כמעט חודש אחרי שנרצח, חמשת ילדיו של דוד בר קפרא לא מאפשרים לעצמם לנוח ולהתמודד עם הכאב. הם יצאו למאבק להכיר בו כנפגע טרור ורק כשדרישתם תתקבל, הם אומרים, "נוכל להתנחם ולאסוף את עצמנו".



ב־24 ביוני 2015 יצא בר קפרא, חקלאי בן 70 מרחובות, כמדי יום לעבד את כרם הענבים שלו במושב פדיה שבשפלה, הוכה קשות בתוך הכרם שלו ונפטר מפצעיו בתוך זמן קצר. משטרת ישראל החלה לחקור את הרצח ובתוך זמן קצר חבר אליה גם שירות הביטחון הכללי בשל החשד כי מדובר באירוע על רקע לאומני. שני חשודים ברצח זוהו ונעצרו בתוך כפר מגוריהם, בית לקיא, ואתמול הוגשו כתבי אישום נגד השניים - מוג'אהד דאר עאצי ועלאא דאר עאצי -  בני דודים בני 23 המוכרים לכוחות הביטחון. לפי כתב האישום, השניים, המואשמים ברצח במזיד תוך ביצוע עבירה אחרת, ניסו לשדוד את החקלאי, אטמו את פיו כשזעק לעזרה, היכו אותו במקל ושפכו עליו חומר הדברה. לאחר מכן נמלטו בלי להזעיק עזרה.
 
אלא שאת ילדיו של בר קפרא - דניאל, טליה, מיכל, תהילה ואליה – כתב האישום לא מספק. בניגוד לטענת המשטרה כי מדובר ב"שוד שהסתבך", לטענתם הרצח בוצע על רקע לאומני, בין היתר משום שהשניים, לדבריהם, לא נטלו כסף מזומן שהיה על אביהם; כמו כן, לטענתם, "היו שני עדי ראייה ערבים במקום ולא הזעיקו עזרה ולא קראו לאף אחד "וגם: "אמרו לנו במשטרה, שהחשודים ברצח באו עם חומר ההדברה מראש ושהם תצפתו על אבא בלילה לפני". 
 

שלשום הפגינו האחים מול משרד ראש הממשלה בקריאה להכיר באביהם כנפגע טרור, ובעיקר לשנות את האישום נגד החשודים ברצח לרצח על רקע לאומני, עם דרישה למאסר עולם. "המשפחה מתנגדת בתוקף לקביעה כי מדובר בשוד", טען אתמול הבן הבכור דניאל בעקבות הפרסום על הגשת כתבי האישום. "על פי תיאור המקרה שהוצג על ידי הפרקליטות בכתב האישום, הרבה אחרי נפילת אבינו לארץ כשהוא מחוסר הכרה, המשיכו השניים להכותו ואף שפכו עליו חומר הדברה".
 
אם הם יורשעו כמחבלים, ייתכן שישוחררו בעסקה בעתיד. אולי דווקא הרשעה פלילית תשאיר אותם בכלא.
"אני לא רואה את העתיד ולא אתחיל להתווכח על משהו שטרם קרה", אומר דניאל. "המניע הלאומני משריין את מאסר העולם וזה מה שאנחנו רוצים עבורם. אנו לא מוכנים בשום פנים ואופן שהדבר יסתיים בעסקת טיעון הנהוגה במשפט הפלילי". "אנחנו דורשים את מיצוי הדין עם הרוצחים ושלא נגיע לעסקת טיעון", מוסיפה הבת מיכל. 

 "באו בכוונה תחילה"
"אבא היה נהג אגד כל השנים וכשהיה מסיים את המשמרת באגד היה יוצא לשטח, לכרמים", נזכרת הבת טליה. "הוא היה אדם בריא שעבד, שקם כל בוקר בחמש לתפילה ויצא לעבודה. הוא כבר היה בפנסיה מאגד והיה לו זמן למשפחה, לילדים הצעירים ולנכדים שנולדו, הוא היה יותר פנוי אליהם ופתאום נגדעים חיים של אבא ושל סבא, של אדם בריא". 
 
"הוא היה איש של תורת ישראל, עם ישראל וארץ ישראל", מספר דניאל. "היה לומד תורה לפני שחרית ואחריה ואחר כך כשחוזר מהעבודה. את ארץ ישראל הוא הרגיש ברמ"ח איבריו ובכפות ידיו כשהוא עבד את האדמה בכרם הענבים. הוא היה כואב כל חייל שנהרג. אני זוכר בצוק איתן איך היה מתקשר אלי וגם כשפינו יהודים מאדמתם, בהתנתקות, הוא היה כואב. זה דברים שאני זוכר ממנו טוב".
"מצאו את אבא עם ספר קודש ביד", מוסיף דניאל. "בדיוק בזמן שהוא ישב בשטח ולמד תורה, הגיעו שני פלסטינים ועשו את מה שהם עשו, ואנו רוצים להדגיש: הם באו עם כוונה תחילה, הם הגיעו עם בקבוק של חומר הדברה, הביאו לו עשרות מכות, לאדם בן 70. לא מדובר בשוד". 
"זה הלם מוחלט", מספרת מיכל על הרגע שבו שמעה על הטרגדיה, והבן אליה מוסיף: "זה הכה את כל המשפחה בתדהמה ועד היום אנחנו לא מעכלים". עכשיו כשהם יוצאים למאבק, אמם המבוגרת לא נוטלת בו חלק. "נורא קשה לה רגשית ונפשית להתמודד עם המציאות שאליה נקלעה עכשיו", הם מסבירים.


 "באו בכוונת תחילה" החשודים ברצח דוד בר קפרא. צילום: חטיבת דובר המשטרה
על כוונת המשטרה להגיש כתב אישום על רקע פלילי נגד החשודים ברצח שמעו האחים עוד לפני ההחלטה. "לי הדליפו חברים מהתקשורת ומהמישור הפוליטי שזה מה שהולכים להגיד", מספר דניאל, המשמש דובר המשרד לשירותי דת. "כשהתקשרתי לקצינת המשטרה כמה ימים לפני, היא אמרה לי: 'אני לא אומרת לך כלום'. אמרתי לה: 'זה מה שאני יודע', אז היא לא הכחישה ולא אישרה. אמרתי לה 'איך זה יכול להיות, הרי הם לא גנבו כלום', הרי המשטרה החזירה לנו כסף מזומן שהיה על אבא ואת המפתחות של האוטו". 
 
בחקירת המשטרה התברר כי אחד משני החשודים ברצח, מוג'אהד דאר עאצי, הועסק בכרם של בר קפרא למשך שבוע לפני כמה חודשים. "אבא היה דואג לפועלים הערבים שלו", טוען דניאל. "הוא היה קונה להם לאכול ולשתות, ופעם בחצי שנה - כשהיה עושה סדר בבגדים של הקיץ והחורף -  היה מבקש ממני להכין שקית בגדים להביא לפועלים. הוא היה מפנק אותם מעבר למשכורת,  וזה מה שהם החזירו לו".

יצא לכם להכיר את החשוד ברצח שעבד אצל אביכם?
"לא", אומרת מיכל, "אבל הוא אמר בחקירה שלא היה לו שום סכסוך עם אבא - לא חוב כספי ולא משהו שאבא פגע בו. אבא כיבד אותם וזה נורא עצוב". 
בעוד הנאשמים טענו בחקירתם כי התכוונו לשדוד את בר קפרא, דניאל טוען: "אנחנו שמחים שהמשטרה וכוחות הביטחון עשו מאמצים אדירים להביא את הרוצחים לדין, אבל אנחנו עדיין בספק גדול ומבקשים לפתוח את החקירה ואת העדויות ולא להסתמך רק על עדות של הנאשמים הפלסטינים עצמם. חשוב לציין שזו הראיה היחידה שקיימת בתיק ומצביעה על כך שזה שוד - פשוט ברגע שהם אמרו 'אנחנו באנו לשדוד' האמינו להם, וכל כיוון החקירה הלך לשם".
"העובדה שהם הגיעו עם בקבוק של חומר הדברה והשתמשו במקלות עד שהוא איבד הכרה והעובדה שהם ארבו לו לילה לפני ותצפתו עליו, ובמיוחד העובדה שלא גנבו ממנו כלום, מוכיחות שזה לא שוד", אומרת טליה. "גם אם זה שוד שהסתבך, אז בסדר, ראית שהכנעת אותו אז אתה בורח, לא רוצח אותו", אומר אליה ומוסיף: "כשהפנינו את השאלות לנציגי המשטרה והשב"כ שבאו אלינו לא היו להם תשובות. אנחנו כאן כדי לחפש את התשובות - לא נהיה בשקט, לא נשתוק ולא נעצור".
 "עין תחת עין"
במאבקה נעזרת המשפחה בעו"ד עדי קידר מעמותת "חננו" ומתכוונת לערער לבית המשפט על ההחלטה להגיש כתב אישום בגין רצח על רקע פלילי. "נגיע לעליון", הם מבטיחים. "במישור הלאומי אנו רואים בזה שליחות ופילוס דרך למקרים נוספים", אומר אליה. בהקשר לכך, דניאל מזכיר את הרצח של נתנאל עראמי בספטמבר 2014,  שביצע עבודות סנפלינג בבניין בפתח תקווה ונרצח באמצעות ניתוק הכבל שהחזיקו, על רקע לאומני. רק חודשיים לאחר המקרה הודה השב"כ שמדובר בפיגוע. 
 
הם מזכירים גם את הרב משה טלבי, שנמצא ב־2011 ירוי בשומרון, ועל אף הקביעה במשטרה שהיה מדובר בהתאבדות, במשפחתו טענו שמדובר ברצח. ביוני 2014 הוכר טלבי כנפגע פעולות איבה. "אלו מקרים שבהם המשטרה תמיד אמרה 'זה אירוע פלילי', 'תאונת עבודה', ואנחנו בטוחים שאם הם היו חוקרים אחרת, הם היו מגיעים למסקנה הנכונה", טוען דניאל. "אני יודע שיש גורמים בשב"כ שכבר התחילו להבין שלמקרה הזה יש יותר ממניע פלילי, אולי שזה שוד עם מניע לאומני ואני מקווה שזה יחלחל וההחלטה תשתנה". 
"אנחנו חייבים את זה לאבא - להגיע לשורש האמת ולדעת מה היה בדקותיו האחרונות", אומרים האחים. "אנחנו יוצאים למלחמה של מדינה שלמה שצריכה להיות מזועזעת מכך שיש טרור בלב לבה של הארץ, שאדם יוצא לעבודה ולא חוזר רק בגלל שהוא יהודי ולא מעבר לכך".

מה אבא היה חושב על סיטואציה כזו?
דניאל: "הוא היה מזועזע מזה שיהודי בישראל צריך לחשוש בגלל שהוא יהודי".

מיכל: "עין תחת עין, שן תחת שן, זה היה אבא שלנו".

דניאל: "אבא היה אומר שצריך להשיב להם כגמולם, לאותם אנשים שמתעסקים בפעולות הטרור, כמו בן אדם שזורק אבן על רכב. הרי הוא לא מתכוון רק לשרוט את השמשה אלא להרוג ,ועדיין אבן לא מוכרת כרצח. גם שני הרוצחים של אבא כבר היו מוכרים לכוחות הביטחון בעקבות זריקות אבנים ובקבוקי תבערה, ואם הם היו בכלא - אבא היה איתנו".
איך מתמודדים עם הכאב ויוצאים למאבק במקביל?
מיכל: "אנחנו מאמינים שאחרי המאבק נוכל לנוח". 
 
דניאל: "הכאב מלווה ואי אפשר לעכל ואנחנו חייבים את זה לאבא. למשפחה זה מאוד חשוב לדעת מה היה ולמה רצחו אותו. כחלק מזה אנו לא יכולים להתנחם ולהתחיל לאסוף את עצמנו ואת המשפחה עד שנדע מה היה שם".
 
אליה: "פנינו לשב"כ, לראש הממשלה, לשרים ולחברי כנסת ואנחנו מקווים שהנושא יעלה בקרוב לדיון במליאה או בישיבת ממשלה".
אתם יכולים לדמיין מה תהיה ההרגשה כשתנצחו ואבא יוכר כנרצח טרור?
 
מיכל: "נבין שהאמת יצאה לאור. התחושה תהיה של השלמה וסגירת מעגל". 

אליה: "תהיה אנחת רווחה על זה שלא צריך עוד להיאבק על דברים מובנים מאליהם". 

"לא נצליח להחזיר את אבא", מסכם דניאל, "אבל אולי נבהיר למפגע הבודד שיושב עכשיו בבית וחושב מה יעשה בשבוע הבא, לחשוב פעמיים לפני שהוא יוצא לפיגוע". 
 
מדובר המשטרה - מחוז מרכז, נמסר בתגובה: "אנו משתתפים בצערה הכבד של המשפחה. במהלך חקירה מקצועית ומהירה של היחידה המרכזית במחוז מרכז והשב"כ, נחשפה זהות החשודים ברצח. הם נעצרו ושחזרו את המעשה. 
 
עם גיבוש תשתית ראייתית נגד השניים, הוגש אתמול, על ידי הפרקליטות, כתב אישום בגין רצח. בני משפחת המנוח הוזמנו לפגישה עם ראש צוות החקירה ועם נציג השב"כ ועודכנו על פרטי המקרה, ובסיום הפגישה הודו על ניהול החקירה ותוצאותיה. בפגישה הוסבר כי ישנה תמימות דעים בשב"כ ובמשטרה בדבר נסיבות הרצח ומניעיו".