההסתדרות ומשרד האוצר לא יגיעו לסיכום המקובל על שני הצדדים באשר להיקפי הקליטה של עובדי קבלן במגזר הציבורי להעסקה ישירה, תשבית ההסתדרות החל מיום רביעי הקרוב בבוקר וללא הגבלת זמן את המגזר הציבורי כולו ובכלל זה כל שירותי משרדי הממשלה, נתב"ג, רכבת ישראל ונמלי הים, חברת החשמל, הרשויות המקומיות וכיבוי אש. 
להפגנה הגיעו גם חברי כנסת להביע תמיכה בעובדים בהם ח"כ אילן גילאון (מרצ) שאמר כי "כל עוד עובדת סוציאלית צריכה לעבוד כל חייה בשביל משכורת חודשית אחת של מנהל בנק, יש לנו בעיה רצינית של חלוקת המשאבים בחברה". ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) הוסיף: "העובדים הסוציאליים הופקרו. הממשלה שולחת אותם להיאבק בחצר האחורית של ישראל עם משכורות עלובות ותקציבים חסרים. בשבוע הבא אניח על שולחן הכנסת את הצעת החוק שלי לסיום העסקה הפוגענית של העובדים הסוציאליים ואני קורא לשר האוצר ולממשלה כולה לתמוך בהצעה ללא דיחוי".