השר להגנת הסביבה, אבי גבאי (כולנו) ובכירי משרדו הציגו היום (שלישי) את התכנית הלאומית לשיקום זיהום האוויר במטרופולין חיפה.



במסיבת עיתונאים בה הוצג מתווה התוכנית, הדגיש השר גבאי כי: "מיומי הראשון בתפקיד הבנו שזאת סוגייה בוערת, גם בעיני שר האוצר כחלון שהוא כידוע חיפאי. אותי מעניין דבר אחד - רמת זיהום האוויר בחיפה גבוהה מדי. יכולנו לעשות כותרות ולריב עם אחרים והעדפנו לגבש תכנית שתייצר פתרונות".



"כפי שיצרנו עבור מיכל האמוניה שישב כאיום על כל אזור המפרץ. כשהגענו מצאנו אווירה שרווחה לפיה הממשלה לא היתה מעוניינת להודות בבעיה ולפתור אותה. ועל זה נוספו הפרויקטים של הרחבת בתי הזיקוק ונמל הנפט החדש וגם קידוח לוייתן של הגז הטבעי שמפחיד מאד את תושבי מפרץ חיפה משום שחומרי הגלם שלו יטופלו באזור". 

השר גבאי סיפר במסיבת העיתונאים כי התכנית יוצרה בשיתוף עיריית חיפה ומשרדי הבריאות והתחבורה ובשיח מול פעילי הסביבה באזור ואחרים. גבאי  הציג את עיקרי התכנית שלדבריו, משום שבחלקה לפחות אינה מחייבת החלטת ממשלה, יוצאת כבר באופן מיידי לביצוע.

"אנחנו צריכים להוריד את רמת הזיהום גם בתחבורה וגם בתעשייה, ולא נכונה הטענה שאנחנו מפנים את כל המשאבים לטיפול בזיהום רק מתחבורה. ממשלת ישראל הולכת להשקיע בתכנית 330 מיליון ש"ח, סכום מאד מכובד ששר האוצר הקצה לעניין ואני מעריך שאם נזדקק לסכומים נוספים נקבל אותם". 
תעשיה 
מטרת התכנית היא להפחית עד 2018 את רמת הזיהום מתעשייה במפרץ חיפה ב-50% נוספים. לדברי השר, ל-26 המפעלים הגדולים יינתנו יעדי פליטת מזהמים חדשים שיחייבו אותם בכדי להגיע ליעד, ובתוך רשימה זו ייכללו 11 מפעלים חדשים שלא נכללו בתכנית עד כה.

"בתי הזיקוק יקבלו יעד פליטה חדש גם הם. ואני רוצה להדגיש - אין הרחבה של בתי הזיקוק. הגדרנו שלא רק שרמת הפליטה לא תעלה עם שינוי תכנית הבינוי של מתחם בתי הזיקוק, אלא רק תרד" הבהיר השר גבאי.

בנוסף, בישר השר על זירוז חיבורם של מפעלים נוספים באזור חיפה לגז טבעי במקום למזוט כחומר הגלם העיקרי לאנרגיה. "נגדיל את תדירות הביקורות במפעלים ואת הניטור על הפליטות. נרחיב גם את מספר החומרים המזהמים שאנחנו עוקבים אחריהם". 


אבי גבאי, השר להגנת הסביבה. צילום: דרור עינב 

שולי נזר, סמנכ"ל תעשיה במשרד, הדגישה: "מפעל שאין לו היתר פליטה לא יוכל לעבוד. למנהל מחוז חיפה יש כלים של אכיפה וזאת הסיבה שכבר הבאנו להפחתה של 60% בפליטות המזהמים. תעשייה יכולה לחיות ליד אוכלוסייה. באירופה מפעלים עומדים בסטנדרטים הכי מחמירים וזה קורה, הדרישות שלנו מהמפעלים וממפעילי התחבורה וההובלה יביאו גם אותם לצורך להשקיע מצידם סכומים לא מבוטלים אבל תעשייה ותחבורה בסטנדרטים הירוקים האירופים היא אפשרית". המנכ"ל דוד לפלר הבהיר: "ישנן גם סנקציות פליליות על הפרות. מנהלים לא אוהבים לא לשלם קנסות ולא לעמוד בשימוע". 
תחבורה 
בנושא התחבורה הודה השר גבאי כי הזיהום מתחבורה הוא בעיה שלא מאפיינת רק את חיפה אבל הדגיש כי חיפה תהיה העיר הראשונה בישראל שתוכרז כ'אזור אוויר נקי' כנהוג במאות ערים אחרות בעולם והמנכ"ל דוד לפלר אמר כי בכוונת המשרד להמשיך בתכנית דומה בעתיד גם לתל אביב ולירושלים. 
השר גבאי הדגיש: "יהיו אזורים בחיפה שרכבים כבדים ללא מסנני זיהום פשוט לא יוכלו להיכנס אליהם. משאיות האשפה של העירייה יוסבו לגז טבעי ודרך הפיילוט הזה נסבסד בהדרגה מעבר תחבורה לגז טבעי בעיריות נוספות. גם בנושא האוטובוסים יצא לדרך פרוייקט חלוץ של אוטובוסים המונעים בגז טבעי.
סיכמנו עם מנכ"לי כל חברות הדלק שעד סוף 2015 יותקנו בתחנות הדלק בעיר מערכות לצמצום פליטות אדי הדלק, כשבכל הארץ היעד הוא סוף 2016".

במשרד מדגישים: "במנהרות הכרמל יופחת התשלום לרכבי דיזל כבדים ומשאיות כדי להסיט את התנועה שלהם מהעיר. אין לנו כרגע אזור מוגדר גיאוגרפי של איסור על כניסת תחבורה כבדה. אבל אנחנו מדברים על רחוב העצמאות ואזור הכרמל ובהמשך האזור יתרחב". 
המנכ"ל, דוד לפלר, הבהיר: "התכנית תאושר בממשלה בספטמבר ותצא לדרך. את הפרטים על האזור האסור לכניסת משאיות לחיפה נגבש עם העירייה ובעלי העסקים אבל זה יצא לדרך מאד מהר". 
חומרים מסוכנים
גם בנושא סכנת הזיהום מחומרים מסוכנים לבד מתכנית פינוי מיכל האמוניה, גם המפגע של מיכלי הדלק במפעל תש"ן הצמודים לשכונות מגורים יטופלו. "חלק גדול מהמיכלים שם קיים מימי הבריטים. המיכלים הישנים יוחלפו בהדרגה ואני יודע שהחשש הוא שהמדינה תשתמש במיכלים חדשים כדי להביא אתה החומרים מקידוחי הגז הטבעי אבל לא נאפשר את זה. אנחנו רגישים מאד לסוגייה הזאת" הדגיש השר גבאי. גם שיקום נחל הקישון הוא חלק מהתכנית ובכלל זה הקמת פארק במקום שיהיה ראה ירוקה לאזור כולו. 
שקיפות 
במשרד להגנת הסביבה מדגישים כי המידע על כל פעולות הניטור של פליטות החומרים המזהמים מהמפעלים יהיה זמין לציבור בזמן אמת באתר האינטרנט של המשרד ובכל רבעון המשרד יתן לציבור דיווח במסגרת דוח תקופתי על יישום התכנית כדי להגביר את השקיפות שלה והשר גבאי מדגיש כי התכנית דינמית וכי במהלכה הנהלת המשרד תהיה פתוחה לשמוע את השגותיהם והערותיהם של הארגונים הירוקים ופעילי הציבור בחיפה. המנכ"ל, דוד לפלר, הדגיש: "קיימנו שולחן עגול עם כל ארגוני הסביבה בחיפה, גם המיליטנטים שבהם. שמענו טענות מאד קשות אבל שמענו אותן בנפש חפצה ובתכנית שגובשה התייחסנו גם לכל ההערות ששמענו מהציבור". 
  
ראש העיר חיפה, יונה יהב: "ממשלת ישראל מפשילה שרוולים לראשונה ומגלה סוף סוף אחריות לאומית לבריאותם ואיכות חייהם של תושבי מטרופולין חיפה ועל כך תודה, בראש ובראשונה, לשר להגנת הסביבה אבי גבאי. בחודשים האחרונים שקדנו יחד עם המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות, משרד התחבורה ומשרד האוצר על התוויית  תכנית לאומית משותפת בעלת משמעות סביבתית מכרעת לעתיד המפרץ בחיפה. העובדה כי תקציבים גדולים מנותבים  כיום לטובת ניטור ואכיפה בנושא מבטיחים  שתוך זמן לא ארוך נראה את השינוי המיוחל". 

"לוט בערפל"

עו"ד אליס גולדמן, פעילה סביבתית ותושבת האיזור אמרה בעקבות הצגת התוכנית: "למרות הבטחת המשרד באמצע חודש אפריל השנה - הבטחה שגובתה בהודעה לעיתונות, כי המשרד יעביר את המלצתו לשר החדש, להכריז על מפרץ חיפה כעל אזור נפגע זיהום השר החדש  מתעלם מההבטחה ומנחיצותה, ובמקום לקרוא לילד בשמו, הולך ועושה ספין תקשורתי וממציא מונח, שלא אני ולא בכירים בתחום איכות הסביבה מכירים, ומחליט להכריז על אזור מפרץ חיפה "העיר הראשונה שתעמוד בסטנדרט  אוויר נקי". זה כמו להחליט לקרוא לבתי חולים "בתי בריאים". האם זה הופך את החולים לבריאים?".  
עוד הוסיפה  גולדמן: "נראה שהתוכנית היא לוט בערפל ואינה מציעה או מציגה פירוט של שיטות בהן ישתמשו להפחתת הזיהום הפטכרומי, כתוצאה מתעשייה, אשר הוא הגורם הראשי לתחלואה באיזור חיפה. כל נושא הניטור עמום ולא מובן, ולא ברור כמה מזהמים מתוך 28 המזהמים הקבועים בחוק, אכן ינוטרו במפרץ חיפה. נכון להיום רק 8 מתוך המזהמים שבחוק נדגמו וגם הם לא נדגמים בכל תחנות הניטור ולא באופן שוטף. אני טוענת שאת כל התכנית הגרנדיוזית הזאת, אפשר היה להחליף ולאכוף, בהכרזה פשוטה ומתוך ספר החוקים הישראלי ולהכריז על האיזור כאיזור מוכה זיהום אוויר, אבל אין לי ספק שעדיין השלטון מעדיף שיקולים זרים על פני טובת הציבור. עם זאת אני מייחלת שהתכנית תצליח להפחית את הזיהום התעשייתי למינימום ואנחנו, אדוני השר לא נשקוט על שמרינו ולא נפסיק להילחם על זכותנו לחיות בחיפה נקייה ובריאה". 

מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה "התוכנית להתמודדות עם זיהום האויר בחיפה מגלה טפח ומסתירה טפחיים - היא המשך ישיר לחוסר השקיפות בנתוני הניטור של המזהמים, הסתרת האמת לגבי נתוני התחלואה בקרב התושבים וכעת מעבירים בין השורות את פיתוח בית זיקוק נוסף לגז במקום שהוא כבר המזוהם ביותר בארץ. אנחנו קוראים למשרד להגנת למשוך את תוכניתו ולהחיל תחתיה תוכנית אמיתית לשיקום המפרץ שכוללת הפחתת רמות זיהום ולא הגברה עתידית של תחלואה ".
 
רויטל גולדשמיד, פעילת מגמה ירוקה ותושבת האיזור :"התוכנית להתמודדות עם זיהום האויר בחיפה שכחה גורם אחד מרכזי והוא הציבור – אנחנו, התושבים. מוכרים לנו "מטבעות אנרגיה ירוקה" בדמות גז ומסתירים כי את הגז יאחסנו ויזקקו במפרץ חיפה, מה שיגביר בהכרח במאות אחוזים את זיהום האויר והתחלואה. למעשה המפעלים המזהמים ימשיכו להתרחב על חשבון בריאותם וחייהם של תושבי מפרץ חיפה. אני מצפה ממשרד להגנת הסביבה להתרכז בשיפור המצב הקיים – הגברת האכיפה ופילטור המזהמים  ולא בהנחת תשתית לשואה סרטנית בעמק הבז"ן"