אחד מכל ארבעה עובדי הוראה חדשים עוזב את מערכת החינוך בתוך חמש שנים, כך עולה מנתוני הלמ"ס שהתפרסמו היום (שני). בחטיבה העליונה המצב עגום אף יותר: שם היחס הנו אחד לכל שלושה מורים חדשים.



בחינוך היסודי עומדים שיעורי העזיבה של מורים חדשים על 23%, בחטיבות הביניים על 33% ובתיכונים על 37%. אחרי חמש השנים הראשונות שיעורי העזיבה של המורים החדשים מתייצבים.



שיעור העזיבה המצטבר ב-17 שנים האחרונות של עובדי הוראה חדשים הגיע לכ-60% ממורי החטיבות העליונות, כמחצית המורים מחטיבות הביניים ו-36% מהחינוך היסודי.



יחד עם זאת, בהשוואה לתחילת העשור הקודם ניתן לזהות בשנים האחרונות מגמה כללית של ירידה בשיעורי העזיבה. לעומת זאת, בחינוך הערבי רואים התגברות של שיעורי העזיבה.



עוד עולה כי שיעורי העזיבה בקרב עובדי הוראה שעבדו עד 10 שעות בשבוע, גבוהים פי שניים בקירוב בהשוואה לעובדי הוראה שעבדו 21 שעות ומעלה בשבוע (כ-28% לעומת כ-15%, בהתאמה). שיעורי העזיבה בקרב הגברים גבוהים יותר מאשר בקרב הנשים (כ-29% לעומת כ-19%, בהתאמה).



בבדיקה של שיעורי העזיבה לפי גיל, ניתן לראות כי שיעורי העזיבה בתוך שלוש שנים בקרב מורים חדשים בגילי 40+ הנם גבוהים פי שניים בהשוואה למורים חדשים עד גיל 29, כ-35% בממוצע בשנים האחרונות לעומת כ-18%, בהתאמה, ואילו שיעורי העזיבה של מורים בעלי תואר שני גבוהים יותר מאשר של כלל עובדי ההוראה בעלי תואר אקדמי (כ-24% לעומת כ-17%, בהתאמה).



שיעורי העזיבה של עובדי הוראה בעלי ציון פסיכומטרי 501 ומעלה, גבוהים יותר מאשר של עובדי הוראה בעלי ציון פסיכומטרי מתחת ל-500 (כ-24% לעומת כ-14%, בהתאמה).



מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים הגיב על הנתונים: "בעיית עזיבת מורים חדשים את מערכת החינוך ידועה מזה שנים רבות. עזיבה זו גורמת למחסור חמור במורים בעיקר בחינוך העל יסודי. מדובר במחסור של מאות מורים ברחבי הארץ, במיוחד בפריפריה, במקצועות: מתמטיקה, פיזיקה, כימיה, מדעים, אנגלית, לשון, תנ"ך, ספרות, גאוגרפיה ועוד. אני קורא למשרד החינוך להתגייס לפתרון המחסור במורים על ידי: מיפוי הבעיה בצורה מדויקת, גיבוש תכנית חירום להכשרת מורים חדשים עם תמריצי שכר למורים במקצועות שחסרים בהם מורים". 

שרה זילברשטרום, מנהלת אגף א' התמחות וכניסה להוראה, מוסרת בתגובה כי שיעור העזיבה של מורים חדשים בישראל נמצא בעשור האחרון במגמה של ירידה. "שיעור הנשירה לאחר חמש שנים במקצוע עומד על כ-27% בממוצע. שיעור זה נמוך באופן משמעותי משיעורי הנשירה של מורים במדינות אחרות כמו ארצות הברית, אוסטרליה, אנגליה ונורבגיה".



"למרות זאת, משרד החינוך מוטרד מהנשירה מההוראה בישראל, ועל כן הוא פועל רבות לצמצום התופעה. בשנים האחרונות המשרד הזמין מחקרים וסקירות מידע בנושא, כמו כן הוא הבנה נהלים ותכניות לקליטה מיטבית של מורים במוסדות החינוך, כגון התכנית "אקדמיה כיתה" והוא עוקב אחר תהליכים אלו בקרב מנהלי בתי הספר. משרד החינוך רואה חשיבות רבה בקידום ההתפתחות המקצועית של המורים ומפעיל מסגרות מגוונות לקידום מקצועי של המורים".