ישי שליסל, האדם אשר דקר לפני כעשר שנים את החוגגים במצעד הגאווה ופצע שלושה מהם, הוא האיש שדקר גם היום בערב (חמישי) את השישה באירוע מצעד הגאווה בעיר. 



על פי דיווח בערוץ 10, שליסל הצליח להתחבא בסופרמרקט ברחוב קרן היסוד שבעיר, עד אשר החוגגים הגיעו לאזור. הוא שהה בתוכו ולכן לא עורר חשד. הוא לא תקף את הראשונים שצעדו, אך ביצע את המעשה לאחר שחלק מהחוגגים עבר במקום. 



על פי דיווחים, שליסל עצמו הפיץ בשבוע שעבר מכתב, בו טען כי ישנה חובה לעצור בכל מחיר את מצעד הגאווה: "בעוונותינו הרבים שוב רוצים הרשעים לעשות מצעד של תועבה, דווקא בעיר של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא למען טמא את מקדשו ולחלל את שם קודשו ביום חמישי. הם תמיד מחפשים להגדיל את החרפה ואת חילול השם. הם רצו לעשות מצעד ענק בירושלים ואז בזכות משאת הנפש של עם ישראל ביטל הקדוש ברוך הוא את כוונתם. ואז הם רצו לעשות מצעד עולמי ולחלל את שמו בכל העולם. הקב"ה נתן להם את כל זה כדי לבחון אותנו שנראה אם אנחנו נאמנים לו ואם אכפת לנו מחילול שמו הגדול, או שכל אחד דואג רק לעצמו, לגשמיות ולרוחניות שלו. לכן נראה שחובה על כל יהודי למסור את נפשו למכות ולמאסר ולהתחבר יחדיו לעצור ולבטל את חילול השם הגדול הזה למען קדושת שמו. על כל הדתות להשתתף בעצרת המחאה המתוכננת באותה שעה. מי ייתן ונזכה לראות עוד השנה בנחמת ציון בבניין ירושלים ושכל עם ישראל יחזור בתשובה ובאחדות שלמה".




המכתב שהפיץ שליסל לפני המצעד



כמו כן, לפני כשבוע וחצי, התראיין שליסל לכלי התקשורת החרדי "נייעס" והתייחס למצעד הגאווה: "הטמאים רוצים להמשיך לטמא את ירושלים. הם הורסים את עם ישראל ורוצים להגדיל את חילול השם. הם רוצים לעשות את המצעד הארצי והעולמי בירושלים של מאות אלפי טמאים רחמנא ליצלן, ולחלל אותה את עם ישראל".



"ראיתי אותם גמורים על הכביש"


ניצב משה אדרי, מפקד מחוז ירושלים, התייחס לאירוע ואמר כי "מדובר באירוע חמור מאוד. הצעדה החלה בגן העצמאות והיינו ערוכים לתרחישים. באחת הסמטאות, זלג הדוקר ודקר שישה פצועים. אחת מהם נמצאת במצב קשה וחמישה במצב קל. אנחנו נערכנו לכל התרחישים, כולל לדקירות. נתחקר את האירוע".  כמו כן, הדגיש אדרי: "לא היה לנו מידע קונקרטי. אנחנו בודקים את המודיעין".



בהודעה שנמסרה ממד"א אודות הפצועים, דווח כי מדובר בשישה צעירים וצעירות שנפצעו: אישה בת 30 במצב קשה, שני גברים כבני 30 במצב בינוני, שלושה במצב קל ביניהם שני גברים ואישה כבת 30. הפצועים שסובלים מפצעי דקירה בגפיים ובפלג גופם העליון, ביניהם אחד קשה ואחד קל, פונו לבתי החולים שערי צדק ולהדסה עין כרם פונו ארבעה, בינהם שניים במצב בינוני ושניים במצב קל.



עדת ראייה שהייתה במקום סיפרה ל"מעריב אונליין: "כולנו התחלנו לרוץ, ראיתי בחור חרדי רץ אחרי כולם ומנסה לדקור, אחת נדקרה על הגב. כולם התחילו לרוץ".



עדה נוספת שהייתה נוכחת באירוע, סיפרה ל"מעריב-אונליין": "הייתי ליד הדקירה, ראיתי את השוטרים קופצים עליו, לא יודעת אם הם היו מתים או לא. הם תפסו אותו. הוא היה באמצע המצעד, הלך באמצע ופתאום התחיל לדקור. ראיתי אותם גמורים על הכביש".



צילום: מרק ישראל סלם



נתניהו: "נמצה את הדין עם האחראים"


בעקבות האירוע, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שוחח עם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן וקיבל עדכון על מעצר הדוקר. נתניהו אמר כי "מדובר באירוע חמור ביותר, נמצה את הדין עם האחראים למעשה".



ראש הממשלה הוסיף כי "במדינת ישראל חופש הבחירה של הפרט הוא אחד הערכים הבסיסיים. עלינו להבטיח שבישראל כל איש ואישה יחיו בביטחון בכל דרך בה בחרו. כך פעלנו וכך נמשיך לפעול. אני מבקש לאחל החלמה מהירה לפצועים".




השר לבטחון פנים, גלעד ארדן, אמר תגובה לאירועים: המאורע שהתרחש הערב הוא אירוע חמור ביותר מדובר בפשע שנאה מתועב שאין עליו סליחה וכפרה.
 אני קודם כל מקווה שהנפגעים יחלימו במהרה. ומשטרת ישראל תעשה הכל כדי להביא את הדוקר לדין ומקווה שהוא ישלם את המחיר החמור מכל. כשר לביטחון הפנים אני מודע היטב שהאירוע הערב מעורר שאלות לא פשוטות על הנסיבות טרום המקרה שהובילו לכך שהתאפשר לאותו האדם, אותו מפגע נפשע לבצע את זממו. 
ביקשתי ממלא מקום המפכל לכנס דיון ברשותנו על מנת להתחיל את התחקיר המקיף של האירוע הזה שהובילו לכך שהוא התאפשר.
 במסגרת התחקור והבדיקה הכוללת נבדוק את עצמנו בהקשר של המודיעין המקדים ושל שיתוף הפעולה בגופים השונים שב''ס ומשטרת ישראל ואת הבדיקה הנסיבתית של אותו האדם ספציפית ואיך הוא פרץ את חגורת האבטחה הדי משמעותית שליוותה את המצעד הערב. 
אני רוצה לומר באופן אישי שאני מזדהה מעומק הלב עם כאבם של חברי הקהילה הגאה. רק לפני מספר חודשים ליוויתי את הקהילה הגאה כדי להביא את הילדים של האבות הפונדקאים מנפאל. 
בשנים האחרונות התקדמנו רבות כחברה כדי להבין את השונה מאתנו כדי להכיל ולקדם סובלנות אך עדיין לא עשינו מספיק. בערב הזה מלבד הבדיקה המקיפה שמשטרת ישראל בראשות מ''מ המפכ''ל תבצע, אנחנו כחברה צריכים גם לשבת לעשות כל אחד עם עצמו חשבון נפש איך אנחנו מעודדים סובלנות איך אנחנו מעודדים איפוק ואיך אנחנו משתפרים בהמשך.
 אני אפעל ואעשה הכל כדי שכך יקרה במנגנונים שאני אחראי עליהם.

ארגון להב"ה לפני המצעד: "זו לא גאווה אלא סטייה"



לפני שהחל המצעד, כ-20 פעילי ארגון הימין הקיצוני להב"ה התרכזו בכיכר פריז, במטרה להפגין נגד קיומו. "לא יכול להיות שבירושלים דבר כזה יתקיים ואנו נשתוק", אמר יו"ר הארגון, בנצי גופשטיין. "נגיד לצועדים שזו לא סיבה לגאווה אלא סטייה. יש טיפול מחלתי ונפשי לזה", הוא הוסיף.



כ-1500 בני אדם הגיע להשתתף במצעד, שהחל בגן העצמאות במרכז העיר ירושלים והיה אמור להסתיים בגן הפעמון.



הפיגוע אירע במהלך ימים רגישים מאוד לקהילה הגאה, אשר ערכה בשבועות האחרונים מצעדים במספר ערים. רק אמש התקיים טקס הזיכרון לנרצחי הבר-נוער, מועדון הצעירים של הקהילה הגאה. 



המצעד נערך בירושלים זו השנה ה-13 ברציפות. הרחובות אגרון, כיכר פריז וקרן היסוד נסגרו לתנועה החל מהשעה 17:00. משטרת ירושלים נערכה למצעד בכוחות גדולים, ומאות שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים נפרסו מהצהריים לאורך ציר הצעידה. כתגובה לאירוע הדקירה, הקהילה הדתית ההומולסבית עתידה להפגין בשעה 20:30 בכיכר פריז.


 השתתפו בהכנת הכתבה: אריק בנדר, דנה סומברג, פייגי שטרן, עמית תומר ואלון חכמון