עבודות הרכבת הקלה בתל אביב ישבשו בשנים הקרובות את חייהם של לא מעט מאזרחי ישראל, אך מבחינת הכנסת, מדובר במהלך מבורך שייתן פרי בעתיד ויעזור בפיתוח הכלכלה והתחבורה ברחבי גוש דן.
בשאילתה שהוגשה היום (רביעי) בכנסת, במעמד שר התחבורה, ישראל כץ, ביקשו חברי כנסת מהמחנה הציוני, בראשות ח"כ ישראל חסון, הבהרות לגבי התחלת העבודות ועל שיתוף הפעולה עם המשטרה בנוגע לנושא. השר כץ התייחס באריכות לשאילתה והודיע: "הפרויקט ייצא לדרך בזמן, במלוא המרץ מיום שני. זאת התשובה והמציאות. כל השאר זה סיפורי חולדות, זה טוב מאוד לכולנו. מה האלטרנטיבה עבור הציבור? כמו שנהגו פה בהרבה מאוד דברים? לא לעשות? אנחנו בעד לעשות".
השר כץ המשיך ואמר: "קחו לדוגמא את הרכבת הקלה בירושלים. הוציאו אותה לדרך קודמיי, נכנסתי לתפקידי והיו עבודות, אבל זה לא זז, היה מוסד מכובד של בוררות. קבלנים קיבלו כסף כדי לא להוציא את הפרויקט, אבל הבנו שחייבים להוציא אותו לדרך. אז נתנו נסיעה לטווח ארוך חינם בהתחלה, ספגנו קצת. לא היתה ברירה. כיום נוסעים בה למעלה מ-130 אלף איש ביום, יש דרישה לתוספת קרונות והרחבת הקווים.
"אנחנו יודעים שגוש דן ותל אביב זה המרכז העסקי של מדינת ישראל. זה מקום ריכוז האוכלוסיה גבוה ביותר. אלמלא ביצוע הקו הזה, המצב היה הרבה יותר חמור בלי לעשות כלום. יש תוכניות לתוספת דיור, יש שם ביקור. הולכים לבנות שם עוד מאות אלפי יחידות, צריך לעשות מעשה ואני לא יודע לאשר מצב בצורה של היעדר ביצוע החלטות. אם הייתי מגיע להחלטה שלא צריך, לא הייתי עושה".
"בעיית התחבורה היא ידועה, מימנו את המשטרה שתאכוף את הנתיבי תחבורה ציבורית, הוקצו המיליונים, אבל המיליונים נעלמו. כל שר יכול לקיים דיונים נוספים על הדברים שהוא אחראי עליהם. ברגע שראיתי שהדבר עלול להשתבש, לקחתי על זה אחריות".
כץ התייחס גם לעסקים שעלולים להיפגע: "צריך לתת להם הקלות בארנונה. כאשר ח"כ מאיר כהן היה ראש עיריית דימונה, הוא נתן לעסקים הנחות בארנונה כדי להקים עסק. היום הכללים לא מאפשרים להם, אך דיברתי עם שר הפנים ואני לוקח את זה על עצמי לעזור להם. בעלי הנכסים צריכים לזכור שאנחנו משביחים להם את העסקים. מי שרוצה להשקיע בעסקים, שיילך לבדוק את מפת הרכבות והתחבורה הציבורית".