מבקר המדינה יוסף חיים שפירא יפרסם היום (שני) אחר הצהריים דוח ביקורת מיוחד על "פיתוח משק הגז הטבעי". בין מסקנותיו: "התנהלות הממשלה על זרועותיה בתחום הגז הטבעי הייתה לקויה ובלתי מגובשת, ובכך תרמה להיווצרות מונופול בתחום זה".



הדוח מצביע על היעדר מדיניות ממשלתית כוללת, חוסר עשייה אפקטיבית, פעולה בקצב איטי ואסדרה חלקית. על פי הביקורת, בעקבות אלה נוצר עיכוב בפיתוח שדות הגז ״לווייתן״, ״כריש״ ו״תנין״. עוד נכתב כי על הממשלה להתנהל כ״תזמורת הרמונית עם מנצח בראשה״.



המבקר מסביר כי ״דוח זה מתפרסם בכוונת מכוון לפני תום מועד השימוע לציבור, המתקיים בעקבות ישיבת הקבינט בנושא. זאת כדי לסייע לכל הגורמים הנוגעים בדבר, ובראשם ממשלת ישראל, בקבלת החלטה מושכלת בנוגע לפיתוח משק הגז הטבעי״.



לתגליות הגז הטבעי במים הכלכליים של ישראל בשנים האחרונות יש חשיבות לאומית ואסטרטגית עליונה למשק הישראלי.



מאגרי הגז שהתגלו מבטיחים למשק עצמאות אנרגטית ומהוות מקור הכנסה של מסים ושל תמלוגים.



לכן המבקר מייחס חשיבות רבה לנושא פיתוח משק הגז הטבעי, על כל היבטיו והשלכותיו. דוח מיוחד זה מצטרף לסדרת דוחות שפרסם משרד המבקר בנושא הגז הטבעי, שעסקו בסוגיות של הבטחת אספקת גז טבעי, הגנה על אסדות הפקה, גביית תמלוגים מההכנסות על משאבי טבע והשפעות סביבתיות של קידוחים בים.



ממצאי הדוח מלמדים כי התנהלות הממשלה על זרועותיה בתחום הגז הטבעי הייתה לקויה ובלתי מגובשת, ובכך תרמה להיווצרות מונופול בתחום זה.